Slik vil Sjøforsvaret heve «Helge Ingstad»: – Det er en kompleks og utfordrende fase

HAAKONSVERN (VG) Milliardfregatten KNM «Helge Ingstad» skal heves ved hjelp av blant annet to kranbåter, og uten personell om bord.

ARTIKKELEN ER OVER ETT ÅR GAMMEL

Det opplyser Sjøforsvaret på en pressekonferanse fra Haakonsvern søndag ettermiddag.

– Det er en kompleks og utfordrende fase. Vi har fokus fullt og helt på hevingen og å få «Helge Ingstad» transportert til Haakonsvern, og der få en status på utstyr og materiell. Vi har en plan, den vil bli kvalitetssikret og vurdert forløpende, sier flaggkommandør Thomas T. Wederwang, sjef for Forsvarsmateriell maritime kapasitet på pressekonferansen søndag.

Han forteller at Sjøforsvaret har et ønske om å være åpne rundt bergingprosessen.

– Vi har selvfølgelig veldig høyt fokus på miljø, og en viktig del av planen vil være hvordan vi skal tømme fartøyet for diesel og olje, forteller Wederwang.

les også

Slik var de dramatiske minuttene da KNM «Helge Ingstad» krasjet i «Sola TS»

NY FASE: KNM «Helge Ingstad» skal nå heves fra Hjeltefjorden. Foto: Jakob Østheim / Forsvaret

Ikke oversikt over vannfylte rom

Totalt er det lagt ut cirka 2600 meter med oljelenser rundt fartøyet. Området overvåkes ved hjelp av fly kontinuering.

– Det rapporteres om lite forurensning, sier Johan Marius Ly, beredskapsdirektør i Kystverket.

VED HAVARISTEN: Flaggkommandør Yngve Skoglund, sjef for Nasjonalt sjøoperasjonssenter. Foto: Harald Vikøyr

Den Luxembourg-flaggede kranbåten «Gulliver» ankom Hanøytangen søndag – en lekter som kan løfte 4000 tonn. Tirsdag ankommer søsterskipet «Rambiz», som har en løftekapasitet på 3000.

«Helge Ingstad» veier drøye 5.000 tonn – i tillegg til å være fylt med vann.

– Som sagt er det en kompleks, maritim operasjon. Vi har stort fokus på å kvalitetssikre, sier prosjektleder og kommandørkaptein Arild Øydegard i Forsvarsmateriell.

– Fartøyet har mange rom og er ganske komplisert bygd. Vi har ikke oversikt over hvilke rom som er fylt med vann. Vi utarbeider derfor en grundig plan for drenering. Når vi får den opp til vannflaten vil den ligge i normal vannlinje.

Vil foreta hevingen uten folk om bord

Hevingen av KNM «Helge Ingstad» skal foretas uten at noe personell skal behøve å gå om bord. Dette bekrefter Øydegard overfor VG.

– Vi har en plan om å drenere ut vannet i skipet etter hvert som det heves, for å redusere vekten. Vi har også planer om å sikre den dieselen som er i tankene, slik at denne ikke lekker ut under operasjonen. Dette tenker vi skal skje ved at vi borer inn i skipet fra utsiden. Det må naturligvis skje i samråd med folk som kan skipet og vet hvor det kan bores, sier Øydegard.

UNDER VANN: Den havarerte fregatten KNM Helge Ingstad (t.v) fotografert onsdag 14. november. Fregatten ligger på grunn nord for Stureterminalen i Hjeltefjorden utenfor Bergen. Foto: Mattis Sandblad

Kjettingene som skal brukes til å heve havaristen skal legges i flere spenn under fartøyet - hvert ledd vil være på nærmere halvmeteren. Arbeidet med dette går i gang kommende uke.

– Kjetting er valget fordi det gir en naturlig friksjon mot skroget. Planen er å plassere kjettingene på de stedene fartøyet er sterkest. Hevingen kan komme til å ta dagevis - fordi det vil skje svært sakte, sier han.

les også

«Helge Ingstad» sa de ikke kunne svinge, men kysten var klar: – Oversiktlig farvann

Planen for å heve havaristen omfatter i korthet følgende:

– To store kranlektere legges på utsiden av fartøyet.

– Det fortøyes to mindre lektere i skadeområdet som fungerer som arbeidsplattform for å forbedre løfte- og riggeutstyr.

– Fartøyet skal debunkres for dieselolje i utsatte områder, for så å heises gradvis og kontrollert opp.

– Havaristen overføres til en stor nedsenkbar lekter, som heves og stabiliseres om bord på lekteren. Fartøyet skal så bli dokksatt på tilsvarende måte som en standard tørrdokking.

– «Helge Ingstad» skal så tømmes for ammunisjon og annet sensitivt materiell i samråd med Sjøforsvaret, Statens havarikommisjon og politiet, før den slepes til Haakonsvern, hvor det skal bli foretatt en vurdering av skadeomfanget.

– Det er antatt at arbeidet vil ta omlag tre uker.

– Vi tenker å plassere de to kranlekterne ved siden av hverandre slik at de hever fartøyet samtidig, og legger det vannrett før en dokk-lekter føres inn under fartøyet under vann, og det stabiliseres her før vi hever dokk-lekteren på vanlig måte. Dette er en velkjent og konvensjonell måte å foreta en heving på, sier Øydegard.

På spørsmål om operasjonen haster, svarer Sjøforsvaret at de ønsker å få fregatten opp så snart som mulig, men uten at det går på kompromiss med sikkerheten.

Ligger stabilt

Pressevakt i Sjøforsvaret, Torill Herland sa til VG tidligere søndag at fartøyet ikke ligger stille. På pressekonferansen kunne imidlertid sjøforsvaret opplyse at «Helge Ingstad» ligger stabilt, uten stor bevegelse.

– Den ligger i en skråning, og da er det utfordringer gitt at tyngden virker nedover. Siden han plasserte seg der han gjorde tirsdag, har havaristen ligget stabil der uten store bevegelser, forteller Øydegard.

Ifølge Sjøforsvaret overvåkes skipet kontinuerlig.

Les også: Forsikringsreglene til havs kan etterlate Forsvaret med milliardregning

– Det skrives rapporter en gang i halvtimen. Spørsmålet er hva som er det kritiske punktet. Det kommer an på hvor mye luft og vann som finnes inne i skipet. Vi er bekymret for at skipet skal vippe over eller skli ut, sier Herland.

Milliardfregatten KNM «Helge Ingstad» kolliderte med tankskipet TS «Sola» utenfor Stureterminalen i Hjeltefjorden i firetiden natt til torsdag forrige uke.

Etter kollisjonene ble fregatten grunnstøtt med vilje, og den 5000 tonn tunge fregatten ble stabilisert med totalt ti stålvaiere, festet i fjellet på land.

Mandag kveld forrige uke begynte festepunktene å gi etter. Nye vaiere ble festet, men morgenen etter røk samtlige fester foran på skipet, noe som resulterte i at skipet ble liggende nesten under vann.

Eksperter på berging har vært tydelig kritiske til måten skipet var sikret på, bruken av stålvaier i stedet for kjetting og måten vaierne var festet på.

VG skrev fredag om de lokale selskapene som sto bak den mislykkede sikringen.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder