Båtsesongen i gang: Ikke gjør disse tabbene på sjøen

INNENRIKS

(VG Nett) - Folk vet ikke riktig hva de har mellom hendene når hastigheten øker, sier Redningsselskapet om norske båtfolk.

Publisert: Oppdatert: 27.04.10 19:59

Fra 1. mai i år må alle under 30 år ta båtførerprøven for å få lov til å kjøre større båter i norske farvann. Men det er neppe nok til å unngå tabbene som hvert år begås til sjøs. De unge er nemlig ikke verstingene på sjøen.

- De vi møter på er stort sett voksne folk. 90 prosent av de som har omkommet fra 1993 til i dag er mellom 21 og 60 år, og mange av de vi må hjelpe er over alderen som nå trenger båtførerprøven, sier pressetalsmann Ingvar Johnsen i Redningsselskapet til VG Nett.

Større motorer

Han forteller at forholdene på sjøen har endret seg drastisk de siste årene. Blant annet har motorstørrelsen på fritidsbåtene i gjennomsnitt tredoblet seg de siste 15 årene, ifølge Johnsen.

Les mer om båt påVG Nett - Båt

- Med den voldsomme fartsøkningen kommer grunnstøtingene og uhellene også. Båter har jo ikke bremser, og forskjellen på å kjøre sakte og fort er så stor at folk ikke vet riktig hva de har mellom hendene når hastigheten øker, sier han.

I tillegg til høy fart, er det ikke fritt for at fritidsbåtskippere over det ganske land begår små tabber som gjør at de havner i trøbbel.

Les også:- Trodde bare bølgene sprutet inn litt vann

- Det er veldig mye trivielt. Man går tom for strøm eller drivstoff, får tau i propellen eller lignende, sier Johnsen.

Få har tatt prøven

De nye reglene, som trer i kraft 1. mai i år, sier at personer under 30 år ikke har lov til å føre større båter enn åtte meter og / eller mer enn 25 hestekrefters motorer - uten båtførerprøve.

Da regjeringen vedtok at Båtførerprøven skulle bli obligatorisk, var det forventet at 100.000 skulle ta prøven ved utgangen av april.

Ferske tall fra Norsk Test AS viser at bare 21.000 har tatt prøven.

- Vi synes tallet er skuffende lavt, og tror dette skyldes en Ola Dunk-holdning om at en slik prøve er fornuftig bare fordi loven sier det, sier administrerende direktør Bernt Nilsen i Norsk Test til VG Nett.

Les også:Vårpuss av båten - her er de beste kjerringrådene

Han forteller at de nå forventer et rush fram mot sommeren.

Prisen for båtførerprøven er 525 kroner. I tillegg kommer eventuelle kurs, som gjerne koster fra 1500 kroner og oppover.

Du kan lese mer om båtførerprøven på Norsk Tests hjemmesider.

Liten respekt for alko-grense

- De styggeste, mest alvorlige og brutale ulykkene skjer gjerne i mørket, i trange farvann og dessverre under påvirkning av alkohol. Respekten for promillegrensen på 0,8 er ikke god nok, sier Johnsen, og fortsetter:

- Tenk 30 år tilbake. Da hadde man en snekke som dunket av gårde i seks-sju knop. Om du kom borti en stein knuste ikke engang pilsen i snora akterut. Nå treffer man land i 30-40-50 knop, og da skjer det alvorlige ting.

Les også:Slik klargjør du båtmotoren for sommeren

Huskeregler

Han understreker at det stort sett går veldig bra med de fleste, men anbefaler også noen grunnregler:

1. Vit hvordan været blir.
2. Vit hvor du er.
3. Vit hvor du skal ta kontakt hvis uhellet er ute.

- Veldig mange legger altfor mye vekt på elektronisk navigasjon. Vi har folk som kontakter oss ved uhell, som kan gi oss nøyaktig posisjon i lengde- og breddegrader, uten at de aner hvor de er, sier Johnsen, som avslutter med følgende oppfordring for sommeren:

- Ta båtførerprøven uansett hvilken alder du har. Å ha den kunnskapen er ikke dumt, selv om du er voksen!

Her kan du lese mer om