ISFAN: Maria Eline Sandoval Eriksen var medlem i Facebook-gruppen som ville ha tilabke pære-is. Foto: Diplom-is

Innrømmer at Facebook-nostalgikerne har stor makt

(VG Nett) Stor oppslutning i Facebook-grupper har ført til relanseringer av flere gamle produkter. Ifølge forsker og produsenter er kollektiv forbrukermakt kommet for å bli.

Charlotte Jakobsen
ARTIKKELEN ER OVER NI ÅR GAMMEL

- Bugg hadde ikke blitt relansert hvis det ikke var for Facebook-gruppens engasjement. Vi ble gjort oppmerksom på denne gruppens ønske via vår leverandør Chocolat Frey i Sveits, sier produktsjef i Galleberg Jan Siraas.

Siraas forteller at han synes det er ufattelig at gruppen har over 60.000 medlemmer.

Hvilke produkter vil du ha tilbake på markedet?Gi dine forslag her!

Stor gjennomslagskraft

Relanseringen av den tidligere svært så populære tyggegummien er imidlertid ikke det eneste produketet som har dukket opp på markedet igjen takket være nostalgikere som har funnet hverandre på internett.

Forsker Dag Slettemeås ved Statens institutt for forbrukerforskning (SIFO) mener trenden med internettengasjement overfor produsenter er kommet for å bli.

Les også:Facebook-brukere lurt

- Massemediene har mye å si når det gjelder oppmerksomheten de forskjellige Facebook-gruppene mottar. Media omtaler interessante eller spesielle Facebook-grupper. Det er som regel først da produsenten reagerer, sier Slettemeås.

Forskeren forteller at gruppene i prinsippet er opptatt av småprodukter, men at det ikke er usannsynlig at de kan få enda mer makt i fremtiden, og at de kan påvirke produsenter og bedrifter i større grad enn det de gjør nå.

Les også:Direkte stygt av Facebook

- Det er en trend at store bedrifter åpner opp for forbrukernes påvirkningskraft, også med tanke på produksjonsmetoder. Konsumentene blir rett og slett medprodusenter, sier Slettemeås.

Is-fan

- Jeg er kjempeglad for at isen nå er relansert, sier Maria Eline Sandoval Eriksen til VG Nett.

Eriksen startet gruppen for å relansere pære-is fra Diplom-is sommeren 2008.

45.000 medlemmer senere kom isen i butikkhyllene.

- Jeg føler at man får større gjennomslagskraft som en gruppe, istedenfor å aksjonere alene. For meg virker det som at å starte slike grupper har blitt en trend, sier Eriksen.

Lar seg påvirke

Salgsdirektør i Eirik Kruse i Diplom-is sier at relanseringen av deres pære-is delvis skyldes Facebook-gruppens engasjement.

Diskuter Facebook-gruppers makther

BUGG IS BACK: Mange er glade for at tyggegummien endelig er tilbake. Foto: Galleberg

- Vi skal heller ikke se bort fra at det kan gjenta seg i fremtiden når det gjelder andre produkter, sier Kruse.

Reddet av Facebook

I Norge er det flere produkter som er blitt relansert etter krav fra Facebook-grupper. Fabrikken som produserer pålegget HaPå skulle legges ned. Kavli ble så inspirert av Facebook-gruppen som ville ha pålegget, at de kjøpte fabrikken fra Nestlé og fortsette produksjonen av det populære pålegget.

Solskinnshistorie

Coca-Cola Norge har relansert brusmerkene Urge og Fanta Lemon på grunn av Facebook-grupper.

- Vi var veldig skeptiske i begynnelsen. Hvorfor skulle halvannenliters-flasken med Urge plutselig selge bra? spør kommunikasjonsdirektør Stein Rømmerud.

Halvannenlitersflasken med Urge ble tatt ut av markedet på 90-tallet på grunn av lave salgstall.

Rømmerud forteller at han lo litt for seg selv da han så at initiativtaker for gruppen var en 17 år gammel gutt.

Les også:Facebook-sider lenker til Muhammed-tegninger

Inntektsmessig har det lønt seg å ha brusen på markedet,og selskapet bruker gruppen aktivt når de produserer og videreutvikler brus.

- Jeg skal være ærlig og si at det er svært krevende å bruke Facebook-gruppen i produktutviklingsfasen. Det er mange fallgruber å gå i, men vi lar gruppens medlemmer påvirke smak, brusens utseende og feeling.

- Sosialmedier gir oss en unik mulighet til å få kontakt med mange forbrukere, og de har helt klart fått mer makt overfor produsentene, avslutter Rømmerud.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder