Dette er bilde av en prisjeger i Kiwis butikk ved Mølla i Oslo tirsdag ettermiddag. Foto:Kiwi,

Priskrig i dagligvarebransjen: Coop kaster seg inn i prisfelle-feiden

Klager Rema inn til Forbrukerombudet

Coop mistenker at Rema 1000 trikser med prisene og villeder kunder. De fremmer en formell klage på konkurrenten.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

I en massiv reklamekampanje har Rema 1000 den siste tiden brukt prissammenligningene til enhver.no som de mener dokumenterer at Rema 1000 er landets billigste matbutikk.

Reklamekampanjen har møtt kritikk fra flere av konkurrentene som mener at prisinnsamlingen lar seg manipulere og gir et villedende inntrykk av de reelle prisene.

VGs matbørs: Full priskrig

– Villeder kunder

Coop Extra har nå klagd inn reklamekampanjen inn til Forbrukerombudet. I brevet som VG har fått tilgang til, skriver Coop at de mener at kampanjen «villeder forbrukerne».

– Det er viktig for oss å ha lave priser. Vi har ingenting imot prissammenligninger, men det må gjøres riktig. Vi klager ikke inn Rema til Forbrukerombudet fordi vi er sure, men vi ønsker å utfordre bransjenormen og finne ut om den bare er en saga blå, sier Håvard Jensen, kjededirektør i Coop Extra sier til VG

I 2014 kom REMA 1000 ut som den billigste dagligvarekjeden i 48 av 52 uker hos enhver.no, ifølge kampanjen til Rema 1000.

Jensen sier at de har vært i kontakt med envher.no for å få dokumentert at bransjenormen følges.

– Vi har tidligere fått vite at de sjekker priser hos oss på mandager, og pris hos REMA 1000 på tirsdager. I forbindelse med dette har vi senket prisen betraktelig, men likevel har vi ikke kommet billigst ut i enhver.nos neste test, fordi vareutvalget har blitt endret, hevder Jensen.

VG kunne tidligere denne uken vise bilder som Kiwi mener dokumenterer at det er mulig å manipulere resultatet tilprissjekktjenesten envher.no.

Tirsdag sa Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy følgende til VG:

– Vi har de siste ukene undersøkt nøye hva som skjer, og fant ut at det var mulig å manipulere testene til enhver.no.

Håvard Jensen sier at dette ikke er overraskende.

– Dette visste vi. Det er sånn enhver.no har lagt opp prisundersøkelsene sine – de er veldig transparente og gjør det åpenbart hvordan prissammenligningen foregår. Feilkildene kan bli store og resultatet er lette å manipulere, sier han til VG.

Rema betaler

Mette Fossum Beyer, kommunikasjonsdirektør i Rema 1000 og daglig leder i enhver.no, Helge Hadeland, bekrefter at Rema 1000 betaler for å benytte seg av undersøkelsene.

AVVISER ANKLAGENE: Kommunikasjonsdirektør Mette Fossum Beyer i Rema 1000. Foto:Rema 1000,

Ingen av partene vil si hva avtalen er verdt.

Hadeland sier til VG at selskapet ikke tjente penger i 2012, 2013 eller 2014. I 2015 håper de på et nullresultat.

Så langt er det kun Rema 1000 som har betalt for statistikken.

– Vi ønsker at alle kjedene kjøper vår statistikk, men vi ser jo at det er størst sannsynlighet at den billigste kjeden kjøper dette, sier Hadeland. Han har ingen tro på Rema 1000 har brukt dem.

Håvard Jensen i Coop Extra mener dette svekker troverdigheten til prissammenligningen.

– I dag har jo Rema innrømmet at de har betalt for tjenesten, da er de jo selvsagt ikke nøytrale, mener han.

– Drøy påstand


Mette Fossum Beyer avviser at Remas kampanje villeder forbrukerne. Tvert imot, mener kommunikasjonsdirektøren. De mener kampanjen fører til mer åpenhet – noe som kommer forbrukerne til gode.

Det har de siste ti dagene med åpenhet for forbruker vist. Konkurrentene har endret priser i takt med vår offensive synliggjøring av prisavstander via Norges eneste uavhengige prisportal enhver.no. Her må Coop utrede nærmere hva de mener er villedende.

Fossum Beyer er heller ikke enig i at Rema bryter bransjenormen for markedsføring.

– Mens vi venter på Forbrukerrådet sin dagligvareportal er Enhver.no i dag Norges eneste uavhengige prisportal for forbruker. Vi bruker den best mulige tilgjengelige metodikken som finnes i dag, sier Fossum Beyer og legger til;

– Bransjenormen gir veiledende retningslinjer for sammenlignende reklame i dagligvarebransjen. Vi er uenig med Coops påstand om at vi bryter denne. REMA 1000 registrerer at Coop velger å ta opp kampen ved å bruke bransjenormen som et verktøy for å hindre prissammenligninger, fremfor å gjøre det enkelt – øke åpenheten og sette ned prisene i en priskonkurranse.

Kommunikasjonsdirektøren mener det er en drøyt å antyde at enhver.no er kjøpt og betalt av Rema.

– Det er jo ikke slik at man blir favorisert når en kjøper data fra en meningsmåling. REMA 1000 mener dette er en drøy påstand – og er å gå langt for å hindre åpenhet om prisspørsmål, sier hun til VG.

Helt lovlig, men …

Jo Gjedrem, fagdirektør i Forbrukerombudet sier til VG at det er fullt lovlig å bruke prissammenligninger i markedsføringen av butikkpriser.

FAGDIREKTØR: Jo T. Gjedrem i Forbrukerombudet. Foto:Øyvind Gustavsen,Foto: CF-Wesenberg/kolonihaven.no

Forbrukerombudet har ikke vurdert brevet fra Coop Extra, men sier på generelt grunnlag at markedsføringen må være riktig.

Det vil være et problem dersom prissammenligningene ikke er riktig. Det vil være villedende for forbrukerne, slår Gjedrem fast.

Ifølge fagdirektøren er det de som samler inn prisene og sammenfatter statistikken som har ansvaret for at resultatene ikke kan manipuleres. Butikker har også et ansvar om å redelige ovenfor kundene sine.

– Legger man opp til å systematisk lure slike tester ved å sette opp og ned prisene, lurer man også forbrukerne, så er det klart svært problematisk, sier han til VG.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder