BUD: De 25 nye leilighetene i Brochmannsgate 9 på Sagene i Oslo, som skal stå ferdig neste sommer, ble solgt til høystbydende. Det ga 17 millioner ekstra. Foto: Grafikk: ENSIGN

Budrunder på nye boliger brer om seg

Men fastpris er fortsatt det vanligste

Når prisene i Oslo bykser av gårde, velger noen utbyggere å kjøre budrunder også på nye boliger. Trenden ser ut til å øke.

ARTIKKELEN ER OVER TO ÅR GAMMEL

I dagens hete boligmarked tror Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF) at det vil bli vanligere med budkrig også på boliger som fortsatt er på tegnebrettet.

– Når det er et veldig presset marked hvor alt rives vekk, slik tilfellet er i Oslo, vil en se en økt tendens til at utbyggerne tilbyr nye boliger på auksjon fordi de rett og slett vil ha mest mulig betalt for objektene. Og fordi det er vanskeligere å prise nyboligmarkedet når prisene vokser så raskt, sier Carl O. Geving, administrerende direktør i NEF, til VG.

Les også: Høyre tar æren for økt salg av nye boliger

Carl O. Geving i Norges Eiendomsmeglerforbund. Foto: CF-Wesenberg/Kolonihaven

– Det normale er fortsatt at man selger til fastpris, men jeg er nok redd for at vi vil se mer auksjoner på nye boliger også, sier Geving og peker på at bruktboligmarkedet fort vekk kan ta igjen prisene på nye boliger når markedet stiger 16 prosent på 12 måneder slik det har gjort i hovedstaden.

Les også: Sterkeste august-vekst i boligprisene på ti år

– Begynner å komme

– Vi har ikke registrert mye av dette ennå, men budrunder på nye boliger begynner å komme og jeg er ikke overrasket, sier Geving som mener dette er negativt for boligkjøperne som må belage seg på å betale enda mer.

Boligprisene for august forklart på under ett minutt - VGTV

DNB Eiendom Nybygg har i løpet av det siste året brukt budrunder i tre forskjellige byggeprosjekter. I ett på Sagene, som ble solgt i juni, ga det 17 millioner ekstra.

– Budrunder er blitt mer vanlig i sentrumsnære prosjekter med få boliger, sier Jørn Are Skjelvan, leder av DNB Eiendom Nybygg.

DNB kjørte også budrunder da de solgte leiligheter i Spikerverket i Nydalen, noe som ga tre millioner over minsteprisen. Men da de gjorde det samme med 12 leiligheter i Kjelsås Panorama for ett år siden, ble det ingen gevinst.

– Budrunder brukes når man er usikker på prisnivået og steder hvor det har vært høy prisstigning. Slik bruktboligmarkedet utvikler seg i Oslo vil nok dette bli mer og mer vanlig, sier Skjelvan til VG.

Jørn Are Skjelvan, leder av DNB Eiendom Nybygg Foto: INVISO

– Men bidrar ikke dette til prisgaloppen?

– Boligene blir solgt til markedspris før eller senere uansett. Ulempen med fastpris, hvis prisen er litt for defensiv, er at det blir veldig interessant for investorer å kjøpe og da er det de som stikker av med verdien og ikke utbygger, sier Skjelvan.

Han opplyser at det alltid er utbygger som har siste ordet om de skal kjøre fastpris eller budrunder. Ulempen med budrunder er at de tar tid og er arbeidskrevende.

Fått med deg? VG leder: Riktig skatt på bolig

Anbefaler alltid budrunde

Prosjektmegler Røisland har kjørt budrunder på nybygg i 10 år.

– Dette er ikke noe nytt for oss, men nå ser jeg flere og flere som kopierer dette. Det er ikke nødvendigvis for å presse prisene, men jeg mener det er riktig at markedet bestemmer hvem som skal få kjøpe. Det skal ikke være avhengig av flaks i loddtrekning eller om du har råd til å betale en student for å stå i kø når boligene legges ut for salg, sier Andreas Øvsthus, daglig leder hos Røisland & Co Prosjektsalg.

Husker du? Eiendom Norge reagerer: Folk tar opp forbrukslån for å kjøpe bolig ...

Han har bare brukt fastpris to-tre ganger siden 2006. Øvsthus solgte denne måneden 34 av 44 leiligheter i Hollenderkvartalet på Grønland i Oslo.

– Det var en eller annen form for budgivning på halvparten, sier Øvsthus som ikke vil si hvor mye de fikk over listeprisen.

– Normalt er ikke prisøkningen etter en budrunde så stor. Vi pleier å treffe markedsprisen nokså godt, sier han og anslår at sluttprisen ofte bare havner 1-1,5 prosent over listeprisen.

Røisland solgte rundt 900 nye boliger i fjor og alle ble lansert med budgivning.

Oslo-bolig gikk 2 millioner over: De tenker «her blir det dyrt, men vi prøver litt til»

Budkamp om eneboliger

Eirik Norheim hos Krogsveen Nybygg tipper at bruk av prisantydning i stedet for fastpris brukes på rundt halvparten av prosjektene han selger på Nordstrand i Oslo. Her er det ofte snakk om eplehage-utbygging.

– Budrunder har blitt langt vanligere på små prosjekter. Det er sjelden at det blir budrunder på nye eneboliger og tomannsboliger, men i forrige uke hadde jeg budrunder på to stykker. Det ene eneboligen gikk 100 000 over prisantydning mens det andre gikk 350 000 over, sier Norheim til VG.

Privamegleren Nybygg sier det store flertallet av nye boliger selges med fastpris.

– Men vi kan kjøre budrunder på mindre prosjekter i pressområder. Senest på tirsdag solgte vi to toppleiligheter i Grenselunden på Helsfyr etter budrunder, sier Tom Bliksmark hos Privatmegleren Nybygg til VG.

Bliksmark mener ikke at budrunder på nye boliger er en tiltagende trend, men sier metoden har vært i bruk i 10 år.

Les også: Her vokser boligprisene raskest i verden

OBOS og Selvaag med fastpris

Per Inge Hunvik, daglig leder hos Krogsveen Nybygg på Lillestrøm, solgte i fjor 34 leiligheter i Kvartal 33 etter budrunder.

– De gikk for 50 000 til 900 000 kroner over listepris. Det var en stor suksess, forteller han. Prosjektet har totalt 117 boliger.

OBOS har nesten alltid fastpris, men det har hendt at de har solgt til høystbydende på utvalgte boliger, de største og gjeveste, når det er snakk om samarbeidsprosjekter.

Åge Pettersen, kommunikasjonsdirektør i OBOS Foto: STINE MOEN

– Vi selger boliger til markedspris og ønsker at det skal være forutsigbart og at medlemmene kan bruke forkjøpsretten og planlegge hva de skal kjøpe, sier kommunikasjonsdirektør Åge Pettersen.

Les også: OBOS vil hindre spekulanter å kjøpe bolig

Heller ikke boligbygger Selvaag opererer med budrunder.

– Vi mener at vi i utgangspunktet bør kunne prise leilighetene riktig. Det er dyrt nok som det er, og vi har et ansvar for ikke å bidra til priskarusellen, sier kommunikasjonsdirektør Kristoffer Gregersen.

Hvis flere interessenter vil ha samme leilighet, blir det loddtrekning.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder