VIL BRYTE MED VENSTRE OG KRF: Carl I.Hagen (72), som nå er Frp's gruppeleder i Oslo bystyre, ber Venstre og KrF «dra pokker i vold».

VIL BRYTE MED VENSTRE OG KRF: Carl I.Hagen (72), som nå er Frp's gruppeleder i Oslo bystyre, ber Venstre og KrF «dra pokker i vold». Foto: Helge Mikalsen VG

Carl I. Hagen: Velgerne vil straffe Frp-Siv om hun øker bensinavgiftene

For 30 år siden felte han Høyre-regjering som ville øke bensinprisen

Carl I. Hagen ber Frp-leder Siv Jensen knipe igjen på bensinavgiftene, og varsler at velgerne vil straffe partiet om hun godtar bensinprisøkning ut over 10-15 øre.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Den tidligere Frp-formannen er også rasende på samarbeidspartiene Venstre og KrF, som etter hans mening hindrer Høyre og Frp å fremme sin primære politikk:

– Dra pokker i vold

– Siv og Erna bør be dem dra pokker i vold. Jeg frykter for Frps oppslutning dersom regjeringspartiene nå lar seg diktere av Venstre og KrF til å øke bensinavgiftene, kanskje med flere kroner slik noen snakker om, sier Hagen til VG.

Skartveit på en lørdag: Regjeringens pengegalopp

Torsdag kveld forhandlet partilederne i regjeringen, Siv Jensen (Frp) og Erna Solberg (H) med støtteparti-lederne Trine Skei Grande (V) og Knut Arild Hareide (KrF), etter lang tids uenighet mellom partiene om hvordan klimaavgiftene skal skjerpes.

Målet er å bli enig om forslag som regjeringen kan legge inn i statsbudsjettet. De fire partiene har sammen flertall på Stortinget.

Les mer her: Årsavgiften kan bli fjernet mot høyere bensinavgift

Rød tråd

For Carl I. Hagen har kampen mot høye bensinpriser vart i mer enn 30 år. I 1986 nektet han å støtte forslaget fra statsminister Kåre Willoch (H) om å øke bensinprisen med 42 øre pr liter. Resultatet var at Willoch-regjeringen gikk av og Gro Harlem Brundtland overtok som statsminister.

(Saken fortsetter under bildet)

KRISE: 29.april 1986 sørget Carl I. Hagen, her på Stortingets talerstol) for at regjeringen Willoch måtte gå etter at Kåre Willoch (til venstre) stilte kabinettspørsmål på saken om innstramninger og økning av bensinavgiften. Foto: Henrik Laurvik NTB scanpix

– Kampen mot høye bensinpriser og bensinavgifter er en rød tråd gjennom partiets historie. Bilen er et gode for alle, og heldigvis er forurensningen fra bilene kraftig redusert med årene. CO2-argumentene nå holder ikke vann, for CO2-utslippene har ingen virkning på klimaet, sier Hagen.

Han fastslår at noen av hans stolteste øyeblikk i politikken handler om kampen mot bensinavgifter: Presset mot Willoch i 1986, valgkamper med slagord mot høye bensinpriser, og aksjoner til støtte for privatbilismen og lavere avgifter på bensin.

Les også: Erna innkaller til skatteforhandlinger

Vil bli negativt mottatt

– Økning ut over 10-15 øre vil bli svært negativt mottatt i folket. Mange er helt avhengig av bilen og har ikke alternativer, og bussen går bare en gang i døgnet mange steder i landet, sier Carl I. Hagen.

På bordet ligger flere modeller, og noen av dem er kjent offentlig gjennom VG tidligere i sommer:

** Frp-nestleder Per Sandberg vil samle hele avgiftstrykket på drivstoffavgiftene for å beskatte forurensningen der den skjer.

** Venstre-leder Trine Skei Grande har foreslått økte drivstoffavgifter i bytte mot et nytt miljøfradrag som alle skal få på selvangivelsen.

** Partiene har også vurdert en rekke andre avgifter som kan trekke i retning lavere CO2-utslipp, men har ikke klart å bli enige om hvordan deres felles mål om grønn skatteveksling skal gjennomføres fra 1.januar 2017.

Godtar beskjeden sum

Den eneste skattevekslingen Carl I. Hagen kan godta, er at årsavgiften senkes eller fjernes, og at bensinavgiftene da kan økes med et beskjeden sum.

– Men det er prinsipielt feil at regjeringen å forhandle med Venstre og KrF før de legger fram statsbudsjettet. Høyre og Frp må heller legge fram sitt budsjett, og så forhandle i Stortinget etterpå. Så får de heller stille kabinettspørsmål og tvinge småpartiene til å velge side om de ikke blir enige.

– Og risikere å bli felt?

– Ja, om småpartiene heller vil ha Ap og Jonas Gahr Støre, så får de vise det nå. Jeg er så lei av at Venstre og KrF får stor uttelling, men nekter å stille opp på regjeringens side når det virkelig gjelder. Går Erna og Siv med på høyere bensinavgifter, vil det være en gave til Sp.

– Er Sp i ferd med å bli Frps farligste utfordrer?

– Ja, Sp er blitt tøffere i innvandringspolitikken og konkurrerer nå med Frp om de samme velgerne. De har fått mye igjen for motstanden mot kommunereformen, og fosser jo frem for tiden, sier Hagen.

Les også: Hagen vil ha Trump som president

Vil ikke ha avgiftsøkninger

Siv Jensen var på reise fredag ettermiddag, men Frp-nestleder og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sier:

ØNSKER IKKE ØKNING: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) sier at han langt på vei er enig med Carl I. Hagen. Foto: HELGE MIKALSEN, VG Foto: Helge Mikalsen VG

– Jeg er jo enig med Carl I. Hagen: Jeg vil heller ikke ha økte avgifter.

– Jeg håper han har merket seg at vi også har vunnet noen kamper. Bilistene betaler nå to milliarder kroner mindre i bilavgifter totalt sett, enn de ville gjort om rødgrønn politikk var blitt videreført, sier han til VG.

– Er det mulig å unngå enhver økning av bensinavgiftene, slik Hagen krever?

– Vårt utgangspunkt er at vi ikke skal øke avgiftene som helhet, og Hagen er jo også med på justeringer om det kommer store lettelser andre steder. Derfor må vi være villig til å se på hva som kan byttes. Men den viktigste jobben nå er å få ny teknologi tatt i bruk raskere. Om 10-15 år vil dagens diskusjon fremtre i et helt annet lys, med bildeling, bedre kollektivtransport og andre drivstofftyper. Der er som om man skulle forby staller for 100 år siden fordi man hadde for mange hester i byen.

– Hvorfor er det så galt i Frps øyne å bruke avgifter til å få adferdsendringer?

– Det vil alltid være noen som ikke har råd til å skaffe seg en mer klimavennlig bil. Derfor må dette gjøres over tid. Folk må ha reelle alternativer.

Venstre kan ikke diktere

– Vil dere følge Hagens råd og be Venstre og KrF dra pokker i vold og bryte forhandlingene nå?

– Vi tror vi får til mer med en god tone og samarbeod, enn å sette hverandre på pinebenken. Velgerne ønsker ikke støy, men løsninger som står seg over tid. Men han har rett i at Venstre ikke må tro at de kan diktere regjeringen. Alle må være med og ivareta helheten, men også få respekt for sine grunnleggende standpunkter, sier Solvik-Olsen.

Mener Carl I. har snudd

Venstre-leder Trine Skei Grande mener Frp-veteranen nå endelig åpner for å øke avgiftene på drivstoff. Hun tolker Hagens advarsler som et grønt lys til Frp-ledelsen for å øke avgiftene med 10–15 øre.

– Jeg synes det er kjempepositivt at Carl I. Hagen, som ikke tror på at klimaendringene har beveget seg dramatisk, nå vil skattlegge CO₂-utslipp fra fossile kjøretøy høyere. Men jeg vil samtidig minne ham og Frp på at for Venstre er det også avgjørende å sørge for at det kommer grønne skattelettelser til folk. Det må også til for å få til et grønt skatteskifte og lavere klimautslipp, sier Grande.

– Erna og Siv har allerede lovet at vi skal skattlegge mer det vi vil ha mindre av, nemlig forurensing, og at vi samtidig skal gi skattelette på det vi vil ha mer av, nemlig arbeid, bedrifter og miljøvennlig atferd, sier tilføyer Vernstre-lederen til VG.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder