NY POLITIBIL: Grafikken viser hvordan de nye politibilene antakelig vil se ut. Foto: Grafikk: CHRISTOPHER ROGNSKAUG

Politibilanbudet: Må bytte ut anbudsvinneren etter trimmetrøbbel

Million-BMW-en som vant politiets bilanbud må byttes ut. BMW-fabrikken godkjenner ikke trimsettet som måtte til for å tilfredsstille politiets motorkrav.

  • Pål Ertzaas
  • Øystein Larsen-Vonstett
  • David Bach
ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Etter en lang prosess valgte politiet i fjor høst BMW 520d som ny såkalt «liten patruljebil». Men til tross for en pris på over 900 000 kroner hadde bilen for svak motor for politiets krav. For å møte kravet måtte bilen trimmes opp, men som VG avslørte forrige uke, var politibilen ulovlig trimmet.

Nå viser det seg at bilen heller ikke vil bli levert slik BMW Norge tilbød politiet. BMWs hovedkvarter og fabrikk godkjenner nemlig ikke trimsettet som er nødvendig for at vinnerbilen skal oppfylle minstekravet.

Les VG-spesialen: Slik endte politiet opp med millionbilene

Bransjen generelt advarer mot såkalt chiptuning, likevel ga politiet grønt lys for at BMW kunne chiptrimme bilene for å nå minstekravet. BMW svarte politiet med å gi skryt for å gi muligheten til å «tenke utenfor boksen» da de planla å montere trimsett på de potensielle politibilene.

For langt utenfor boksen?

Men nå viser det seg at de kan ha tenkt for langt utenfor boksen. VG-lesere har reagert på bilder fra hendelser hvor politiet vurderer på praktiske løsninger for BMW. Det viser seg at bilen som undersøkes av politiet ikke er en 520d, men den motormessige storebroren 525.

VROOOOM: Fra politiets testkjøring på Rudskogen i september i fjor. Foto: KÅRE M. HANSEN/POLITIET

På forespørsel fra VG bekrefter nå BMW at de i første omgang likevel ikke skal levere trimmede 520d-biler, altså med såkalt power-kit, slik de leverte inn til kvalitetstestingen på Rudskogen i fjor høst:

– BMW Norge leverte sitt anbud til politiet 15.mai 2015. Det aktuelle powerkitet var godkjent for testbilen og ble levert fra fabrikken, BMW AG, til den aktuelle testen som ble utført i uke 40, 2015, skriver BMWs markedsdirektør Christian Gottschalk og fortsetter.

Eksperter om anbudet: Kan ha brutt loven

– Kontrakten mellom politiet og BMW Norge ble signert 11.desember 2015. I april 2016, altså i etterkant av kontraktsinngåelsen, besluttet fabrikken, BMW AG, at det aktuelle powerkitet som ble benyttet i testen likevel ikke skal tilbys på det globale markedet.

Sterkere og dyrere

Han forklarer også hvilken løsning de har kommet opp med for å erstatte vinnerbilen:

– BMW Norge har derfor i henhold til kontraktsbetingelsene, meldt endringen til politiet. Denne endringen innebærer, inntil videre, at BMW Norge midlertidig vil levere 525d xDrive til samme pris som opprinnelig kontraktsfestet for 520d xDrive, skriver Gottschalk.

Politiet får dermed en dyrere og sterkere bil, uten at de skal betale mer for dette.

Les også: Volkeswagen vurderer å droppe politiet

Ifølge BMWs egen informasjon om trimsettet for 520d står det at det leveres «til BMW 520d fra juni 2010 til juli 2014 og 520d xDrive til juli 2014».

– Det er to forskjellige motorgenerasjoner på 5-serie. N-serie generasjonen fra årsmodell 2010-2014. B-serie generasjonen kom fra august 2014. Powerkitet du referer til tilhører N-serie generasjonen som ble produsert frem til juli 2014, forklarer Gottschalk.

– Powerkitet for B-serie generasjonen, som ble brukt og var godkjent av BMW AG for testbilen, var planlagt lansert sommeren 2016, men det ble besluttet at det ikke skulle tilbys på det globale markedet i april 2016, skriver BMW-sjefen.

VG har også kontaktet Politiets Fellestjenester (PFT) for å høre om de er fornøyd med å få en annen bil enn vinnerbilen, og om de anser dette som anbudsmessig ukontroversielt. Det har PFT så langt ikke svart på.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder