KAN HA LØSNINGEN: Rune Glørstad (44) var tidligere svært overvektig, og unngikk å ta buss blant annet fordi setebeltene ikke gikk rundt ham. Nå har han tatt av hele 120 kilo, men foreslår belteforlengere i alle busser.
KAN HA LØSNINGEN: Rune Glørstad (44) var tidligere svært overvektig, og unngikk å ta buss blant annet fordi setebeltene ikke gikk rundt ham. Nå har han tatt av hele 120 kilo, men foreslår belteforlengere i alle busser. Foto: Privat

Overvektige krever setebelte-forlengere i buss

Rune Glørstad (44) fikk ikke på seg buss-beltene

INNENRIKS

Veide 228 kilo på det meste - nå nede i 108 kilo

Rune Glørstad (44) veide 228 kilo og fikk ikke på seg setebeltene i bussene. Nå foreslår både han og Jørgen Foss (26) at bussene tilbyr belte-forlengere som i fly.

Publisert:

– Tusenvis av mennesker her i landet kan ikke bruke sikkerhetsbeltene på bussene, hevder Landsforeningen for overvektige, ifølge NRK.

Foreningen frykter for sikkerheten om bord både for de overvektige selv og andre passasjerer som kan få en usikret tungvekter av en medpassasjer i nakken.

Les også: Sjekker ikke om barn bruker setebelte i skolebusser

Ifølge landsforeningen er det i Norge rundt 100.000 mennesker med sykelig overvekt som har problemer med å få på seg bussbeltet.

I tillegg er det mange av de rundt én million nordmenn som er litt overvektige, som også har problemer, dersom overvekten er sentrert på magen, ifølge leder Mari Mette Graff.

Rune: Lær av flyselskapene

Rune Glørstad (44) fra Trondheim, mener han har løsningen på problemet. Glørstad, som i løpet av de siste seks-syv årene har gått ned 120 kilo - fra 228 kilo til 108 kilo, unngikk tidligere å ta bussen på grunn av for korte setebelter og for liten plass mellom setene.

Han mener busselskapene må ta lærdom av løsningen i flykabinene.

– Det må gå an at bussene tilbyr to til tre setebelte-forlengere per buss. På fly fungerer dette utmerket, jeg går bort til kabinpersonalet og ber om en forlenger. Og det får jeg da utdelt, sier Glørstad til VG.

Les også: Manglende beltebruk i bussulykke

Han har skrevet om problemene en overvektig person møter i hverdagen på bloggen sin, tjukkasbloggen.no.

– Du opplever det ikke som stigmatiserende å bruke belteforlenger?

– Jeg går som regel sist inn i flyet av reisefølget, retter meg opp i ryggen og ber om en forlenger. Sier flyverten at de kommer bort med det etterpå, så sier jeg bestemt at jeg ønsker å ta den med nå, svarer Glørstad. Han ønsker ikke oppmerksomhet rundt det å ha på seg ekstra sikkerhetssele ombord på flyet.

Tidligere leder Jørgen Foss (26) i Landsforeningen for overvektige, er hjertens enig med Glørstad i at setebelte-forlengere er en løsning busselskapene må utvikle og tilby.

– Det er sikkerheten både til den overvektige og til medpassasjerene som må gå foran alt i denne saken. Ingen vil ha en person på 120 kilo pluss - i fart - over seg når en buss kolliderer, illustrerer Foss.

Han synes belteforlengere er en veldig god idé til løsning som busselskapene og veimyndighetene snarest må «klikke» på plass.

Truer med belte-bøter

– På fly har denne løsningen fungert godt lenge. Jeg advarte mot overvektige som løse «gjenstander» i buss for to år siden. Men ingenting har skjedd, sier Jørgen Foss.

Han har registrert at Vegvesenet tidligere i vinter innførte bøter på 1500 kroner som ilegges busspassasjerer uten setebelte på seg.

– Hovedpoenget må være at alle busspassasjerene skal være sikret på bussen. Da må bussene ha sikkerhetsutstyr som passer alle, også overvektige, forlanger Foss.

Kommunikasjonssjef Dag Bones i Nettbuss ser ikke bort fra at setebelte-forlengere kan være en fremtidig løsning, slik Rune Glørstad og Jørgen Foss foreslår.

Dette selv om det er en viss forskjell på setebelter i fly og trepunkts setebelter i busser.

– Det er sikkert både teknisk og praktisk mulig, men vi må få det i form av en bestilling eller som et krav fra våre oppdragsgivere, som er Ruter og andre bestillere. Uansett er vi åpne for å gå i dialog om dette, sier Bones.

– Vi kjøper busser i henhold til krav fra våre oppdragsgivere, og som er utstyrt med setebelter utfra spesifiserte normer, legger han til.

– Kan det være at setebeltene ikke er utvidet i takt med at det blir flere overvektige nordmenn?

– Det vil jeg ikke spekulere i. Men hvis dette er et tiltagende problem, så må vi som busselskap ta det på alvor i samråd med våre oppdragsgivere, svarer Bones.

Setebelte-kampanje

Statens Vegvesen har nylig igangsatt en kampanje for å øke bruken av setebelte i buss.

– Det er noe vi har deltatt i og som vi støtter fullt ut. Dersom våre oppdragsgivere krever det vil vi imøtekomme de krav som stilles for en løsning som fører til at også flere overvektige kan bruke setebelter på buss, sier Bones.

Nettbuss er Norges største- og et av de største busselskapene i Norden med 113 millioner passasjerer i året, 3300 busser og 7400 medarbeidere.

Her kan du lese mer om