MØTTE EU: Justisminister Anders Anundsen (Frp) var til stede da EU-rådet torsdag ga grønt lys til en ny og omstridt registerering av flypassasjerer. Bildet er tatt ved en tidligere anledning. Foto: Terje Mortensen VG

Regjeringen åpner for å registrere alle flypassasjerer

EU vil bekjempe terror gjennom ny database

Anundsen: Vil raskt vurdere norsk deltagelse

Her er EUs nyeste våpen i kampen mot terror: Flyselskapene
blir nå pålagt å rapportere informasjon om alle passasjerer til en ny database.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Justisminister Anders Anundsen (Frp) åpner for at Norge kan slutte seg til dette registeret, eller opprette sitt eget.

Torsdag deltok han på ministermøtet i EU som endelig vedtok å opprette Passenger Name Record (PNR).

Les også: EU nærmer seg flypassasjerregister

Flyselskapet må dele alt

PNR-direktivet vil pålegge flyselskapene å dele informasjon med myndighetene, om alle passasjerer som reiser til eller fra flyplasser i EU.

Det gjelder navn, passinformasjon, reiserute, setenummer, kredittkortinformasjon om hvordan billetten ble betalt, kontaktinformasjon til den reisende, og opplysninger om eventuell bagasje.

– Norge har ennå ikke tatt stilling til etablering av et PNR-system for Norge, men når våre nærmeste samarbeidspartnere både i EU og USA delvis har og delvis kommer til å innføre det, er det naturlig for Norge å vurdere dette raskt, uttaler Anundsen i en e-post til VG etter torsdagens EU-møte i Luxembourg.

USA registrerer

Regjeringen vil nå ta stilling til om Norge skal inngå en tilslutningsavtale med EU om å dele denne informasjonen. USA har i flere år krevd omtrent samme infopakke om passasjer på utenlandske fly som kommer til landet.

Les mer her: USA har tilgang til SAS' passasjerlister

FOR LITE MÅLRETTET: Direktør Bjørn Erik Thon i Datatilsynet. Foto: Lise Åserud NTB scanpix

Men Bjørn Erik Thon, direktør i Datatilsynet, som har fulgt diskusjonen om passasjerregister i en årrekke, er sterkt i tvil om omfanget står i forhold til nytten av å samle personopplysningene:

Ikke målrettet

– Dette er ikke et målrettet tiltak, sier Thon til VG.

– Den eneste grunnen til at man blir registrert her, er at man skal ut og reise med fly. Det er et større inngrep mot personvernet enn å gå etter de som myndighetene måtte ha et søkelys mot. De må dokumentere at det har en effekt og er et reelt verktøy i kampen mot terrorisme, og det er vanskelig å få øye på, sier Thon.

EU-parlamentet har blokkert adgangen til å opprette et slikt register i flere år, på grunn av bekymringer for personvernet. Men etter terrorangrepene i Paris og Brussel i vinter har presset på lovgiverne økt for å kunne avsløre mulige terrorister gjennom reisemønstre og screening av passasjerlister.

Direktivet ble endelig vedtatt i EU-parlamentet tidligere i april. Torsdag gjorde EUs råd det siste formelle vedtaket.

Bare alvorlig kriminalitet

Innen to år skal systemet være på plass. Det er passasjerer som reiser inn og ut av EU som skal inn i registeret. Medlemslandene kan frivillig registrere reiser internt i EU. Opplysningene vil bli lagret i fem år, men allerede etter seks måneder skal tilgangen til persondata begrenses.

PNR-data skal bare kunne brukes for å forebygge, etterforske og straffeforfølge terrorisme og andre alvorlig kriminalitet, slår EU-vedtaket fast.

Bjørn Erik Thon er imidlertid usikker på om formålet vil bli respektert:

– Det er lett å tenke seg at andre myndigheter vil presse på for å få tilgang, sier han, og nevner skattemyndigheter, toll og finanstilsyn.

Les også: Regjeringen gir politiet nye fullmakter til skjult overvåkning

Tilknytningsavtale

Et eksempel som er nevnt i debatten, er en mann som alltid reiste alene ut av EU, men som kom tilbake sammen med en ung kvinne, noe som kastet en mistanke om trafficking mot ham.

Ifølge Anders Anundsen blir ikke EU-vedtaket gjeldende for Norge, med mindre regjeringen inngår en egen tilknytningsavtale med EU.

– Dersom regjeringen velger en slik modell vil Justis- og beredskapsdepartementet så snart som mulig legge til rette for forhandlinger med EU om en tilknytningsavtale, uttaler justisministeren.

Strammet inn: Strengere ID-kontroll ved reiser utenfor Schengen

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder