KOM PÅ ELSYKKEL: Byråd Lan Marie Nguyen Berg kom syklende fra NRK på Marienlyst og til intervju med VG i parken vest for rådhuset. Foto: Trond Solberg VG

MDG-Lan: Angrer ikke på løftet om å ikke bygge én meter ny E18

– Var en spissformulering

Skal kjøre rundt i Lofoten med bil i sommer

Lan Marie Nguyen Berg (MDG) tok sats og serverte sitt løfte om at det ikke skal lages én meter ekstra vei 21. oktober i fjor. Hun viser ingen tegn på anger etter sitt ja til ny motorvei.

I et intervju med VG om sine tøffeste uker som miljø- og samferdselsbyråd, sier Lan at hun var nær ved å bryte hele forhandlingene om Oslopakke 3 for bare to uker siden.

Men mandag ble likevel avtalen om både sentrumstunnel, Fornebubane og baneløsning på Romerike presentert sammen med de to mest smertefulle prosjektene, mer i bompenger og ny E18 fra Oslo grense til Strand i Bærum – i første omgang.

Les også: Dette er Oslopakke 3: Mer bompenger og nye t-baner

– Har du angret på det du sa etter kommunevalget om at MDG ville trekke seg fra byrådet med utbygging av én eneste meter mer E18?

– Det var en spissformulering som kom etter at vi la frem byrådserklæringen. Jeg visste at jeg ville bli møtt med den etterpå. Men nei, jeg har ikke angret. Det var helt klart fra begynnelsen at dette var en liten spissformulering. Men jeg skjønte jo at det ville bli noen morsomme oppslag etterpå.

Les også: Lan sa ja til monsterveien

– Noen mener du har mistet troverdigheten når du nå likevel går inn for en utbygging av E18?

– De aller fleste ser nok hva vi har fått til på syv måneder i byråd. Vi får finansiert den store sentrumstunnelen og nedskalert et prosjekt som de fleste sa det var umulig å gjøre noe med. Da ser de nok at velgerne våre at de får mye igjen for stemmene sine, svarer miljøbyråden.

HEKTISK DAG: Mange vil ha tak i Lan Marie Nguyen Berg for tiden. Hun beskriver kjæresten Eivind Trædal som en av sine beste rådgivere, men først og fremst som en flott samboer. Foto: Trond Solberg VG

Sto i stampe

VG møter henne på plenen utenfor rådhuset. Hun kommer kjørende i en flagrende knallgul kjole på en grønn elsykkel fra debatt i Dagsnytt 18 hos NRK på Marienlyst.

Hun virker lettet – etter et halvt år med forhandlinger om det mest krevende en lokalpolitiker kan tenke seg: Løs transport-utfordringene i- og rundt Oslo og redusér utslippene. Da er det ikke nok med fine ord og luftige løfter. Løsningene må være konkrete – og finansierte.

Samferdselsministeren: Uaktuelt å forhandle bort E18

– Hva har du lært av forhandlingene, at det er dumt å være for ultimativ?

– Jeg tror at grunnen til at vi har kommet så langt, handler om at vi var veldig tydelige på at vi ville nedskalere E18, og at vi har begrunnet dette faglig. Alle byrådspartiene har vært tydelige på at de ville ha et mindre omfattende veiprosjekt.

– Hvor nær var dere ved å bryte forhandlingene med Akershus og staten?

– Det var en stund for et par uker siden hvor vi ikke visste hvordan vi skulle komme oss videre. Men viljen på begge sider til å finne løsninger var veldig sterk. Helt på tampen kom Statens vegvesen med en nedskalert versjon av E18 som fikk oss i gang igjen.

KJÆRESTEN: Marie Nguyen Berg sammen med kjæresten, MDG-politiker Eivind Trædal. Foto: Privat Privat

– Hva var det tøffeste med forhandlingene?

– Det tøffeste var vel da vi ikke visste om vi kom til å finne en utvei. Men dette endte godt. Derfor er det så viktig at fant sammen om å redusere biltrafikken med 15 prosent i bomringen. Det er noe helt nytt i norsk samferdselspolitikk.

For dyre buss- og banebilletter

– Hva er du minst fornøyd med?

– Hadde det vært opp til meg så hadde vi ikke økt kollektivprisene så mye som vi har gjort. Men det er en del av en bred avtale, og her må alle betale litt i spleiselaget.

– Noen vil si at du skaper vansker for småbarnsfamilier som trenger en dieselbil i hverdagen sin – med over 5000 kroner mer i bompenger i året?

– Jeg har stor forståelse for at noen trenger bil for å få hverdagen til å gå opp i ulike faser i livet. Men vi har et prinsipp om at forurenser betaler mer, og vi vil vri bilparken til en miljøvennlig bilpark. Samtidig bidrar bompengene til store miljøtiltak som gjør denne hverdagen enda bedre, blant annet sentrumstunnel, Fornebubane og bane på Nedre Romerike.

Les også: Truet med å forlate byrådet med ny E18

Hyller kjæresten

– Hva slags rolle spilte kjæresten din, som selv er aktiv i MDG – i forhandlingene?

– Når jeg har en samboer som sitter i bystyret for MDG og er veldig engasjert, da blir det noen ganger klimapolitikk også over middagsbordet. Eivind (Trædal) er en fantastisk ressurs for meg og for partiet. Men aller mest er vi jo samboere da, svarer Berg.

– Dere dro med tog til helt til Barcelona og tilbake i påsken? Blir det noen tur i sommerferien?

– Vi skal ta en tur til Lofoten. Det blir tog til Bodø, og det kan hende vi vil kjøre litt rundt i Lofoten – med bil.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder