Hovedinnhold

Airbus: Ikke samme feil som for fire år siden

<p>KJØRES VEKK: Søndag ettermiddag ble helikopterets rotorblad kjørt vekk fra stedet der et helikopter styrtet fredag. Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix</p>

KJØRES VEKK: Søndag ettermiddag ble helikopterets rotorblad kjørt vekk fra stedet der et helikopter styrtet fredag. Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix

Foto: Torstein Bøe, NTB scanpix
Et mye omtalt akselbrudd i hovedgirboksen på ulykkesflytypen er, ifølge foreløpige undersøkelser, ikke årsaken til at et helikopter med 13 personer styrtet fredag.

Denne saken handler om:

Det sier produsenten Airbus Helicopters til VG.

– Etter at våre folk har gjort en foreløpig inspeksjon av ulykkeshelikopteret mener vi at det ikke er noen link mellom denne ulykken og hendelsene som førte til flyforbudet i 2012, sier pressetalsmann Airbus Helicopters, Guillaume Steuer.

Les: Navn på omkomne i helikopterulykken er offentliggjort

Steuer legger til at det, etter Airbus’ oppfatning, dermed ikke er noen grunn til å sette helikoptertypen på bakken etter fredagens ulykke som krevde 13 menneskeliv.

– Vi har imidlertid respekt for avgjørelsen fra luftfartsmyndighetene i Norge og Storbritannia som har valgt å suspendere kommersielle flyvninger med disse helikoptrene, av hensyn til de berørte, legger han til.

Les også: Pårørende aksjonerer mot Super Puma-helikopteret

Har inspisert vraket

Produsenten Airbus Helicopters har vært på ulykkesstedet i Hordaland, og har fått anledning til å studere vraket etter det styrtede helikopteret på nært hold.

Det er ut fra denne inspeksjonen at produsenten nå går ut offentligheten og sier at de ikke ville anbefale at alle flyvningene med SC225LP-maskinene blir stoppet.

To ganger i løpet av fem måneder i 2012 havarerte den samme helikoptertypen som ulykkeshelikopteret. Begge helikoptrene som havarerte, hadde en sprekk i en aksling i girkassen. Helikoptertypen ble satt på bakken i ni måneder etter dette.

Akslingen er en såkalt «Bevel Gear Vertical Shaft» som står nede i girkassen. Her drives et horisontalt stort tannhjul rundt med to mindre vertikale tannhjul. Hele poenget med konstruksjonen er å redusere turtallet fra motor opp til rotoren. Sveiseskjøten ligger 360 grader rundt sylinderen. Det var her det oppsto en sprekk.

Helikopterdirektør: Rakk aldri å slå alarm

Utelukker link

– Har dere kommet nærmere noen forklaring på havariet, siden dere nå utelukker at det var den samme feilen som i 2012?

- Jeg kan dessverre ikke gi noe mer informasjon om hvilken kunnskap vi sitter med. Jeg kan bare vise til at det ble foretatt endringer etter 2012-hendelsene på helikopterets «vertical shaft» og at det vi har sett, utelukker en link til denne hendelsen, sier Guillaume Steuer.

– Har de selskapene rundt i verden som bruker dette helikopteret, fått tilgang til mer informasjon enn dere nå går ut med?

– De har fått samme informasjon som offentligheten, sier pressetalsmannen.

I 2014 ble imidlertid flyet utrustet med en ny og forsterket aksling. Sveiseskjøten var der fortsatt. Men akslingen hadde større dimensjoner og fikk bedre smøring.

Ulykken i 2009, hvor hovedrotoren også falt av, skyldes også tretthet i materiale. Denne gangen var det et såkalt planetgir høyere opp på girkassen som røk. Også denne gangen var det materialtretthet som var grunnen.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks