Hovedinnhold

Gode unnskyldninger blir dyre

Det er ikke grenser for hvor stor oppfinnsomhet bilistene har når skademeldinger skal skrives. Her en enkelte varianter av forklaringer i skademeldinger etter ulykker med bil.
Om farten
«Jeg kom kjørende mot nevnte kryss, senket farten, så meg godt om, kjørte så ut i krysset - og traff hr. Pettersen.»

«Lastebilen holdt altfor stor fart tatt i betraktning at den manglet bremser.»

«Ulykken kunne vært unngått hvis begge hadde klart å stoppe.»

«Hans skyld - han holdt altfor liten avstand til bilen bak.»

«Det går ikke an å påstå at jeg holdt for stor fart. Bilen ble dyttet av min 72 år gamle søster.»

«Jeg kjørte aldeles ikke for fort. Jeg hadde jo to koldtbord bak i bilen.»

På glattisen

«I hele februar og spesielt på ulykkesdagen var det kommet mye nedfallssnø og føret var ekstremt glatt. Bilen min bare skled fremover - jeg hadde ikke en sjanse. Det snødde nysnø og var veldig glatt.»

«Det hadde fryst på om natten, så veien var helt isolert. Bilen min skled nærmest på eget initiativ inn i bil B.»

«Null sikt, snødde veldig. Det kom et vindkast (tror jeg) og jeg mistet all kontakt med bilen.»

«Bil B skulle svinge til høyre, men lot være å bruke blinklys da det var såpeglatt.»

«Plutselig grep brøytekanten tak i forhjulet mitt og dro bilen rundt så den traff en stolpe.»

Tenkte bare...

«Jeg skulle ut på E 18, men på grunn av Bs plassering hadde jeg redusert sikt. Da jeg så en luke, kjørte jeg litt fram. Der fikk jeg bedre oversikt, og da så jeg at det ikke var noen luke likevel.»

«Jeg tenkte vi kunne praktisere glidelåsprinsippet. Det tenkte ikke han.»

«Det falt naturlig for begge kjøretøyene å kjøre slik det ble gjort, men i ettertid kan en jo lure på hvor lurt det var.»

«Jeg mener kollisjonen kunne vært unngått hvis ikke to biler hadde prøvd å kjøre inn i den smale undergangen samtidig.»

«Bil A stoppet foran bommen som følge av feil filvalg. Om bil B klarte å stoppe i tide, er usikkert, men bil C, D og E traff bil B fortløpende. Jeg kom som bil F.»

«Jeg tilbakeviser Bs påstand vedrørende trafikkuhellet i rundkjøringen. Han nevner noe om en høy kum (15-20 cm) i grøfta. Hva hadde han i grøfta å gjøre? Dessuten sier han at han måtte bremse kraftig, bare det tilsier jo at han hadde for stor fart. Og dessuten kjørte han jo inn i meg en gang til lenger fremme. Slå den!»

«Først da vi skrev skademelding så jeg at bil A var registrert på en trafikkskole. Bil A var ikke merket med noe «skole»-skilt. Er ikke trafikkskoler momspliktige?»

«Jeg vil fortelle at alt som tidligere er skrevet på dette skadeskjema er skrevet av fører A. Jeg er fører B. Fører B er helt omtåket etter sammenstøtet.»

«Jeg gjør oppmerksom på at hverken jeg (A) eller B mener det var slik det skjedde, men et meget innpåslitent vitne (hr. Holm) overtok fullstendig styringen da vi skulle skrive skademeldingen.»

«I forvirringen som fulgte etter sammenstøtet, ble skademeldingsskjemaet delvis feil og ufullstendig utfylt. Det skyldes at vi ikke hadde noe skademeldingsskjema.»

Kilde: Dagsavisen

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks