Hovedinnhold

Norge vurderer å bryte helikopterkontrakt

ETT HELIKOPTER LEVERT: De 14 nye NH90-helikoptrene skulle vært levert fra 2005 til 2008, men bare én maskin er satt i drift. Foto: NH Industries
ETT HELIKOPTER LEVERT: De 14 nye NH90-helikoptrene skulle vært levert fra 2005 til 2008, men bare én maskin er satt i drift. Foto: NH Industries
Norge vurderer å bryte milliardkontrakten med den italienske helikopterprodusenten NH Industries. Årsaken er at leveransen av 14 helikoptre til Forsvaret er over seks år forsinket.

Denne saken handler om:

Norge har kun mottatt ett helikopter. Nå er forsvarsminister Espen Barth Eide (Ap) i ferd med å få nok. Før sommeren ba Eide Luftforsvaret lage en rapport om hvilket helikopter som kan brukes som erstatning for de bestilte NH90-helikoptrene.

Svaret foreligger nå i form av en rapport som peker ut to modeller av det amerikanske Sikorsky Seahawk-helikopteret, skriver Aftenposten.

Oberstløytnant Per Egil Lindqvist, fungerende sjef i utviklingsstaben i Luftforsvarsstaben, understreker at man fortsatt håper på NH90 fra Italia, men han forteller at Forsvaret nå skal be om et pristilbud fra Sikorsky.
Eide skal ta den endelige beslutningen.

- Vi mener fortsatt at NH90 er en optimal plattform og ønsker at vi får levert det. Men det er altså grenser for vår tålmodighet, sier Eide.

Helikoptrene skal benyttes av Kystvakten og av Marinen. På fregattene skal helikoptrene sørge for at våpensystemene kan utnyttes fullt ut. På kystvaktskipene skal helikoptrene utgjøre en helt avgjørende rolle som overvåker av fiske i norsk territorialfarvann.

Helikoptrene som i dag følger kystvakten, Lynx, synger på siste verset og ifølge avisen er det tilfeller der man har kun ett helikopter til disposisjon.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks