Hovedinnhold

Feil med Vipps – Bjørn ble trukket 15 ganger for mye

<p/>
<p>PROBLEMER: Betalingstjenesten Vipps trakk for mange penger av brukerne fredag morgen. DNB jobber med å rette opp i problemet.</p>

PROBLEMER: Betalingstjenesten Vipps trakk for mange penger av brukerne fredag morgen. DNB jobber med å rette opp i problemet.

Foto: Gorm Kallestad, NTB scanpix
Flere brukere av betalingstjenesten Vipps har fredag opplevd å bli trukket flere ganger for beløpet de har overført.

VG har mottatt en rekke tips om mennesker som har opplevd å få trukket for mye penger fra kontoen når de har brukt betalingstjenesten Vipps. Bjørn Borg fra Ski i Follo er en av dem.

<p>SKUMMELT: Bjørn Borg (46) opplevde at banken overførte 16 ganger det opprinnelige beløpet han hadde tenkt å sende da han brukte Vipps.</p>

SKUMMELT: Bjørn Borg (46) opplevde at banken overførte 16 ganger det opprinnelige beløpet han hadde tenkt å sende da han brukte Vipps.

Foto: Privat.

Da han skulle vippse sønnen 300 kroner i lommepenger til en Danmarks-tur fredag morgen hang appen seg helt opp. Etter et halvt minutts tid valgte han å skru den helt av.

– Når det er bank som ikke funker så er det litt skummelt, så jeg skrudde av. Da jeg kom inn igjen så jeg at jeg hadde sendt beløpet 16 ganger, også gikk jeg inn i nettbanken og oppdaget det samme, forteller Borg til VG.

På tross av at sønnen ble svært fornøyd med de ekstra lommepengene, mener Borg problemet kunne blitt mye større om han hadde sent til noen det ikke var like enkelt å få pengene tilbake igjen fra.

– Hadde jeg overført et større beløp kunne dette blitt trøblete, i tillegg hadde det vært et problem hvis jeg kanskje hadde sendt penger til noen andre enn sønnen min. Hva hvis jeg hadde brukt appen til å betale en veldedig organisasjon eller kjøpe ett produkt? Da hadde det ikke vært like lett å få igjen de pengene, mener 46-åringen.

Borg har forsøkt å ringe DNB, men kommer ikke gjennom til banken. I tillegg stusser han over mangelen på informasjon fra bankens side.

DNB opplyser om at de som har blitt belastet for mye automatisk blir tilbakeført penger, og trenger ikke selv å melde ifra.

Doble transaksjoner

– Dette er et tilfelle av doble transaksjoner. Om det er en eller to ganger eller flere, det er litt ulikt hva som har skjedd for ulike mennesker, sier Marit Giske, kommunikasjonsrådgiver i DNB til VG.

DNB ble gjort oppmerksom på problemet litt etter klokken 08.00 fredag morgen og jobber nå med å rette opp i feilen.

– Denne feilen skal bli korrigert, men jeg kan dessverre ikke oppgi hvor lang tid det vil ta, sier Giske.

– Vil du fraråde andre å bruke Vipps frem til problemet er løst?

– Det er gjort tiltak, så de som bruker Vipps nå vil ikke bli trukket for mange ganger. Jeg vil bare beklage til dem som har opplevd dette, det skal selvfølgelig ikke skje, men vi jobber med å rette opp feilen, understreker hun.

DNB opplyser om at betalingstjenesten er stengt frem til banken er sikre på at alt fungerer, skriver E24.

De har ennå ikke oversikt over hvordan feilen oppstod, eller hvor mange som er rammet.

– Koster tid og penger

<p>OPPGITT: Anders Aa Hagen er oppgitt over den manglende informasjonen om feilen i Vipps-appen. – Det koster tid og penger og driver og ringe DNB for å høre hva som skjer, sier han.</p>

OPPGITT: Anders Aa Hagen er oppgitt over den manglende informasjonen om feilen i Vipps-appen. – Det koster tid og penger og driver og ringe DNB for å høre hva som skjer, sier han.

Foto: Privat.

 40 år gamle Anders A. A. Hagen, som er bosatt i Oslo opplevde å bli trukket 14.300 kroner da han opprinnelig skulle sende kun 1.100.

Da han skulle overføre penger til en kamerat han var på middag med torsdag kveld begynte appen å slarke.

– Klokken var vel sånn halv syv i dag morges, og da jeg hadde signert med bank-ID stoppet bare appen og startet på nytt. Da jeg logger inn igjen ser jeg at jeg har blitt trukket hele 13 ganger for samme beløp, sier Hagen til VG.

I ettertid har Hagen ringt DNB tre ganger, som ifølge ham har fortalt at problemet har berørt mange personer. 40-åringen blir oppgitt over at banken ikke har noe tilgjengelig informasjon om problemet på sine nettsider.

– Jeg blir jo bekymret for pengene mine. Det er fredag og 14.000 er en ganske betydelig sum. Hva skal jeg gjøre hvis jeg ikke får betalt for pengene før etter helgen? spør han.

Ifølge ham har kameraten gitt beskjed om at han har mottatt 14.300 kroner på konto.

<p>13 TRANSAKSJONER: Da Anders Hagen skulle overføre 1100 kroner til en venn fredag morgen ble han trukket 13 ganger for samme sum.</p>

13 TRANSAKSJONER: Da Anders Hagen skulle overføre 1100 kroner til en venn fredag morgen ble han trukket 13 ganger for samme sum.

Foto: Anders Hagen.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks