Hovedinnhold

- Leksehjelp, frukt og fysisk aktivitet går på bekostning av læring

BER OM HANDLINGSROM: - Regjeringen må pålegge færre lover og ikke styre i detalj hva skolene skal bruke penger på, mener Elisabeth Aspaker i Høyre. Foto: Jan Petter Lynau/VG
BER OM HANDLINGSROM: - Regjeringen må pålegge færre lover og ikke styre i detalj hva skolene skal bruke penger på, mener Elisabeth Aspaker i Høyre. Foto: Jan Petter Lynau/VG
(VG Nett) Høyre mener norske barneskoler får for mange økonomiske pålegg som går ut over muligheten til bedre læring

Denne saken handler om:

Mens elevene i Bykle får egen PC, gratis mat og gratis SFO, må Oslo-elever kjøpe blyanter og viskelær selv. Dette kommer frem av stikkprøver VG har gjort ved barneskoler i alle landets fylker.

Se resultatet av stikkprøven i ditt fylke her!

De aller fleste elevene får utdelt blyanter, tegnesaker, viskelær, kladdebøker og lærebøker i kjernefagene. Men det er stor avstand mellom de skolene som gir elevene rikelig med gratis skolemateriell og de som ikke gjør det.

Frykter større forskjell

Utdanningspolitisk talskvinne Elisabeth Aspaker i Høyre tror det blir lagt for mange pålegg på skolene, slik at de ikke at de ikke klarer å prioritere kjernevirksomheten, nemlig læring.

- Regjeringen må pålegge færre lover og ikke styre i detalj hva skolene skal bruke penger på. Slik kan skolene konsentrere seg om kjerneområdet sitt. Leksehjelp, frukt og grønt og fysisk aktivitet må vike for kjerneområdet, som bør ha hovedprioritet, sier Aspaker til VG Nett.

Hun frykter at forskjellene mellom ulike skoler, kommuner og fylker vil sørge for at enkelte taper kampen om de kvalifiserte lærerne.

- Da møter vi en fremtid med veldig stor forskjell på kvaliteten elevene møter, tror Aspaker.

- Det er livsviktig at kommunene klarer å gjøre skolene attraktive for nye lærere, sier hun.

HAR DU ET NYHETSTIPS OM NORSKE SKOLER? Send oss ene-post!

Prioriterer ulikt

Aspaker tror imidlertid ikke det er slik at alt trenger å være gratis.

- Det må jo være slik at elevene har ordentlige lærebøker, og ikke bare en samling kopierte ark. Men om de må kjøpe en blyant eller et viskelær synes jeg ikke er så veldig mye å lage oppstyr om, sier Aspaker.

I Kunnskapsdepartementet arbeides det hver dag med å sikre likeverdig opplæring i hele landet, ifølge statssekretær Lisbet Rugtvedt.

- Hva synes du om at det er så store forskjeller blant barneskolene i Norge?

- Det viktigste er at alle får et grunnleggende godt skoletilbud og får ivaretatt sine rettigheter til opplæring. I Norge har vi valgt å la kommunene ha mye ansvar for blant annet skole. For å sikre at det gis et likeverdig tilbud, er vi opptatt av at kommunene skal ha gode økonomiske rammer og et lovverk som sikrer like rettigheter, er svaret Rugtvedt gir i en e-post til VG Nett.

- Noe går utover kvaliteten

Hun understreker at kommunene i Norge er forskjellige når det gjelder økonomi og kostnader, og derfor ulike i sine prioriteringer og tiltak i skolen.

- Går det utover kvaliteten på skolen eller læringen?

- Enkelte forskjeller mellom kommunene er slik at de går ut over kvaliteten, for eksempel hvis kommuner ikke følger opp elevenes resultater og læringsutbytte. Dette er forskjeller vi er opptatt av å forhindre, sier Rugtvedt.

Du kan selv se stikkprøvene VG gjorde i her.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks