Hovedinnhold

- Kunnskapsløse lærere gjør at elevene mister respekten

REAGERER: Leder i Elevorganisasjonen Anna Hol Heine mener elevene har krav på flinke lærere. Foto: Aleksander Andersen
REAGERER: Leder i Elevorganisasjonen Anna Hol Heine mener elevene har krav på flinke lærere. Foto: Aleksander Andersen
(VG Nett) Elevorganisasjonen får flere klager i måneden fra skoleungdom som er misfornøyde med kvaliteten på undervisningen.

Denne saken handler om:

Tips oss

KRAV TIL NORSKE LÆRERE

  • Alle med pedagogisk utdanning kan undervise på ulike trinn i grunnskolen.
  • Regjeringen har nå ute et høringsforslag der den vil lovfeste krav til relevant kompetanse for å undervise.
  • Målet er at lærerne skal ha relevant utdanning i alle fag de underviser i.
  • God fagbakgrunn blir sett på som nødvendig for å kunne motivere og formidle kunnskap med tyngde, trygghet og entusiasme.
  • Fra 1. august 2008 må allmennlærere ha minst 60 studiepoeng fagfordypning for å bli ansatt og undervise i norsk, matte og engelsk på ungdomstrinnet.
  • (Kilde: Kunnskapsdepartementet)

- Jeg er sjokkert over at antallet lærere uten nok fordypning er så høyt. Mangel på motivasjon er en av hovedårsakene til at elever faller i fra. Det sier seg selv at man ikke blir motivert av å ha lærere som ikke kan faget sitt, sier leder i Elevorganisasjonen Anna Holm Heide til VG Nett.

Over 30.000 lærere mangler fordypning i fagene, noe som hvert skoleår rammer flere hundre tusen elever i grunnskolen.

- I tillegg til motivasjon tror vi at kunnskapløse lærere går ut over elevenes respekt i klasserommet, og ikke minst det faglige utbyttet. Elever som er oppgitte over læreren sin, er en gjenganger, og vi har ikke inntrykk av at situasjonen har blitt noe bedre eller verre med årene. Vi får mange henvendelser i året, om lærere som gir urettferdige vurderinger, eller ikke er tilstede i klasserommene under undervisning, sier Holm Heide.

Diskutér lærerkvalitet med andre lesere

- Må stille krav

Elevorganisasjonen støtter regjeringens forslag om å innføre lovfestet krav om faglig fordypning i 2014, men er i likhet med Høyre skeptiske til at det ikke er satt av mer penger.

- Selv om vi ikke har en lov i dag, finnes det allerede en anbefaling til et minstekrav til lærerne. Hvis det skal innføres et lovfestet krav må lærerne ha en reell mulighet til å etterutdanne seg. For eksempel må de ha rett på ett helt betalt friår med etterutdanning. Det siste vi trenger er en ny lov som må brytes, understreker Holm Heide.

- Elevene må selv stille krav til at lærerne må ha nok kompetanse, men det er enda viktigere at skoleleder følger opp at lærerne kan faget sitt, sier elevsjefen.

Omfattende

I en kartlegging fra Statistisk sentralbyrå går det frem at 40 prosent av lærerstaben i grunnskolen mangler faglig fordypning når de underviser.

Høyrepolitiker Elisabeth Aspaker sier til VG at hun tror det med dagens videreutdanningstempo vil ta flere tiår å gi alle de 67.000 lærere i grunnskolen tilstrekkelig faglig påfyll til å oppfylle de nye kravene.

Vi skriver om skole og utdanning i VG og på VG Nett : Tips oss her! 

* Følg Ingunn Andersen på  Twitter 

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks