Hovedinnhold

- Skolens sex-undervisning er for tilfeldig

VIL DELTA MER: Helsesøstre vil delta mer i seksualundervisningen i skolen. Bildet er tatt under jentekonferansen for noen år tilbake. Foto: Scanpix
VIL DELTA MER: Helsesøstre vil delta mer i seksualundervisningen i skolen. Bildet er tatt under jentekonferansen for noen år tilbake. Foto: Scanpix
(VG Nett) Hvor god sex-undervisning du får avhenger av hvilken kommune du er fra og hvilken skole du går på, mener leder Astrid Grydeland Ersvik i Landsgruppen for helsesøstre.

Denne saken handler om:

Tips oss


- Seksualundervisningen er for tilfeldig på norske skoler. Det har jeg erfart gjennom 20 år som helsesøster og som leder i landsgruppen, sier hun til VG Nett.

Hun mener det er ulikt hvordan skolehelsetjenesten prioriteres.

- Enkelte steder er tilbudet knappet inn til det minimale og nedprioritert, mens det andre steder satses. Hvilket syn skoleledelsen har på temaet, har også betydning, sier hun.

Protokoll:Hvordan opplever eller opplevde du seksualundervisningen i skolen? Skriv om det i vår protokoll!

Stor debatt

Debatten om seksualundervisning har nådd sitt klimaks i kjølvannet av NRK-programmet «Trekant». 416.000 seere så første program, og ungdommers sexliv har fått stor oppmerksomhet i avisspaltene de siste ukene.

Den nyvalgte AUF-lederen, Eskil Pedersen, sa til VG Nett forrige uke at «sex-undervisningen er en skam». Han mener at lærere mangler kunnskaper og at elevene sitter med mange spørsmål de ikke får svar på.

- Det er mer hensiktsmessig å invitere andre grupper til å snakke om sex i skolen, folk som jobber med sex; gjerne yngre folk, mener AUF-lederen.

Hvordan foregår seksualundervisningen på din skole? VG Nett ønsker å besøke en skoleklasse og oppfordrer lærere og rektorer til å ta kontakt med journalist Geir Arne Kippernes. 

- Urettferdig

Nå vil helsesøstrene ta en større del av ansvaret for seksualopplæringen, ifølge Ersvik.

Førstelektor Nina Misvær ved sykepleierutdanningen ved Høgskolen i Oslo har lang erfaring fra både helsestasjon og skolehelstjeneste. Hun er enig med Ersvik i at sex-undervisningen er basert på tilfeldigheter.

- MANGLER OPPLEGG: Leder Astrid Grydeland Ersvik i Landsforeningen for helsesøstre savner undervisningsopplegg for seksualundervisningen i skolen. Foto: Privat
- MANGLER OPPLEGG: Leder Astrid Grydeland Ersvik i Landsforeningen for helsesøstre savner undervisningsopplegg for seksualundervisningen i skolen. Foto: Privat

- Noen skoler har et system der man alltid har helsesøstre med i undervisningen. På disse skolene skjer dette uavhengig av person og er basert på tradisjon. På andre skoler må helsesøstre markedsføre seg selv ved å overtale ledelse og lærere for å få komme inn i klasserommet. Det er urettferdig at ikke alle elever får et godt undervisningstilbud om dette viktige temaet, sier hun.

- Mer følelser

Misvær mener dette fører til at helsesøstre i enkelte kommuner er veldig lite til stede i skolen.

- Dette påvirker selvfølgelig også muligheten helsesøstre har for å være med i undervisningen. Mange andre oppgaver, som for eksempel vaksinering, må prioriteres først, sier hun.

- Våre medlemmer føler de får begrenset tid til å drive seksualundervisning. Da rekker man bare det mest nødvendige. Undersøkelser viser at elevene ønsker mer tid til refleksjon, prat om følelser, kjærester og ikke bare teknikk. Da kreves det mer tid enn i dag, sier Ersvik.

Har du tips? Kontakt VG Netts journalist

Les også: Krever reaksjoner mot NRKs «Trekant» 

Saken fortsetter under bildet

I VINDEN: Marie Kinge, Thomas Albertsen Dahlen og Pia Dailey Christoffersen i NRK-programmet Trekant har fått fart på debatten om seksualundervisningen. FOTO: NILS BJÅLAND/VG Foto: Nils Bjåland
I VINDEN: Marie Kinge, Thomas Albertsen Dahlen og Pia Dailey Christoffersen i NRK-programmet Trekant har fått fart på debatten om seksualundervisningen. FOTO: NILS BJÅLAND/VG Foto: Nils Bjåland


Konsekvenser

- Hva er konsekvensene dersom det er slik at det er tilfeldig hva slags seksualundervisning norske elever får?

- Det vet vi kanskje ikke nok om, men vi risikerer jo at ungdom får for liten kunnskap og blir usikker på hvordan man skal forholde seg til sin egen seksualitet. Man kan få problemer med å sette grenser og risikerer uønsket graviditet. Det burde være uavhengig i 2010 når prevensjon og god informasjon er godt tilgjengelig, sier Ersvik.

Hun mener «Trekant» tar litt av behovet, men ikke alt.

- Det er del sider vi savner der også. Så langt har programmet var veldig fokusert på teknikk. Det er veldig bra at programmet har fått i gang debatten, men det er litt ensidig fokus, sier hun.

Skolene har frihet

Statssekretær Lisbet Rugtvedt i Kunnskapsdepartementet hilser seksualundervisnings-debatten velkommen.

- Helsesøstrene har et godt poeng. Og det er sikkert riktig at det varierer hva slags seksualundervisning elevene får. Skolene har frihet til å bestemme selv hvordan de skal legge opp undervisningen så lenge de følger læreplanens mål, sier hun.

Læreplanene sier at man skal innom sex og samliv i tre fag på ungdomsskolen; naturfag, samfunnsfag og religion, livssyn og etikk.

I målene for naturfag heter det at man skal kunne snakke om utviklingen av menneskekroppen fra 4. klasse.

I 7. trinn skal man forklare hva som skjer i puberteten og snakke om ulik kjønnsidentitet og variasjon i seksuell orientering.

På 10. trinn skal man drøfte problemstillinger knyttet til seksualitet, ulik seksuell orientering, prevensjon, abort og seksuelt overførbare sykdommer.

I begge Soria Moria-erklæringene heter det at seksualundervisningen skal styrkes.

- Hva konkret er gjort?

- Det har blitt laget et ressurshefte, som nå er under revidering. Nå skal vi la det fungere. Det er ikke utenkelig at det blir flere tiltak, men det foreligger ingen konkrete planer. Det viktigste må gjøres på den enkelte skole, sier Rugtvedt hos Kunnskapsdepartementet.

«I skolen er seksualitet både et sentralt og et marginalt
tema. I læreplanverket er seksualitet sjeldent
direkte omtalt, men en rekke formuleringer og kompetansemål åpner for at opplæringen kan og bør tematisere
emnet», heter det i ressursheftet for seksualundervisningen for lærere i grunnskoleopplæringen.

- Naturlig måte

Misvær sier at det erfaringsmessig er lettere å få innpass i barneskolen med for eksempel pubertetsundervisning enn på ungdomsskolen eller videregående skole.

- Hvorfor er det så bra at helsesøstre skal sørge for seksualundervisningen?

- Helsesøstre er helsepersonell med gode kunnskaper som kan snakke om kropp og for eksempel onani på en naturlig måte. Det er ikke alltid gunstig at kontaktlærer eller faglærer står for seksualundervisningen alene, sier Misvær, som understreker at helsesøstre og lærere kan gjøre mye bra sammen i klassen.

- Det er ikke alltid at elevene vil ta opp temaer som omhandler sex med læreren. I mange tilfeller vil helsesøster være en bedre løsning, mener også Rugtvedt.

Hun trekker frem Oslo-skolen som et godt eksempel for hvordan dette løses. I Oslo får alle 10.-klassinger undervisning på Senter for ung seksualitet.

- Dette tror jeg er bra. Men på mindre steder vil det være mer aktuelt å trekke helsesøster inn i klasserommene, sier Rugtveit.

Vil ha endring

HÅPER PÅ REGELENDRING: Førstelektor Nina Misvær håper forskriftene kan endres slik at helsesøstre blir en obligatorisk del av utdanningen. Foto: Privat
HÅPER PÅ REGELENDRING: Førstelektor Nina Misvær håper forskriftene kan endres slik at helsesøstre blir en obligatorisk del av utdanningen. Foto: Privat

Misvær peker også på et annet problem. Undervisning av helsesøster er ikke hjemlet i lovverket.

I forskriften heter det at skolehelsetjenesten skal tilby bistand og undervisning i den utstrekning skolen ønsker det.

- Helsesøstre skal tilby tjenester om skolen ønsker det. Jeg hadde håpet man kunne endret på dette da de nye forskriftene kom i 2003, slik at helsesøstrene blir en mer obligatorisk del i tilbudet om seksualundervisningen, sier hun.

- Jeg tror ikke nødvendigvis man trenger forskrifter og lover. Det er viktg at man får en faglig debatt i helsemiljøer og skolen, mener statssekretær Rugtvedt.

- Må tidligere på banen

Misvær mener at helsesøstre allerede fra 1. klasse må inn i skolen for å snakke om kropp og følelser.

- Det er viktig at elevene har et naturlig forhold både til egen og andres kropp. Ved noen skoler har elevene i 1. klasse et fast opplegg hvor de masserer hverandre. Hensikten med helsesøsters undervisning må være at alle kropper er like bra, og at alle må ta vare på sin egen helse og hverandre.

Hun mener at det er naturlig å nevne kroppens utviking og følelser man har for hverandre allerede i 1. klasse.

- Barn i 3. klasse bør få vite hvordan barn lages, og hva prevensjon er. I denne sammenheng kan det være naturlig å nevne at sex mellom barn og voksne ikke er greit, og hvem man kan snakke med hvis man blir utsatt for det, sier Misvær.

Det er ikke bare mer tid med elevene helsesøstrene savner.

- Vi savner også gode undervisningsopplegg. Ansvaret for dette ligger hos Kunnskapsdepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet, deres direktorat og fagmiljøene, sier Ersvik.

Aftenposten presenterte i forrige uke deler av materialet som brukes i sex-undervisning. Blant annet to opplysningsfilmer som Helsedirektoratet laget for 12 år siden, men som de har sluttet å distribuere for mange år siden. I en scene kommenterer NRKs Karen Marie Ellefsen og Jon Herwig Carlsen seksuell tilnærming med sporskommentatorspråk.

Filmene er fortsatt i bruk på norske skoler, ifølge Helsedirektoratet.

- Vi har etterspurt utvikling, og nytt og oppdatert materiell, som DVDer. Det har kommet noen nye brosjyrer, men utviklingen går veldig fort, og stiller derfor krav til materiell og opplegg, sier Ersvik.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks