Hovedinnhold

Ulykkesbilen i Lier hadde voldsom overvekt

**42-åring mistet livet
**NAF: Livsfarlig på veien

Bilen som politiet mistenker for å være årsaken til dødsulykken i Lier var lastet opp med mer enn ett tonn øl og sprit. Det er hele 500 kilo mer enn tillatt.

Denne saken handler om:

En livsfarlig bil å kjøre, mener NAF.
Bilen, en Renault Espace, den polske drapssiktede sjåføren i går braste inn i en trailer og dro denne med seg over i motgående kjørefelt og er ifølge politiets teori skyld i at en 42 år gammel mann fra Lier mistet livet i ulykken.

Hele fire biler ble truffet når trailer og Espacen kom farende over wire-midtrekkverket.

Den polske bilen var lastet til randen med rundt 1000 liter øl og 130 liter sprit.

BILDESPESIAL: Massekollisjon på Lierskogen

70 prosent overvekt

Det betyr at bilens nyttelast var mer enn 1,1 tonn. Ifølge Renault Norge er tillatt nyttelast på denne bilen 700 kilo inklusive sjåfør. Det betyr at bilen er lastet mer enn 70 prosent tyngre enn det den er typegodkjent for å frakte.

LIVSFARLIG; Å kjøre rundt med biler som den polske ulykkesbilen er livsfarlig for alle parter.Foto: Nils Bjåland
LIVSFARLIG; Å kjøre rundt med biler som den polske ulykkesbilen er livsfarlig for alle parter.Foto: Nils Bjåland

- Den blir livsfarlig å kjøre, både for den som sitter bak rattet og andre trafikanter. Bilen vil være veldig ustabil og vinglete. Det blir nærmest som å føre en båt i rom sjø. Du kan ikke slappe av et sekund før den finner på noe når den er lastet så mye fullere enn det den er bygd for, sier kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan Ivar Engebretsen.

- Kan miste hjulene

Han påpeker at med så ekstremt mye overvekt kan både hjulbolter til hjul knekke rett av om den kjører over en dump, understellet kan bli ødelagt og dempere likeså.

Lensmann i Lier, Arne Lauvålie, bekreftet i går at de også vil sjekke om bilen er ombygd. Flere biler som er brukt i forbindelse med smugling skal ifølge ham ha fått stivet opp fjærene for at det ikke skal synes at bilene er overlastet.

- Da vil i tilfelle bilen også få helt andre og langt dårligere kjøreegenskaper, sier han til VG.

Nesten uskadd

Ifølge en trailersjåfør som var vitne til det hele, skal ulykkesbilen ha hektet seg fast i traileren da den forsøkte å kjøre forbi.

- Etter ulykken løp sjåføren av Renaulten av gårde. Han haltet litt, men jeg skjønner ikke hvordan han kunne komme så uskadd fra den fryktelige kollisjonen, forteller Rune Petersen til VG.
I tillegg til den omkomne 42 år gamle mannen fra Lier, ble en 63 år gammel mann fraktet til Ullevål med luftambulanse med moderate skader. Tre andre personer fikk behandling på legevakten.

Den 41 år gamle polakken som politiet mener var skyld i ulykken fremstilles for varetektsfengsling i Drammen tingrett klokken 12 fredag.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks