Hovedinnhold

- Bygg veier!

Rentekutt har gjort mange veiprosjekter lønnsomme

VEIVISEREN: - Svært mange veier er blitt langt mer lønnsomme å bygge ut, etter at kalkulasjonsrenten nå er satt ned fra åtte til fire prosent, sier NHO-sjef Finn Bergesen. Foto: Fredrik Solstad
VEIVISEREN: - Svært mange veier er blitt langt mer lønnsomme å bygge ut, etter at kalkulasjonsrenten nå er satt ned fra åtte til fire prosent, sier NHO-sjef Finn Bergesen. Foto: Fredrik Solstad
NHO-sjef Finn Bergesen ber den rød-grønne regjeringen bygge over ti nye veier rundt omkring i landet.

Denne saken handler om:

- Mitt budskap til de rød-grønne forhandlerne er: Bygg landet. Eller for å si det med Senterpartiet; ta hele landet i bruk, sier Bergesen.

Han er svært godt fornøyd med at Finansdepartementet har satt ned den såkalte kalkulasjonsrenten for nybygg fra åtte til fire prosent.

- Det betyr at det plutselig er blitt lønnsomt å bygge ut en rekke veier i landet vårt, som tidligere har vært definert som ulønnsomme, sier han.

Håper på veiløft

NHO har i samarbeid med Vegdirektoratet utarbeidet en liste over veiprosjekter som er blitt lønnsomme etter rentekuttet. Noen av prosjektene har vært lønnsomme tidligere, men er blitt atskillig mer lønnsomme.

- Nå har vi fått en rente på nivå med våre naboland, som gir et mye bedre bilde av den reelle avkastningen og nytteverdien ved å satse på å bygge ut prosjekter. Det er på tide med et veiløft, sier Bergesen.

- Er du ikke redd for at en storsatsing kan gi uønsket press i økonomien?

- Vi står fast på at det er nødvendig med stramhet i statsbudsjettet, men vi mener det innenfor budsjettrammen er rom for å bruke mer penger på vei. Spesielt nå som det er synliggjort at nytteverdien er så stor.

Mindre kø

Nytteverdien tar utgangspunkt i hvor mye samfunnet sparer på å bygge en vei; hvor mye mindre tid vi står i bilkø, de reduserte kostnadene ulykkene gir, samt støy og miljøkostnader.

- Vi må gyve løs på de flaskehalsene som finnes, slik at folk slipper å sitte så mye i kø og slik at vårt næringsliv får varene fortere ut til kundene, sier Bergesen.

Linjegods har regnet ut at køene i Oslo utgjør en merkostnad på 100000 kroner pr. lastebil pr år.

- Det er utrolig at man har råd til å ha så mange biler stående i kø, sier informasjonssjef Einar Spurkeland i Linjegods.

Anleggsbransjen melder om ledig kapasitet.

- I hvert fall etter at Snøhvit og Ormen-Lange utbyggingen er ferdig, lover adm.dir. Sverre A. Larsen i Byggenæringens Landsforening NHOs oversikt viser at en rekke veier som ikke har vært lønnsomme tidligere, er blitt det. Det gjelder blant annet storutbyggingen som er prosjektert i Ulven/Sinsen i Oslo.

Også de store utbyggingsprosjektene i Rogaland er nå blitt atskillig mer lønnsomme, blant annet fastlandsforbindelsen til Finnøy (Finnfast) - og ikke minst riksvei 13 i Rogaland til Ryfylke (Ryfast), hvor nytteverdien er oppe i over fem milliarder kroner, mot vel to milliarder tidligere.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks