Hovedinnhold

Svenske tollmyndigheter: - Pengene må betales

Svensk seiler fikk 200.000 kroner i regning fra den norske stat etter toll-glipp

DYR BÅTPLASS: Cecilia og Kjell Olsson lot seilbåten «Aquilo» stå i Norge over vinteren. Resultatet var en toll-smell på over 200.000 kroner. Foto: JOEL OLSSON
DYR BÅTPLASS: Cecilia og Kjell Olsson lot seilbåten «Aquilo» stå i Norge over vinteren. Resultatet var en toll-smell på over 200.000 kroner. Foto: JOEL OLSSON
(VG Nett) Enorm støtte fra lesere ser ikke ut til å hjelpe den fortvilte svenske seileren Kjell Olsson. Gigant-regningen på 200.000 fra den norske stat skal kreves inn, sier svenske tollmyndigheter

Denne saken handler om:

- Vi må kreve inn pengene, vi har ikke noe valg, sier Jimmi Everitt, nasjonal spesialist i de svenske tollmyndighetene, til VG Nett.

Det ser mørkt ut for den svenske seileren Kjell Olsson, som har fått en regning på over 200.000 kroner fra norske tollmyndigheter.

LES OGSÅ:Kjell (64) fikk stor tollsmell etter norgesferie

Da Olsson hører hva svenske tollmyndigheter sier, blir han bekymret.

- Dette hørtes ikke bra ut for meg. Men jeg gir meg virkelig ikke, jeg skal kjempe til det siste, sier seileren til VG Nett.

Han bekrefter samtidig at det er satt i gang prosesser for å få saken opp i rettssystemet i Norge.

Dyr toll-glipp

Etter en seiltur langs norskekysten i 2008 valgte Kjell Olsson og kona Cecilia å legge den 33 fot store seilbåten «Aquilo» i en kommunal havn i Mo i Rana. Ekteparet dro hjem til Sverige, men de ønsket å fortsette seilturen året etter.

I mars 2009 fikk de et brev fra norske tollmyndigheter som hadde oppdaget seilbåten under en rutinekontroll. Olsson sendte da et brev der han bekreftet at det var hans båt. De hørte ikke noe mer, og dro tilbake til Norge og avsluttet seilturen.

Med båten vel hjemme i Sverige var overraskelsen stor da ekteparet fant et nytt brev fra tollvesenet i postkassen. De fikk vite at de hadde brutt loven ved å la båten være igjen i Norge, mens de selv hadde oppholdt seg i Sverige. Norske lovbestemmelser sier nemlig at man ikke kan la båten ligge i Norge i mer enn seks uker, hvis man selv forlater landet.

Toll-glippen var å anse som et forsøk på avgiftsfri innførsel av fritidsbåt, eller smugling, som det også kan kalles. Totalt krevde tollmyndighetene utbetalt 201 474 norske kroner i merverdiavgift, motoravgift og renter.

Artikkelen fortsetter under bildet

REGNING: Kravet fra norske tollmyndigheter lyder på totalt 201.474 kroner. Foto: FAKSIMILE
REGNING: Kravet fra norske tollmyndigheter lyder på totalt 201.474 kroner. Foto: FAKSIMILE


- Pengene må betales

Etter nærmere ett år med gjentatte klager, purringer og brevveksling, er saken fortsatt uavklart. Norske tollmyndigheter står på sitt, mens den seileglade svensken nekter å betale.

På grunn av et nordisk samarbeid om innkreving, er det de svenske innkrevingsmyndigheter som må kreve pengene fra Kjell Olsson, for norske myndigheter.

PROTOKOLL:Hva synes du om «parkeringsboten» Kjell fikk servert fra den norske stat? Del din mening her!

Mandag sa Olsson til VG Nett at han har fått signaler om at svenske tollmyndigheter ikke har til hensikt å kreve inn pengene på vegne av sine norske kolleger. Det avkrefter nå svenske tollmyndigheter.

- Vi har blitt spurt om bistand fra norske myndigheter. Vi har sendt brev til Kjell Olsson og han sier han har bestridt betalingsansvaret i Norge. Vi har spurt norske tollmyndigheter om betalingskravet står ved lag. Vi venter nå på svar, sier Jimmi Everitt hos de svenske tollmyndighetene.

- Hva skjer med saken når dere får bekreftet dette?

- Hvis dette stemmer, må vi kreve inn pengene. Det finnes svært små muligheter for at vi skal motsi norske myndigheter. Da må pengekravet stride med grunnleggende rettsprinsipper. Det har ikke jeg opplevd før, sier han.

Han opplyser at de får rundt 40-50 slike saker fra norske myndigheter i året, og at de også ofte også ber norsk toll om hjelp i innkrevingssaker.

- Uheldigvis for Kjell Olsson så fungerer samarbeidet mellom norske og svenske tollmyndigheter godt?

- Ja, det kan du si. Det er klart at 200.000 kroner er mye for en privatperson som han, men vi må følge retningslinjene.

Enorm støtte

Etter at VG Nett skrev om saken tirsdag har ekteparet Olsson fått enorm støtte fra svært mange lesere. Over 13.000 har deltatt i avstemningen med spørsmålet: «Synes du det er riktig at svensken må betale toll for båten han lot overvintre i Norge?»

83,5 prosent har foreløpig svart nei.

I protokollen vår har over 600 lesere ytret sin mening. Her er noen uttdrag:

«Dette må være et klassisk eksempel på hvordan en vert ikke skal oppføre seg mot en gjest. Altså mener jeg at dette er svært dårlig naboskap. Jeg heier på Kjell og hans advokat!»

«Dette er enda ett nytt eksempel på regelryttere i den norske staten. Utrolig at sånt går an i 2010. Dette er enda et bevis på hvorfor Norge må bruke flere milliarder mer på markedsføring enn våre naboland. Turistene orker ikke sånt»

«Jeg blir direkte flau over å være norsk, vi må vel ha de mest firkantede reglene i verden. Nei jeg støtter Kjell og kona i denne saken, dette hadde ikke jeg heller betalt.»

«Uansett hvordan en ser på dette, så er fortolling av denne båten helt skammelig. Han hadde jo tatt båten ut av landet før kravet kom. Helt firkanttenking og manglende vurderingsevne hos tollen i Norge.»

Andre forstår den høye regningen.

«Syns det er rett og rimelig. Det er enhvers plikt å sette seg inn i gjeldende regler og lover. Denne saken hadde vært unngått hadde båteier gjort dette.»

Håper på ringvirkninger

Olsson sier tirsdag at han er glad for støtten fra norske lesere.

- Sympati det tar jeg gjerne, og jeg håper at jeg kan få mange med meg, mot denne ordningen. Jeg glapp på en regel og er lei meg for det, men jeg har vært ærlig hele veien og synes ikke jeg skal betale så mye penger, sier han.

Klart lovbrudd

Fungerende underdirektør Berit Aas i Toll- og avgiftsdirektoratet sa til VG Nett mandag at det er klinkende klart at den svenske båteieren har brutt reglene. Loven sier at eieren i utgangspunktet kan være i landet med båten i 12 måneder, men at den også kan forlates i inntil seks uker.

- I dette tilfellet har han forlatt landet og latt en ufortollet vare blitt liggende igjen, uten at noen har visst det, sa Aas.

Hun opplyste også om at hvis Olsson hadde tatt kontakt med tollvesenet og fått tillatelse til lagring av båten, hadde saken stilt seg annerledes.

- Da hadde vi visst at båten befant seg her, og han kunne eventuelt ha fått fritak, sa hun.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks