Hovedinnhold

REDERI I HARDT VÆR

Ulykkesforfulgt

(VG) Siden 1994 har 23 mennesker mistet livet i ulykker med busser, ferger og hurtigbåter som tilhører Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap.

Denne saken handler om:


De siste ti årene har selskapet vært rystet av en rekke uhell, alvorlige ulykker og pinlige avsløringer. Her er noen av de mest alvorlige hendelsene:

5. november 1991: Bare to dager etter Sea Cat-ulykken gikk HSD-katamaren «Tjelden» på grunn da den var på vei ut fra kai ved Flesland. Ingen av de 12 passasjerene ble skadet.

6. juli 1993: Like etter avgang knakk det øverste dekket på fergen «Hardingen», og knuste en fransk bobil og en norsk personbil ved Kvanndal i Granvin. Til alt hell var passasjerene gått ut av bilene.

27. august 1993: En person ble lettere skadet da bilfergen «Stord» braste inn i fergelemmen på Sandvikvåg på Stord. Tre biler og en lastebil ble skadet i sammenstøtet, og fallemmen på fergen ble ødelagt.

12. juni 1994: En 18 åring fra Hardanger mistet livet da en beruset passasjer la seg over rattet til sjåføren i Ullensvang, slik at HSD-bussen veltet. Passasjeren, som skulle tute til en bekjent, ble senere dømt for drap.

19. oktober 1994: Bilfergen «Hordaland» braste inn i kaia i Bruravik i Ulvik. Fergen fikk skader i baugen, og en bil om bord ble ramponert.

29. november 1994: En matros ble skadet da HSD-fergen «Etne» skulle legge til kai på Valevåg i Sveio. Uhellet skjedde da en trailersjåfør lot bilen sige fremover før fergeporten ble senket ned.

8. mai 1995: Seks mennesker omkom da en rutebuss trillet av bilfergen «Eidfjord» ved Hatvik i Os. Både buss og ferge tilhører HSD.

12. mai 1995: Den 20 tonn tunge kjørerampen på hengedekket til bilfergen «Stord», som trafikkerer mellom Halhjem i Os og Sandvikvåg på Stord, ramlet ned. Til alt hell hadde alle passasjerer og biler kjørt i land da uhellet skjedde.

28. januar 1997: En trailer på fergen «Etne» begynte å rulle og knuste en personbil foran seg mot fallemmen ved kaia på Brimnes i Eidfjord. Til alt hell var det ingen personer i bilen. Trolig hadde trailersjåføren glemt å sette på håndbremsen.

22. juni 1998: Hurtigbåtene «Vingtor» og «Sunnhordland», som begge tilhører HSD, kolliderte i tykk tåke ved innseilingen til Haugesund. En passasjer ble skadet. I ettertid avslører VG at maskinsjefen på «Vingtor» ble arbeidsufør etter ulykken. HSD rapporterte aldri skaden til Sjøfartsdirektoratet.

12. januar 1999: En skolebuss med 30-40 elever om bord kjørte utfor veien på Stord. Ingen ble skadet. I ettertid avslørte VG at bussen nesten ikke hadde bremser, fordi en HSD-mekaniker slurvet med kontrollen.

30. mars 1999: HSDs nye prøvebåt «Ulstein Turbiner» smalt inn i en annen båt da den skulle legge til kai i Børevigå i Rogaland. Ingen ble skadet i uhellet.

12. september 1999: HSDs flaggskip «Folgefonn» seilte rett på land og knuste et busskur ved kaia på Hatvik i Os. 85-millionersfergen klarte ikke å bakke. Ingen personer ble skadet.

12. oktober 1999: HSD-fergen «Tysnes» gikk på grunn ved Valevåg i Sveio. Ingen personer kom til skade, men fergen fikk skader på skroget og måtte slepes til land.

26. november 1999: 16 mennesker omkom da hurtigbåten «Sleipner» gikk på grunn og sank ved Ryvarden fyr nord for Haugesund. En av de verste transportulykkene i Norge i moderne tid.

30. november 1999: HSD-fergen «Kvinnherad» kom i drift ved Løfallstrand i Kvinnherad etter å ha fått motorstans. Fergen drev i en time før den ble slept til kai. 14 personer var om bord.

2. desember 1999: Lastebåten «Bremnes» gikk på land ved Langevåg på Bømlo. HSD-båten var på vei fra Bergen til Haugesund da den grunnstøtte ved 2-tiden om natten. Ingen av de fem om bord ble skadet.

5. januar 2000: Hurtigbåten «Baronen» grunnstøtte ved Flesland kai. Katamaranen fra HSD tok inn vann, men klarte å returnere for egen maskin, med store skader i skroget. Ingen av de 28 passasjerene ble alvorlig skadet.

17. januar 2000: Bergens Tidende avslørte at HSDs hurtigbåter råkjører ved Lukksundet i Fusa. I en dom fra 1995 refses HSD av Midhordland herredsrett for daglig å ha kjørt gjennom sundet i opptil 27 knops fart. Fartsgrensen er ni knop.

26. januar 2000: Yrkessjåfører slo alarm om bilfergen «Bømlo», som trafikkerer mellom Kvanndal og Utne, som de hevder er en katastrofe. En bratt kneik på den ombygde HSD-fergen fører til farlige situasjoner. Strøsand må brukes for å hindre at trailere og lastebiler glipper og raser inn i køen bak.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks