Hovedinnhold

Stoppeklokke-målinger granskes

Justervesenet skal gjennomgå alle rutiner i forbindelse med politiets gjennomsnittsmålinger av fartssyndere.

Denne saken handler om:

Flere eksperter har rettet kraftig faglig kritikk mot instruksen som politiet i dag følger. Ekspertene hevder at usikkerheten ved målingene er så graverende at rettssikkerheten kan være i fare.

Menneskelig faktor

- Vi vil se på hele prosedyren for disse målingene. Foreløpig er det ingen umiddelbar grunn til å tro at det er noe som helst feil med utstyret som brukes. Trolig må vi konsentrere oss om den menneskelige faktoren. Målingene foregår tross alt etter stoppeklokke-metoden, der politifolk sitter og trykker på en knapp, sier overingeniør Jarle Gran i Justervesenet.

Det er Utrykningspolitiet (UP) som selv har tatt kontakt med Justervesenet og bedt om full sjekk av rutinenen.

- Foreløpig er vi på et tidlig stadium i prosjektet. Først vil vi undersøke om det finnes godt datagrunnlag vi kan bygge på. Hvis ikke, må vi selv utføre ulike forsøk. Det sentrale blir å se på om personen som betjener måleinstrumentene, faktisk klarer å markere riktige treffpunkt når de trykker på knappene, sier Gran.

Prosjektansvarlig

Dr. scient. Hans Kristian Myrabø, som er prosjektansvarlig for Vegdirektoratets digitale fartsmålingsutstyr, er blant dem som mener politiets målemetoder slett ikke holder mål.

- Vi har et relativt stort erfaringsmateriale for testing av slik manuell markering. I våre forsøk ble det tatt et bilde av kjøretøyet og den streken det passerte da personene markerte med å trykke på knappen. Bildene avslører at de som regel bommer, og ofte bommer de temmelig grovt, opplyser han.

- Uforsvarlig

Myrabø mener politiinstruksen for gjennomsnittsmåling av fart er faglig sett helt uforsvarlig.

- Ifølge instruksen er det tillatt å gjennomføre en måling på en distanse av bare 100 meter. For en bil som beveger seg i 90 km/t vil det bare ta 4 sekunder å passere mellom kontrollpunktene. Dersom tjenestemannen ikke klarer å markere riktige punkter, kan det medføre store utslag på farten som måles. Bilisten kan bli målt både til for høy hastighet og for lav, sier han.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks