Hovedinnhold

Togene er 1862 timer forsinket på to uker

NSB: - Uvisst hvor mange passasjerer som rammes av togkaoset

TOGTRØBBELETS TID FORBI? Jernbaneverket mener at det vil være slutt på signalfeil i Oslo-området innen to år. Foto: Knut Erik Knudsen
TOGTRØBBELETS TID FORBI? Jernbaneverket mener at det vil være slutt på signalfeil i Oslo-området innen to år. Foto: Knut Erik Knudsen
(VG Nett) NSB teller kun timer og minutter - og ikke antall passasjerer - når togene blir forsinket. Dermed aner de ikke hvor mange personer som rammes av togkaoset.

Denne saken handler om:

I juleukene 52 og 53 var NSBs tog 1862 timer forsinket. Men ifølge informasjonssjef Preben Colstrup har ikke NSB noen oversikt over hvor mange passasjerer som ble rammet av disse forsinkelsene. Også i dag var det forsinkelser på flere togstrekninger.

- Det vil bli så vrient å få til at det ikke er mulig å begi seg ut på, sier Colstrup til VG Nett.

Bare halvparten av togene på Vestfold og Østfoldbanen kom i tide når de reisende skulle hjem i romjulsukene. 34 prosent av lokaltogene i Oslo-området var forsinket, og i sprengkulden stod nærmere 40 prosent av de reisende og ventet på å komme seg hjem med langdistansetog.

PROTOKOLL:BLIR DU PÅVIRKET AV TOGFORSINKELSENE? HVORDAN?

Uvisst

To ganger i året telles passasjerene på alle lokaltog i Osloområdet. Ifølge Colstrup regner NSB med at rundt 40.000 personer reiser inn og ut av Oslo hver eneste dag med tog.

- Men alle togene var ikke forsinket. Derfor vet vi ikke hvor mange som ble berørt av forsinkelsene, forteller Colstrup.

Det mener både NHO og pendlerforeningen i Follo og Østfold (PIFØ) er høyst kritikkverdig.

TOGKAOS: Togkaoset på Østlandet har forarget mange av VG Netts lesere. Foto: Scanpix
TOGKAOS: Togkaoset på Østlandet har forarget mange av VG Netts lesere. Foto: Scanpix

- Dette viser med all tydelighet at NSB kun kjører tog, men ikke er så interesserte i passasjerene. Passasjerer lager bare bråk ifølge NSB, mener leder Willy Frantzen PIFØ.

- Det er helt uholdbart med så store forsinkelser. Det gjør det umulig for arbeidsgivere og arbeidstagere å planlegge dagen. Det har enorme kostnader for bedriftene - og også for miljøet, mener direktør Petter Brubakk for næringspolitikk i NHO.

SPESIALSIDE: Les alle nyhetene om jernbanen

Kostnader

Ved Transportøkonomisk institutt har de regnet på hva det koster når arbeidstagere kommer for sent på jobben - nettopp på grunn av togforsinkelser.

- Hver tapte arbeidstime har en verdi på anslagsvis 400 kroner, forteller instituttsjef Lasse Fridstrøm til VG Nett.

- Hvis det kun er snakk om fritiden til folk er prisen lavere - i utgangspunktet rundt 100 kroner per time ventetid, legger Fridstrøm til.

- Men når ventetiden ikke er planlagt, kan vi trolig gange verdien av ulempen med to eller tre - trolig enda mer når en må stå ute i kulda og vente.

Men så lenge NSB ikke har noe tall på hvor mange som blir berørt av forsinkelsene er det umulig å regne ut en totalsum.

- Det har aldri vært undersøkt hva dette totalt koster for samfunnet, men det hadde vært svært interessant. Det er ikke kun kostnader til den enkeltes forsinkelser, men også den alminnelige virkningen på hvilket transportmiddel folk velger, mener Fridstrøm.

Lite skjedd

I lang tid har Willy Frantzen i PIFØ prøvd å få ut tall fra NSB på hvor mange passasjerer som rammes av forsinkelsene.

- Det er stor forskjell på om det er tre personer i toget, eller om forsinkelsen oppstår midt i rushet, påpeker Frantzen.

Det har de siste ti årene vært flere krisemøter om forsinkelsene på jernbanenen. I september kom problemstillingen opp i Stortingets spørretime. Daværende samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) fremhevet da at å telle passasjerer er svært kostbart. Ifølge Navarsete vil det koste over 100 millioner kroner.

- Jeg er imidlertid helt enig i at det er viktig å få en oversikt over de samfunnsøkonomiske konsekvensene, ikke minst tidstapet for de reisende, av driftsavvikene på jernbanen. Dette som grunnlag for prioriteringer av innsatsen fremover. Departementet vil derfor arbeide med problemstillingen, uttalte statsråden.

LES HELE SVARET HER

Siden september har departementet sendt et brev til Jernbaneverket hvor det bes om at et slikt tellesystem skal vurderes.

- Vi har ikke konkludert i den saken foreløpig, opplyser informasjonssjef Ann-Kristin Endal til VG Nett.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks