Hovedinnhold

10 år siden Åstaulykken:

- Det er viktig at denne ulykken ikke blir glemt

KOLLIDERTE: To tog kolliderte på Åsta stasjon to mil nord for Elverum 4. januar 2000. Foto: SCANPIX
KOLLIDERTE: To tog kolliderte på Åsta stasjon to mil nord for Elverum 4. januar 2000. Foto: SCANPIX
(VG Nett) I dag - 4. januar 2010 - er det ti år siden Anstein Gimses kone og 18 andre mennesker mistet livet da to tog kolliderte og tok fyr på Rørosbanen.

Denne saken handler om:

- Det er viktig at ulykken ikke blir glemt av flere årsaker. Den viktigste grunnen er det personlige: 19 mennesker omkom den dagen. I tillegg var det 67 andre som overlevde og fikk traumatiske opplevelser. Det var også et stort hjelpeapparat involvert, sier Anstein Gimse til VG Nett.

MISTET KONA: Anstein Gimse, som er leder for støttegruppen. Foto: Privat
MISTET KONA: Anstein Gimse, som er leder for støttegruppen. Foto: Privat


Gimses 48 år gamle kone mistet livet i Åstaulykken. Tilbake satt en fortvilet ektemann og deres 16 år gamle sønn.

- Jeg har vært en av de heldige. Jeg har hatt et sterkt og godt nettverk rundt meg med venner, familie og kolleger. Jeg har greid meg bra, men det er ingen selvfølge. Fortsatt er det mange som har det veldig vondt, forteller Gimse.

LES: Rekordoppgjør etter Åsta-ulykken

Minnemarkering

Åstaulykken er en av de verste togulykkene i Norge noensinne. Gimse er leder for Støttegruppen etter ulykken. I kveld arrangerer gruppen en minnemarkering ved monumentet på Åsta. Samtidig vil Åmot kirke være åpen fra klokken 13 i dag.

19 mennesker, 13 kvinner og 6 menn, mistet livet da de to togene kolliderte. Tragedien var et faktum klokka 13.12.35 den 4. januar 2000.

I BRANN: Kort tid etter kollisjonen begynte de to togene å brenne. Flere passasjerer satt fastklemte inne i togene under brannen. Foto: SCANPIX
I BRANN: Kort tid etter kollisjonen begynte de to togene å brenne. Flere passasjerer satt fastklemte inne i togene under brannen. Foto: SCANPIX

I etterkant fikk NSB og Jernbaneverket kritikk for mangler og svakheter ved sikkerheten.

LES: Frykter ny ulykke

Undersøkelseskommisjonen som ble nedsatt, konkluderte med at den direkte årsaken til ulykken var feil på signalanlegget eller en menneskelig feilhandling.

Les mer her: Hele rapporten fra undersøkelseskommisjonen

- Det er også viktig å sette fokus på denne ulykken av hensyn til trafikksikkerhet. Det må aldri bli slik at sikkerheten blir glemt, mener Gimse.

LES: Knusende dom fire år etter Åsta-ulykken

Brann

Nordgående tog var på vei fra Hamar til Rena. Det var 11 personer om bord. Sørgående tog skulle fra Trondheim til Hamar og hadde 75 personer om bord.

Togene kjørte i henholdsvis 90 og 80 kilometer i timen da de braket sammen ved Åsta stasjon, mellom Rena og Elverum. I det nordgående toget omkom 8 av de 11 som var ombord.

I det sørgående toget omkom 11 personer. Alle de døde i det sørgående toget satt i den fremste vognen.

Mange døde i selve kollisjonen, mens flere overlevende ble sittende fastklemt og brant inne.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks