Hovedinnhold

NSB innfører rutesjekk på mobil

Togforsinkelsene koster millioner

KAOS: Mange mennesker ble forsinket etter at togstansen var et faktum. Foto: Scanpix
KAOS: Mange mennesker ble forsinket etter at togstansen var et faktum. Foto: Scanpix
(VG Nett) I løpet av sommeren kan du forhåpentligvis sjekke om toget er i rute via mobiltelefonen.

Denne saken handler om:

Etter nok et togkaos på Østlandet mandag krevde togpendlerne og Ap-politikerne Torgeir Micaelsen, Sverre Myrli og Marianne Aasen at NSB snarest oppretter et SMS-system som varsler kundene når toget er forsinket eller innstilt.

I dag kan du kun sjekke om toget er i rute via NSBs nettsider.

Nå skal denne tjenesten også gjøres tilgjengelig på WAP.

På sikt skal det også opprettes et SMS-varslingssystem slik at kundene får hastemeldinger dersom toget er forsinket, lover NSB.

Protokoll:Hvilke konsekvenser har togkaoset for DEG?

Leserne om togkaoset:- Sørgelig

- Før SMS-varslingen er på plass oppgraderer vi WAP-løsningen vår slik at det blir lettere å sjekke om toget er i rute, lover informasjonskonsulent i NSB, Rita Lund Thune.

Rasende kunder

Etter kaoset mandag fikk NSB hundrevis av tilbakemeldinger fra rasende togpassasjerer.

Konduktører og andre tog-ansatte opplever at reisende skjeller dem huden full på grunn av forsinkelsene, melder NRK.

- Vi er opptatt av å gi kundene et effektiv varslingssystem. Våre fagfolk har vurdert det slik at dette gjøres best ved å videreutvikle systemene vi allerede har for trafikkinformasjon, sier Thune.

SINKER: Jernbaneverket legger kontrakter ut på anbud for sent, mener private aktører. Foto: Scanpix
SINKER: Jernbaneverket legger kontrakter ut på anbud for sent, mener private aktører. Foto: Scanpix

- Komplisert

Hun kan imidlertid ikke svare på når et SMS-system vil være tilgjengelig.

- For å sikre at tjenesten er god nok vil vi først teste den på våre ansatte. Når vi er sikre på at tjenesten fungerer slik den skal vil vi lansere denne for våre kunder. I mellomtiden lanseres tjenesten «Er toget i rute» på mobil, sier hun.

Hvorfor har ikke NSB ønsket skisser på løsninger fra mulige tilbydere av et varslingssystem tidligere?

- Vi har allerede et varslingssystem for trafikkinformasjon. Det var naturlig for oss å bygge videre på dette systemet, som er tett integrert med flere av våre datasystemer. Vi kjenner til at det finnes funksjonelle SMS-løsninger i dag for eksempel for flypassasjerer, men disse systemene kan ikke enkelt overføres til jernbanen, sier Thune.

Hun forklarer at mange pendlere har periodekort og at de ikke registreres med navn når de går på toget.

- Mange går også av og på underveis. For at et varslingssystem skal være hensiktsmessig må samme melding være gyldig for alle stasjoner på strekningen. I tillegg forplanter problemene seg på en annen måte enn i luftfarten. Dette betyr at det må utvikles en abonnementsløsning. Dette er krevende, sier hun.

Millionutgifter

I dag er det NSB har ansvar for å informere kundene om bord på toget, mens Jernbaneverket har ansvar for å gi informasjon på stasjonsområdet.

Togforsinkelser koster NSB flere millioner i året.

Bare i fjor brukte NSB hele 150 millioner kroner på avviksutgifter. Det inkluderer både planlagte avvik, akutte avvik og refusjoner til kundene.

I år blir forsinkelsene trolig enda dyrere:

I budsjettet for 2009 regner NSB med å punge ut 250 millioner i avvikspenger.

- Økningen skyldes i hovedsak planlagte forbedringer på skinnene. Blant annet er Jærbanen mellom Stavanger og Egersund stengt i seks måneder på grunn av opgraderinger, forteller Thune.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks