Hovedinnhold

Reddet Hapå med Facebook-aksjon

STØTTEGRUPPE: Med over 5000 støttemedlemmer greide Hapå-entusiastene å redde det tradisjonsrike pålegget fra nedleggelse. Foto: Skjermdump
STØTTEGRUPPE: Med over 5000 støttemedlemmer greide Hapå-entusiastene å redde det tradisjonsrike pålegget fra nedleggelse. Foto: Skjermdump
(VG Nett) Andrea Næve har greid å redde det tradisjonsrike pålegget Hapå fra nedleggelse etter 60 år i produksjon.

Denne saken handler om:

Tusenvis av Hapå-elskere har til nå meldt seg inn i støttegruppa «BEVAR HaPå!» på Facebook, som 19 år gamle Andrea Næve opprettet da hun fikk høre at Nestlé ville legge ned produksjonen av det 60 år gamle varemerket.

- Da jeg hørte at Nestlé skulle slutte å produsere Hapå tenkte jeg at «dette går jo ikke an», sier Næve til adressa.no.

HAPÅ-REDNING: Andrea Næve startet støttegruppen for det tradisjonsrike pålegget. Foto: PRIVAT
HAPÅ-REDNING: Andrea Næve startet støttegruppen for det tradisjonsrike pålegget. Foto: PRIVAT

Overrasket over Hapå-oppslutningen

Hapå var høydepunktet da hun som liten skulle besøke besteforeldrene.

- De hadde alltid Hapå, mimrer den glade trønderjenta, og forteller til VG Nett at hun ble overrasket og kjempefornøyd da hun fikk den gledelige nyheten mandag.

- Og jeg ble overrasket over at det var så mange som delte min mening om Hapå, og meldte seg inn i støttegruppa, sier hun til VG Nett.

Det store engasjementet på Facebook har vært en medvirkende årsak til at Kavli nå overtar varemerket og produksjonen av pålegget 3. april.

La merke til engasjementet

Det går med rundt én million glass med Hapå i året, og den administrerende direktøren i Kavli synes dette er en god investering.

- Det er vel knapt noen i Norge som ikke har hatt Hapå på spisebordet. Norske forbrukere har de siste månedene vist at Hapå har livet rett så dette ser vi på som en god og spennende investering, sier administrerende direktør Erik Volden i Kavli til NRK og legger til:

- Det store engasjementet vi har sett har helt klart vært svært viktig i vår vurdering hvorvidt dette var noe vi skulle satse på.

Han understreker at Hapå kommer til å produseres på samme måte som før, selv om produksjonen av pålegget flyttes fra Hamar til Bergen.

Andre utgåtte varemerker som får støtte på Facebook er sjokoladen Soho og tyggegummien Bugg.

(VG Nett er ikke ansvarlig for innholdet på eksterne sider.)

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks