Hovedinnhold

Denne veien er godt planlagt, den har vært saksbehandlet i 47 år

ENDELØS PLANLEGGING: Slik skal E39 se ut der den passerer Endelausmarka nord for Os. Foto: Illustrasjon: STATENS VEGVESEN
ENDELØS PLANLEGGING: Slik skal E39 se ut der den passerer Endelausmarka nord for Os. Foto: Illustrasjon: STATENS VEGVESEN
BERGEN (VG) Det flotte veianlegget du ser her, går over et landskap lokalbefolkningen har kalt Endelausmarka. Ikke så rart ettersom veien som skal gå her, har vært saksbehandlet i det uendelige - hittil i 47år.

Denne saken handler om:

Det begynte på 60-tallet som et forsøk på å hjelpe bygdefolket av med all trafikken på kyststamveien nord-sør som dundret tvers gjennom.

I dag - 47 års saksbehandling senere - går trafikken der fortsatt.

Den oppsiktsvekkende lange saksbehandlingen ble nylig viet interesse i vegvesenets egen etatsavis Vegen og Vi. De kunne fortelle at veien har vært i planlegging siden tidlig på 70-tallet, altså i 35 år.

Men nylig avgått veidirektør her i landet, Olav Søfteland (70), vet bedre. Han er selv vokst opp i bygda Søfteland, sør for Bergen:

- Dagens saksbehandlere er ikke gamle nok til å kjenne historien. Jeg vet at den første utstikningen av ny vei utenom Søfteland sentrum ble gjort av ingeniør Georg Fredrik von Krogh i 1961.

Dette vet jeg fordi deler av min fars gård ville måtte tas til prosjektet, og vi måtte i tilfelle si fra oss odelsrett, sier Søfteland til VG.

Innsigelser

Men det som kunne se ut som en enkel veisak, kom aldri noen vei. Det kom innsigelser mot veiplanene, og det ble utarbeidet andre løsninger for å imøtekomme disse.

Årene gikk, og pengene som var avsatt til ny vei forbi Søfteland, ble brukt til andre formål.

I 1978 kom den unge miljøvernminister Gro Harlem Brundtland på befaring, miljøhensynet var gått helt til topps i hennes departement. Men konklusjonen var at alle de seks (!) alternativene som forelå, var helt OK - sett med departementets øyne.

SÅNN KAN DET GÅ: Pensjonert veidirektør Olav Søfteland (70) i hans barndoms bygd. Her dundrer fortsatt kyststamveien forbi - selv om arbeidet med å finne alternativ vei har eksistert siden 1961 Foto: Hallgeir Vågenes
SÅNN KAN DET GÅ: Pensjonert veidirektør Olav Søfteland (70) i hans barndoms bygd. Her dundrer fortsatt kyststamveien forbi - selv om arbeidet med å finne alternativ vei har eksistert siden 1961 Foto: Hallgeir Vågenes

Ny idé

Så kom 1980-tallet og en helt ny idé for veiløsning: Veien forbi Søfteland burde danne en helt ny del av stamveien inn mot landets neste største by Bergen.

Også nå kom det fram flere alternativ, ett langs Os-vassdraget, og ett lenger vest, langs Lysefjorden. Nye konflikter så dagens lys, og kommunene Bergen og Os var langt fra enige. Men nå kom tanken om å legge mye av veien i tunnel - under Fanafjellet og bort fra alle konflikter og miljøhensyn.

Bortsett fra halvannen kilometer oppe i dagen, da. Over Endelausmarka.

- For oss barn var Endelausmarka langt, langt av gårde. Når mor måtte gå helt dit og hente kyrne hjem, ja da hadde hun vært en lang tur, mimrer eksvegdirektøren.

Kostbar

Den veien som nå foreligger, går hovedsakelig som kostbar firefelts tunnel på drøye 14 kilometer fordelt på tre tunneler. Ikke uten en dobbel betydning går veien ut i åpent lende i Endelausmarka - om lag to kilometer fra starten like ved Os.

- Dette er et eksempel på at når man ikke blir enige, da går tiden. Og pengene går andre steder, sier Olav Søfteland.

Kostnads-gallopp

I perioden fra 1988 til 2004 ble kostnadene ved bygging av tofelts vei firedoblet i Norge, viser en undersøkelse ved NTNU.

Undersøkelsen er bestilt av Byggherreseksjonen i Statens Vegvesen. Hovedårsaken til denne prisgalloppen er at veier i dag bygges etter helt andre krav og standarder.

- Et viktig bidrag til kostnadsøkningen kan også være at vegvesenet i større grad har akseptert kostnadskrevende løsninger for å unngå tidkrevende konflikter, sier seksjonsleder Roar Midtbø Jensen til etatsavisen Vegen og Vi.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks