Hovedinnhold

Politiet har siktet lokføreren etter togulykken

Havarikommisjonen: - Ingenting galt med toget
Jernbaneverket: - Ingenting galt med togskinnene

KNUST: «Flirt»-toget ble totalskadet etter at det traff fjellveggen i svingen ved Nykirke i 135 km/t i 70-sonen. Nå er lokføreren siktet. Foto: Pål Terje Støtvig
KNUST: «Flirt»-toget ble totalskadet etter at det traff fjellveggen i svingen ved Nykirke i 135 km/t i 70-sonen. Nå er lokføreren siktet. Foto: Pål Terje Støtvig
(VG Nett) De foreløpige undersøkelsene etter togulykken i Vestfold gir ingen teknisk forklaring på ulykken. - Betryggende, sier NSB-direktøren.

Denne saken handler om:

FAKTA: Flirt-togene


  • NSB har bestilt 50 nye togsett fra den sveitsiske leverandøren Stadler. I tillegg har selskapet opsjon på ytterligere 100 togsett.
  • NSB betaler totalt 4 milliarder kroner for togene.
  • Togene har fått navnet Flirt, og leveransene skal skje i tiden fram til 2013.
  • Togsettene skal brukes på både lokal- og regionstrekninger. De har en maksimalhastighet på 200 kilometer i timen.
  • Det var et tog av denne typen som sporet av under testkjøring på Vestfoldbanen onsdag formiddag.

    Kilde: NTB


Onsdag er det gått en uke siden det splitter nye prestisjetoget av typen «Flirt» sporet av de enkeltsporede togskinnene ved Nykirke i Vestfold.

Har du et tips om denne saken?Kontakt VG Netts journalist her 

Toget ble slengt inn i en fjellvegg og fem personer som var om bord i toget ble skadet og sendt til sykehus.

Ikke tekniske feil

Nå viser de foreløpige undersøkelsene til Havarikommisjonen for transport og Jernbaneverket at det ikke var teknisk svikt som førte til ulykken.

- Så langt har vi ikke avdekket noen tekniske feil på togsettet, og vi har kommet et godt stykke på vei i nettopp disse undersøkelsene, sier avdelingsdirektør Kurt A. Olsen i Havarikommisjonens jernbaneavdeling.

Hos Jernbaneverket har de både før og etter ulykken undersøkt skinnegangen ved Nykirke.

Feilfri skinnegang

- I oktober i fjor gjennomførte vi en skinnegangskontroll med en målevogn, som er et tog som kjører på sporet i normal hastighet og foretar målinger underveis. Da fant vi ingen feil med skinnene.

- I etterkant av ulykken har vi gjort nye undersøkelser og heller ikke nå har vi funnet noen feil på skinnegangen, sier banesjef Bjørn Ståle Varnes til VG Nett.

Fra før av har Havarikommisjonen slått fast at toget holdet en hastighet på 135 km/t da det dundret inn på skinnene ved Nykirke hvor fartsgrensen er 70 km/t.

Lokføreren siktet

Samtidig bekrefter Vestfold politidistrikt at de har siktet lokføreren etter ulykken.

- Vi har siktet en person fordi vi har skjellig grunn til mistanke for forhold som kan medføre frihetsstraff. Han vi har siktet har en rolle som vi ønsker å se nærmere på, sier politiadvokat Hildegunn Mikkelsen til VG Nett.

Politiet sier til VG Nett at de så langt ikke kan konkludere med hva som forårsaket ulykken, men at de registrerer uttalelsene fra Jernbaneverket og Havarikommisjonen for transport.

- For oss er det nå viktig at vi har en så bred etterforskning som mulig og holder alle muligheter åpne, sier Mikkelsen.

Betryggende

Direktør Tom Ingulstad for NSB Persontog sier han er glad for at både granskerne og etterforskerne nærmer seg en løsning på ulykken.

- Jeg er glad for at det nå ser ut til at det ikke har vært noe feil med verken toget eller skinnegangen. Det er betryggende. Jeg tenker at det er forklaringene om hva som har skjedd i førerrommet som blir viktig nå. Det er jo det der det sirkler rundt nå, sier Ingulstad.

NSB vil ikke kommentere siktelsen av den NSB-ansatte lokføreren.

Artikkelen fortsetter under grafikken

Grafikk: Tom Byermoen
Grafikk: Tom Byermoen

Mangler fartskontroll

Banesjef Varnes har ansvaret for toglinjene langs Vestfoldbanen og i Drammen-området. Han sier ulykken kunne vært forhindret med ekstra sikkerhetsutstyr langs skinnegangen.

- På denne strekningen har vi ingen helautomatisk overvåkning, kalt FATC. Vi har kun en overvåkning som gjør at tog blir stanset dersom de kjører på rødt lys. Hadde vi hatt FATC-måling, så hadde vi fått stoppet toget før det kjørte ut, sier Varnes.

Varnes sier årsaken til at ikke den helautomatiske målingen er installert er at det ikke har blitt prioritert.

- Vi har installert slik måling på strekningen mellom Drammen og Holm, sier han.

Skarp sving

Togavsporingen skjedde i en enkeltsporet kurve ved Nykirke.

Artikkelen fortsetter under bildet

OMFATTENDE SKADER: Togsettet har fått store skader og det er ikke ventet at dette togsettet vil kunne settes i trafikk igjen. Havarikommisjonen har siden onsdag gransket ulykken. Foto: Pål Terje Støtvig
OMFATTENDE SKADER: Togsettet har fått store skader og det er ikke ventet at dette togsettet vil kunne settes i trafikk igjen. Havarikommisjonen har siden onsdag gransket ulykken. Foto: Pål Terje Støtvig

- Vi har satt ned farten før denne kurven fordi den er ganske skarp. Den har en radius på 250 meter. En strekning med større fart ville hatt en radius på rundt 2000 meter, sier Bjørn Ståle Varnes.

Varnes opplyser også at Jernbaneverket vil gjenåpne strekningen ved Nykirke torsdag kveld.

VG Nett har forsøkt å komme i kontakt med lokføreren for en kommentar til siktelsen, men NSB har ikke ønsket å videreformidle kontakt.

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks