Hovedinnhold

Bilutleiere må betale vederlag til musikere

PROBLEMATISK: Bilradioen lager problemer for norske bilutleiere. Foto: Bjørn Aslaksen/VG
PROBLEMATISK: Bilradioen lager problemer for norske bilutleiere. Foto: Bjørn Aslaksen/VG
Bilutleieselskaper må belage seg på å betale en årlig avgift i musikkvederlag for hver leiebil, takket være en fersk dom fra Asker og Bærum tingrett.

Denne saken handler om:

Dommen slår fast at vederlagsbyrået Gramo, som representerer musikere, artister og plateselskaper, har krav på vederlag fra bilutleierne, skriver Finansavisen.

Årsaken er at bilutleieselskaper som for eksempel Hertz, Europcar, Budget og Avis har radioer i bilene de leier ut. Dermed blir kundenes musikklytting i bilen ansett som «offentlig fremføring» av kringkastingsmeldinger, ifølge dommen.

Gramo ser for seg et vederlag på 400 kroner per leiebil. Med 18.000 leiebiler i Norge betyr det 7,2 millioner kroner ekstra i året i inntekter til Gramo.

- Dette er ikke nødvendigvis beløpet man vil ende opp med. Dette dreier seg om en lovpålagt vederlagsplikt, og retten har kommet til at leiebilfirmaene befinner seg innenfor nedslagsfeltet, sier Gramos advokat Thomas Rieber-Mohn.

Motpartens advokat Morten Steenstrup har ikke fått diskutert dommen med sine klienter ennå.

- Det vil være min anbefaling at dommen ankes, men det må klientene ta stilling til, sier han.

Gramos rolle er å innkreve vederlag fra radiostasjoner, kafeer, hoteller, butikker og andre steder som bruker innspilt musikk i offentlig fremføring. Gramo sender deretter pengene videre til alle som har medvirket på innspillingene.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks