Hovedinnhold

Sjøkabler kan øke CO2-utslippene

Oslo (NTB): Valg av sjøkabler framfor bygging av master i Hardanger kan gi årlige ekstrautslipp av CO2 tilsvarende 50.000 personbiler, ifølge utregninger fra miljøorganisasjonen Zero.

Det er ikke sjøkablene i seg selv som gir CO2-utslipp. Sammenhengen i regnestykket fra Zero har med forsinkelsen det vil ta å velge sjøkabelutbygging framfor bygging av master, melder NRK.

Strømmangel i Bergensområdet gjør nemlig at regjeringen ser på situasjonen som kritisk. Bygging av sjøkabler vil føre til at kraftleveringen til området blir forsinket med opptil seks år.

LES OGSÅ:- Sjøkabler vil koste deg 3000 kroner i året

Dersom mastene bygges, vil imidlertid kraftforsyningen være i orden om bare to år.

Statsminister Jens Stoltenberg (Ap) og olje- og energiminister Terje Riis-Johansen (Sp) har tidligere presisert at regjeringen høyst sannsynlig må fyre opp mobile gasskraftverk som krisetiltak dersom det tar tid å få på plass ordentlig strømlevering til Bergensområdet.

Ifølge Zeros utregninger vil oppstart av mobile gasskraftverk i løpet av seks år føre til totalt ekstrautslipp på cirka 780.000 tonn CO2.

LES OGSÅ:Regjeringen vil vurdere sjøkabler i Hardanger

- Det er ingen tvil om at det å bygge sjøkabel i stedet for master vil øke presset på at det tas i bruk gasskraft i Bergensregionen, sier Zero-leder Einar Håndlykken.

Naturvernforbundets leder Lars Haltbrekken tror at Zeros regnestykke er riktig. Men han mener regjeringens uttalelser om å sette inn mobile gasskraftverk, er trusler for å tvinge gjennom Olje- og energidepartementets ønske om master i stedet for sjøkabler.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks