VGs 10.45-møter: 10. januar

Hver dag klokken 10.45 avholdes et fellesmøte i VG der vi diskuterer utfordringer og muligheter knyttet til journalistikk og medieutvikling.

ARTIKKELEN ER OVER ETT ÅR GAMMEL

Vi kan ikke gjengi referatene fra alle møtene, men har gjort et lite utvalg:

10. januar 2017

- Dagens ros går til denne mannen, sa Gard: 

- Det er rett og slett imponerende å høre Øystein Milli kommentere på alle flater og over alt. Han går langt utenpå alle, og er etter min mening "by far" den beste av de som er i sving for alle slags kanaler, sa Gard.

- Jeg synes vi var solide på Jensen-saken i går.

- Slik så det ut. Det er massivt. Og det er krevende at dette skal holde på i 5 måneder. 

Kari er der for å binde dette sammen for oss, og det synes jeg fungerte bra i går: 

- Om vi ser på tallene fra søndag, så var det ikke så voldsomt høy lesning: 

- Men i går derimot, ble det lest ganske mye. Det skyldes selvsagt at vi hadde mye stoff, men vi ser også at lesetiden på noen av sakene var ganske god: 

- Og det var også mange som søkte opp sakene på Cappelen/Jensen: 

- Det som gjelder, er de konkrete sakene. Vi må jakte vinklinger, og ikke bare spy ut en masse generelle saker, sa Gard: 

- Vi må passe på at leseren ikke går lei: 

- Og i dag begynner en sak som stiller oss overfor enda større etiske problemstillinger. Hvis ABB viser nazi-hilsen igjen, som han trolig kommer til å gjøre, skal vi trykke bildet? spurte Gard: 

- Hva er vitsen med å gjøre det? spurte Gisle.

- Det vil å så fall vise at han ikke har endret seg noe på tiden i fengsel, sa Tore U J. 

- Vi må dokumentere det som skjer, mente Mosveen. 

- Mange vil reagere om vi gjør det. Jeg er usikker, sa Hanne

- Det er staten som har anket saken - og et poeng i spørsmålet om sonsingsforholdene er at mannen er som før, og ikke angrer noe. Det må vi formilde, sa Andreas.

- Jeg mener vi skal trykke bildene,og formidle det som skjer, sa Gard. - Men vi må være forberedt på reaksjonene, og vi må være klar i VG Direkte til å ta de etterhvert som de kommer, sa han.

- Og så er det viktig at vi holder oss til saken. Og ikke begår tabber - slik som Dagbladet gjorde  her forrige gang - hvor Breivik klaget over Fjordland-mat, og avisen kontaket kommunikasjonssjefen i Fjordland:

- En sak vi ikke må glemme i miksen, er at Norge blir det første landet som slukker FM-nettet. Det er en verdensnyhet:

- I går så jeg med interesse saken som Øyvind Engan påpekte: 

- Leste dere anmeldelsen? spurte Gard: 

- Det er jo ikke for folk til å forstå - 16 ganger RAM?? 

- Jeg tror det er en kødde-sak, sa Dan Kåre

- Vi kan i alle fall ikke skrive sånn at leserne ikke forstår det, sa Gard. 

- Så la oss lære av de som får det til  - nemlig VG Partnerstudio, sa han:

Øyvind S understreket at stoff om teknologi og dibbedutter uansett er godt stoff som er veldig populært blant leserne. Han får ennå daglige treff i Engage på en sak han skrev lille julaften i 2014. 

- Hva er dette reklame for?  spurte Gard

Det ble oppklart at det var reklame for Propr.no: 

De som hadde sett reklamefilmene til denne kampanjen forstod umiddelbart hva mannen på VG-fronten symboliserer. For de som ikke hadde sett dem, var mannen en gåte. 

Konklusjonen var at annonseavdelingen kanskje skal hjelpe annonsørene til å gjøre budskapene mest mulig forståelige for folk flest. For Gard hadde også et annet eksempel fra Insta-feeden sin: 

- Og så til en sak jeg har tatt opp her i alle fall fire ganger før, nemlig Silje Sandmæl: 

- Denne gang brukt som hele Norges forbrukerøkonom av MinMote: 

- For de som ikke ha fått det med seg: Silje Sandmæl er en del av DnBs informasjonsavdeling. Vi gir de gratis markedsføring gang etter gang: 

- Og de må jo ha fest hele tiden i DNB, når de ser hvor gode de er til å få oppmerksomhet. Et Retriever-søk viser at hun er brukt 1448 ganger siste år. 

- Og hvis jeg gjør tilsvarende søk på for eksempel Frank Aarebrot, så: 

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder