Slik velges Norges nye F-35-piloter

KJELLER (VG) 20 timer i en Saab Safari er siste hinder på veien til en jagerfly-utdanning i USA.

ARTIKKELEN ER OVER ETT ÅR GAMMEL

Leser du denne artikkelen på mobil? Da kan du se videoen fra flyturen i 360-format her (Facebook).

– Mange blir veldig nervøse og legger et altfor stort press på seg selv. De legger på seg begrensninger. Det er litt tullete, for vi ønsker å se fremskritt og suksess, og da er kunsten å gi litt blaffen, sier Dag Simastuen, sjef ved Luftforsvarets flygeskole.

Han befinner seg i et gult fly med vingespenn på snaut ni meter, omkring 4000 fot over Kjeller i Akershus.

Til sommeren skal omkring 35 utvalgte få prøve seg i dette flyet, med Simastuen som instruktør. Noen få av dem kan ende opp som jagerflypilot i et F-35.

Flygeskolen avgjør hvem som får begynne på Forsvarets flygerutdanning. I videovinduet i toppen av saken kan du se hvordan det gikk da VGs reporter fikk bryne seg på noen av testene som de håpefulle må gjennom.

Dette er kravene

Totalt 1301 unge nordmenn har søkt om opptak til flyger- og navigatørutdanningen i 2018. Det er ny rekord og en økning på 150 prosent fra i fjor.

Hovedårsaken er Norges anskaffelse av F-35-flyene. Slik fungerer de i kamp mot F-16:

Nå som søknadsfristen er ute, begynner Forsvaret jobben med å skille ut hvilke søkere som er kvalifiserte til første runde med seleksjon.

Alle de følgende kriteriene må være oppfylt:

• Du må være mellom 18 og 24 år.

• Du må være minst 163 centimeter høy.

• Du må ha generell studiekompetanse og bestått sesjon, men trenger ikke å ha fullført førstegangstjeneste. Fra sesjon må du også ha minimum karakter 5 på Forsvarets teoritest.

• Du må ha god helse, godt syn og god hørsel. Bruk av kontaktlinser, briller eller laserkorrigert syn godtas ikke.

• Du må ha plettfri vandel og kunne sikkerhetsklareres.

• Du må bestå de fysiske minstekravene for lederutdanning i Forsvaret.

Testes i «loop»

Dersom du innfrir alle kriteriene, venter ytterligere teoritester på Rygge og Flymedisinsk institutt i Oslo.

Når kun siste runde av seleksjonen gjenstår, reiser 35 håpefulle aspiranter til Bardufoss på flygeskolen i et halvt år for å lære å fly.

Omkring 10-15 av dem får til slutt tilbud om opptak ved Forsvarets flyger- og navigatørutdanning, og bare noen ytterst få av dem vil komme til å fly jagerfly.

les også

F-35-sjefen til VG: – Vi vil lære mye av Norge

Sjefen på flygeskolen, Dag «Surf» Simastuen, er den i Forsvaret med flest timer i jagerfly – og til sammen mer enn 6000 timer i luften.

– I seleksjonsflyvingen ser vi blant annet hvem som er egnet for å fly jagerfly og hvem som for eksempel kan fly helikopter eller transportfly, forteller Simastuen.

Men å fly Saab Safari, med en toppfart på omkring 360 km/t, er noe ganske annet enn å fly et fjerdegenerasjons kampfly som F-35.

AVGJØRENDE: Det gule Saab Safari-flyet har vært i Luftforsvaret siden 1981. I dag brukes 16 av dem, blant annet under seleksjonen til flygerutdanningen. Flyet har en toppfart på omkring 360 km/t. Foto: Torgeir Haugaard / Forsvaret

– Hva er det elevene testes i oppe i luften?

– Vi tester om de er i stand til å tilegne seg kunnskap raskt og gjøre de grunnleggende tingene på en riktig måte.

– Men det er veldig langt fra en Saab Safari til et F-35?

– Jada, dette er starten. Det er som å begynne å hoppe i liten bakke og bli skiflyver til slutt. Denne flyvemaskinen er krevende nok og enkel nok. Den har nok instrumenter og gjør det mulig for oss å se om en person egner seg til en videre utdannelse i USA.

I videovinduet øverst i saken kan du se Simastuen demonstrere både «loop» og «roll», begge akrobatiske øvelser som elevene etter hvert testes i.

– Vi tester akrobatikk på de siste turene for å se hvordan eleven reagerer på det. Etter 14-15 timer i flyet får eleven prøve litt på de tingene der.

– Vanlig norsk ungdom

Til slutt gjenstår altså bare en håndfull personer som kan utdanne seg til å fly norske jagerfly. Likevel nekter Simastuen for at kun «supermennesker» ender opp som F-35-piloter.

– Hva slags folk er dette?

– Det viktigste er å være rolig. En person som tror på seg selv. En ydmyk person med respekt for disiplin. Jeg vil kalle det helt vanlig norsk ungdom egentlig.

les også

Her plukkes feilene av kampflyet F-35

Etter flygeskolen på Bardufoss venter Luftkrigsskolen i Trondheim, før utdanningen fortsetter i USA.

Hvor mange nordmenn som i dag har kompetanse til å fly F-35, ønsker Forsvaret ikke å gi opplysninger om.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder