HADDE STERKE SMERTER: Giorgios Siozos (27) fra Aurland i Sogn har fortsatt sterke smerter i sårene sine én uke etter at han fikk kaffen over seg på morgenflyet fra Flesland til Gardermoen. Foto: Privat

Fikk glovarm kaffe over seg i flysetet - mener han ikke fikk god nok hjelp av SAS

Fikk andregrads forbrenning - sykmeldt i flere uker

SAS: Uforutsett og voldsom turbulens

Giorgious Siozos (27) fra Aurland satt rolig i flysetet inntil han fikk det glovarme innholdet fra en diger kaffekanne over seg. Nå klandrer han SAS for dårlig førstehjelp og en overdose arroganse.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Giorgios har fått andregrads forbrenninger både på høyre underarm samt på ryggen og over høyre hofte etter sitt ublide møte med kaffen på morgenflyet fra Flesland til Gardermoen skjærtorsdag.

27-åringen beskriver smertene han hadde som nærmest uutholdelige etter at den åpne kaffekannen veltet fra servicevognen under turbulensen som oppsto under flyvningen.

Les også: 32 grader i Bangkok-flyet

RYGGEN: Sår etter forbrenningen på ryggen til Giorgios Siozos. Foto: Privat

– Det måtte være flere liter varm kaffe fra kaffekannen jeg fikk over meg. Turbulensen ga seg, men jeg fikk ikke skikkelig førstehjelp fra personalet på flyet, sier flypassasjeren fra Aurland, som opprinnelig kommer fra Hellas, til VG.

Kjølekrem

Hans opplevelse er at kabinpersonalet kun tilbød ham en lunken klut på det ene av sårene som førstehjelp ombord på flighten.

Han har fått vite i ettertid at det var en type kjølesalve eller gel på kluten som ble smurt på brannsåret han fikk på håndbaken.

På ryggen og siden opplevde han at genseren klistret seg fast i såret og ikke løsnet igjen før han kom til legevakten på Jessheim.

Ifølge flypassasjeren ble det ikke påført gel på dette såret.

Flykapteinen tilkalte ambulanse som sto klar på flyplassen på Gardermoen.

Les også: Flykabin ble badstu - fly måtte snu

Samtidig fikk flypassasjeren stadig sterkere smerter ombord på flyet. Da han kom til lege, fikk han beskjed om at han trolig ville få varige merker på huden av brannskadene.

Siozos ble sykmeldt fra sine jobber som badevakt og barnehageansatt i Spiren barnehage i Aurland frem til 10. april i første omgang.

– Ikke tatt på alvor

Han føler at SAS opptrådte arrogant og ikke tok ham på alvor da han etter legebehandlingen henvendte seg for å få økonomisk hjelp og råd om hvordan han skulle forholde seg videre med skadene.

Flere flyproblemer: Røyk i cockpit - Dreamliner måtte nødlande

– Jeg understreket at det var her og nå jeg hadde behov for hjelp. Men jeg opplevde at de ikke tok meg på alvor og ba meg sende mail, sier Giorgios Siozos til VG.

UNDERARMEN: Brannsårene på underarmen. Foto: Privat

Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS hentet onsdag inn informasjon fra flere av selskapets involverte og fra to rapporter om hendelsen.

I flykapteinens rapport heter det at flighten SK244 på skjærtorsdag morgen ble utsatt for det man i flyterminologien beskriver som «clear air turbulence».

– Dette er en type turbulens som skjer helt uventet i klarvær. Turbulensen ble karakterisert som ganske kraftig. Det er nettopp på grunn av clear air turbulence at passasjerer på hver flyvning alltid anbefales å beholde setebeltet på så lenge man sitter i flysetet, forklarer Johansen til VG.

Mer turbulens: Syv personer skadet

– Ved denne hendelsen så kom turbulensen i klarvær - helt uventet - dessverre, ifølge Johansen.

Han er åpen om at konsekvensen ble at to passasjerer i samme reisefølge fikk varm kaffe over seg.

– Det dreier ser ikke om «flere liter» som det ble uttalt, men det er uansett svært beklagelig, og vi ser på dette med stort alvor. Vårt personale har trening på slike situasjoner, så umiddelbart ble nødvendig førstehjelp iverksatt, først med kaldt vann, deretter ble det lagt på en helt spesiell krem, «burngel», som er laget for begrensning og beskyttelse ved brannskade, opplyser SAS' informasjonssjef.

BEKLAGER: Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS sier det er sjelden, men kjedelig at personskade inntreffer på selskapets flyvninger. Foto: Helge Mikalsen VG

Ifølge flyselskapets versjon jobbet flere kabinansatte med de to passasjerene som var skadet, mens kapteinen rekvirerte lege og ambulanse til flyet etter ankomst.

Johansen mener hendelsen ikke kunne forutses.

Enda mer turbulens: Frokosten der «alt» fløy i taket

– Det er svært sjelden at personskade inntreffer i forbindelse med flyvning, men uansett like kjedelig når det skjer. Ved brannskader kan medisinsk behandling være nødvendig i ettertid. Flyselskapene hefter juridisk for kostnader som er direkte relatert til hendelsen. Her inngår selvsagt refusjon av kostnader man har blitt påført, og det kan i gitte tilfeller også være snakk om kompensasjon og erstatning, skriver Johansen i en epost til VG.

SERVERING I KABINEN: Kabinpersonale trakterer passasjerene i en Airbus flykabin under turbulens-frie omstendigheter. ILLUSTRASJONSFOTO Foto: Jan Ovind VG

Han viser til at det i den konkrete saken er innledet dialog med Giorgious Siozos, hvor SAS blant annet har bedt om kvitteringer for å dekke de utlegg han har hatt.

Giorgious Siozos fastholder at han fikk så godt som hele innholdet i en stor kaffekanne over seg under turbulensen.

Han synes det er skuffende at han sitter igjen med en oppfatning av at han først måtte belyse saken i VG for å bli tatt på alvor.

Etter en helsesjekk på sykehus onsdag, fikk han også vite at det er gått infeksjon i det ene forbrenningssåret han er påført.

Kenneth Wangen i Norsk forening for brannskadde sier det er et problem at veldig få kan noe om førstehjelp på brannskader i Norge.

– På generelt grunnlag er påføring av kjølekrem på såret bra. Kaldt vann er det aller beste, men i fly er ofte tilgangen på dette begrenset.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder