Her er det «enkle notatet»

Tine og Ica krangler om hvem som tok initiativet

Disse dokumentene bekrefter at Tine la frem et omfattende og meget detaljert tilbud om millionrabatter for å skvise konkurrenten Synnøve Finden ut av Rimi-kjeden.

Bård Gultvedt
ARTIKKELEN ER OVER 14 ÅR GAMMEL

Tilbudet ble lagt frem for Ica Norge, som eier Rimi-kjeden, etter at kjeden var blitt enig med Synnøve Finden om hovedtrekkene i avtalen for 2005.

VG får bekreftet at tilbudet fra Tine ble lagt frem skriftlig for ledelsen i Ica 1. november 2004, etter at tilbudet først var presentert muntlig noen dager i forveien.

Over til sammen fem sider lister Tine opp, produkt for produkt, hvor mye de vil betale i ekstra rabatt til Rimi-kjeden, dersom Tine-produktene får det Tine kaller «ekstra facing» for sine konkurrerende produkter.

18 produkter

Den omfattende dokumentasjonen viser at Tine håpet å skvise til sammen 18 ulike produkter fra osteprodusenten Synnøve Finden.

Tine-sjef Jan Ove Holmen hevdet i går hardnakket at det var Ica som selv ba Tine om en oversikt over hvor store rabatter Tine kunne gi dersom Ica kastet ut Synnøve Finden-produktene.

- Det vet vi med 100 prosent sikkerhet. Det kom en klar forespørsel fra Ica, sa Holmen på pressekonferansen i går.

Men Ica mener, etter det VG forstår, at de kan bevise at de ikke hadde interesse av å ta initiativ til å be om slike rabatter på dette tidspunktet.

Ica skal nemlig ha inngått en hovedavtale med Synnøve Finden allerede 8. oktober, altså tre uker før Tine la frem sitt oppsiktsvekkende tilbud.

Full støtte

Ica mener dette viser at konsernsjefen i Tine ikke snakker sant når han hevder at det var Ica som tok initiativet til tilbudet.

Styreleder Jostein Frøyland i Tine gir sin konsernsjef full støtte. Styrelederen sa til VG i går at tilbudet fra Tine til Ica kom fra en underordnet medarbeider.

Han karakteriserte samtidig tilbudet om nærmere 16 millioner kroner i rabatt som et «enkelt notat».

«Notatet» Frøyland snakker om, er i realiteten en omfattende - og meget konkret - beskrivelse av hvor store rabatter Ica kunne få dersom spesifikke produkter ble tatt ut av Rimi-kjeden.

Tine var ikke bare villig til å betale rabatter for å skvise Synnøve Finden-produkter. Tine var også villig til å gi store prisavslag dersom Rimi fjernet fem ulike produkter fra den svenske osteprodusenten Arla og tre produkter fra Stabburet.

Tine-sjefen er ikke bare sikker på at det var Ica som ba om de oppsiktsvekkende rabattene. Han går også langt i å hevde at Tine har gått i en felle.

- Spørsmålet er interessant. Det får dere spekulere i hver for dere. Man kan jo lure på hvorfor denne forespørselen kom, sa Holmen på pressekonferansen.

- Feilvurderinger

I dag vil konsernsjef Jan Ove Holmen ta stilling til om det som har kommet frem, vil føre til at noen i Tine mister jobben.

- Dersom morgendagen (tirsdag) blir noe roligere, så skal vi vurdere hvordan vi skal reagere internt.

Holmen sier han tar ansvar for det som skjer i Tine, men sier samtidig at han ikke kan ha kontroll over hva hver enkelt ansatt i Tine foretar seg.

- Jeg har ikke kontroll på feilvurderinger, sa han på vei ut fra pressekonferansen.

Holmen ville i går ikke si om konserndirektør Ingrid Strøm-Olsen, som har det overordnede ansvar for salg, kjente til tilbudet fra Tine til Ica Norge.

- Jeg vil ikke kommentere interne forhold i Tine i pressen.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder