UNDERHOLDNINGEN ER VIKTIG: Cecilie Staude (før og nå), høyskolelektor på BI og ekspert på sosiale medier, mener det er to grunner til at Facebook-utfordringer går så bra.
UNDERHOLDNINGEN ER VIKTIG: Cecilie Staude (før og nå), høyskolelektor på BI og ekspert på sosiale medier, mener det er to grunner til at Facebook-utfordringer går så bra. Foto: Privat

BI-lektor: Derfor aksepterer du Facebooks utfordring

NYHETER

De siste dagene har det poppet opp utfordringer om å dele ungdomsbilder på Facebook. BI-lektor mener det er selskapet selv som står bak, blant annet for å gjøre produktet mer attraktivt for annonsørene.

Publisert: Oppdatert: 04.09.16 09:27

De siste dagene har mange delt bilder av seg selv fra de var unge på Facebook. Nyhetsfeeden til mange er fylt med skulderputer, krøller og konfirmasjonsbilder. Ifølge Tønsbergs Blad er utfordringen at de som liker et bilde «utfordring akseptert»-bilde selv får meldingen:

«Du likte bildet. Her er spillet. Du skal nå legge ut et bilde fra ungdommen og skrive «utfordring akseptert». Og hvis noen liker bildet, send han eller henne denne teksten» skriver avisen.

Fikk du med deg? Facebook: Vi tillater ikke nakenhet

Cecilie Staude, høyskolelektor på BI og ekspert på sosiale medier, tror utfordringen kommer fra Facebook.

– De gjør det for å skape engasjement i sosiale medier. Facebook trenger at vi gjør mer enn å bare legge ut ting, de ønsker at vi liker, kommenterer og deler innlegg. Da legger vi igjen flere digitale spor som gjør at annonsører kan reklamere mer målrettet, forteller hun.

Høyskolelektoren mener grunnen til at vi henger oss på er todelt.

– Det ene er underholdningsmomentet, at gamle bilder kan være gøy i seg selv. I tillegg engasjerer vi oss mer i videoer og bilder, enn ren tekst. I tillegg tror jeg det blir en «snøballeffekt» ved at noen starter, så vil flere henge seg på, forteller Staude.

Fikk du med deg? Konges tale hylles i sosiale medier

Petter Bae Brandtzæg, seniorforsker ved SINTEF med mastergrad i psykologi og en doktorgrad i medievitenskap, mener at denne utfordringen er en måte for oss å knytte kontakt, og vise hvem vi er.

– Man ønsker gjerne å vise frem de fine sidene ved seg selv, og dette er en typisk sånn side. Dette er en utfordring som er veldig populær blant dem som er over 40 år, og de fleste er ganske fornøyde med hvordan de så ut som unge, sier Brandtzæg.

Han forteller at denne utfordringen også gir en nettverkseffekt når de som liker bildene, får utfordringen på melding.

– Sånne virale utfordringer går hele tiden. I tillegg oppfordrer Facebook ofte til at man skal dele minner, og det gjør man også med denne utfordringen, sier senior forskeren.

Les også: Dette er Facebooks mål for Norge

Tar fokuset fra andre ting

Anine Kierulf, jurist ved Senter for fredsforskning ved Universitetet i Oslo, har den siste tiden vært aktiv i debatten om Facebooks måte å styre den offentlige debatten.

– Vår oppmerksomhet styres i stor grad av ting som foregår på Facebook, men vi vet ikke helt hva som styrer Facebooks utvelgelser, sier Kierluf.

Les også: TV 2 hjelper deg – Men trengte hjelp for å forstå Facebooksretningslinjer

Hun mener at folk har lett for å gå i flokk rundt hva de interesserer seg for. I seg selv, syns hun

ikke det ligger noe skummelt bak at folk hiver seg på akkurat denne trenden.

– Uansett hva som er poenget med denne typen gladsak tar den fokuset vekk fra andre ting som skjer i verden. Samtidig kan vi ikke bare fokusere på krig og elendighet heller, sier hun.

I forrige uke la Tom Egeland blant annet ut et bilde av en liten jente som løper fra napalmbombene under Vietnamkrigen, det ble fjernet av Facebook.

– I forlengelse av denne debatten så ser vi at det er noen algoritmer som styrer debatten i bestemte retninger. Disse er mindre gjennomsiktige på Facebook, enn i for eksempel de redigerte mediene, sier Kierulf.

Her kan du lese mer om