Venstre avviser bompengeskissen – Frp nekter å forhandle

Etter et hastemøte i stortingsgruppen slår Venstre fast at bompengeskissen er uakseptabel. I stedet kommer de med en rekke nye forslag. Frp-leder Siv Jensen lukker den døren.

Det er full splid mellom Venstre og Frp om skissen som skal løse bompengestriden i regjeringen.

Frp-leder Siv Jensen er klokkeklar etter at Venstre krever nye forhandlinger:

– Det er vanskelig å kommentere på et innhold vi ikke kjenner, men Venstre har hatt to måneder på seg til å legge sine ting i bordet. Vi anser oss fortsatt ferdig med forhandlingene, sier hun til VG.

KLART NEI: Frp-leder Siv Jensen avviser nye bompengeforhandlinger. Foto: Trond Solberg

Da må hun ta til takke med Granavold-erklæringen, påpeker Venstres stortingsrepresentant Abid Raja. Han sier den ligger til grunn frem til de får en ny avtale.

– Hvis Siv Jensen vil ha ned bompengebelastningen, må hun tilbake til forhandlingsbordet, sier han til VG.

Terningkast 1

Den klare talen kommer etter at Venstres stortingsgruppe onsdag holdt et krisemøte der de avslo bompengeskissen Frps landsstyre søndag sa ja til.

Stortingsgruppa ber isteden partileder Trine Skei Grande om å legge frem en egen og ny skisse til statsminister Erna Solberg (H).

NY SKISSE: Ifølge stortingsrepresentant Abid Raja sier Venstre nei til Frps bompengeskisse. Isteden har de laget en ny. Foto: TORE KRISTIANSEN

les også

Forskere enige med Venstre: - Mindre bompenger uten økt trafikk mulig

– Vi har gått gjennom skissen med rød penn og gule streker og laget en ny skisse som Trine kan ta med seg videre til Erna og Siv. Det er en godtepose med tiltak som kan sikre ren luft i byene, godt kollektivtilbud og godt gangtilbud, sier Raja.

Han forteller at dette var første gang han fikk full innsikt i den opprinnelige skissen som ble lagt på bordet i helgen.

Hvilket terningkast vil du gi den?

– Njaa.. én på den skissen, sier Raja.

– Den er ikke så bra hvis man er opptatt av at klimagassutslippene skal ned, nullvekstmålet for bilene, renere luft og å stake ut kursen videre for framtidige generasjoner. Da må den forbedres kraftig.

Spørsmål om hvor mange anmerkninger Venstre hadde på skissen, vitset han vekk.

– Målet er ikke å straffe befolkningen

– Kommer folk flest til å få mindre bompenger med Venstres nye skisse?

– De kommer til å få renere luft og lavere bompenger. Målet er ikke å straffe befolkningen, sier Raja.

– Er denne skissen dyrere enn Frp sin?

– Det er ikke finregnet på. Men skal noe inn, må også noe ut, sier han.

– Hva skal ut?

– Det skulle dere likt og visst! Nå skal Trine først ta den med seg til de andre partilederne, sier Raja, som ikke har tro på noen endelig løsning i dag.

Venstre-nestleder Terje Breivik på vei ut av hastemøtet i stortingsgruppen onsdag. Foto: TORE KRISTIANSEN

Venstre-nestleder Terje Breivik sier til VG onsdag ettermiddag at det blir jobbet hardt i partiet for å finne en løsning mellom de fire partiene raskt.

– Vi skal gjøre alt for å finne en løsning så fort som mulig. Vi er innstilt på å hensynta både luft og klima og de tre andre partiene for å finne en løsning, sier Breivik til VG.

– Det betyr at dere også i gitte tilfeller sier ja til bompengereduksjon?

– Vi vil hensynta alle de fire partiene for å få til en løsning, ja.

– Var stortingsgruppen tilfreds med partilederens håndtering av skissen til løsning hittil?

– Ja, gruppen ga full tilslutning til partilederens og ledelsens håndtering.

– Kunne Grande ha forankret sin håndtering av skissen i partiet tidligere?

– Det er ingenting som tyder på det, svarer Breivik etter at stortingsgruppen ble konsultert for første gang om skissen onsdag.

Venstre-leder Trine Skei Grande forlot konferansesenteret ut bakveien, og var ikke tilgjengelig for pressen etter onsdagens møte.

Ropstad avbryter valgkampturné

KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad bekrefter via sin rådgiver overfor VG at han har avbrutt sin valgkampturné på Sørlandet fordi statsminister Erna Solberg har bedt ham om å komme til Oslo.

I en tekstmelding sier Ropstad at partiet hans skal bidra til en løsning på bompengestriden.

– Jeg kommuniserer fortløpende med mine partifeller. Men denne prosessen skal ikke trekke ut i tid på grunn av oss, sier han.

– Vi skal bidra til at vi får en løsning på denne saken. En løsning som er bra for miljøet og sikrer utbygging av kollektivtrafikk som bybanen i Bergen og som samtidig senker bompengebelastningen som er veldig høy enkelte steder.

TIL OSLO: KRF-leder Kjell Ingolf Ropstad avbryter sin valgkampturné på Sørlandet. Foto: Hanna Kristin Hjardar

Bompenge-opprører og leder i Frp Møre og Romsdal, Frank Sve, sier til VG at han mener det er uaktuelt med nye forhandlinger slik Venstre besluttet onsdag ettermiddag.

– Vi har akkurat hatt en ny rundt i landsstyret, hvor vi var enige om skissen. Det er ikke aktuelt å forhandle noe mer, sier han.

Solberg hjem fra Island

Søndag ettermiddag sa Frps landsstyre ja til en skisse som skal løse regjeringens bompengeproblem, men heller ikke Kristelig Folkeparti (KrF) har foreløpig stilt seg bak denne.

les også

Dette betyr bompengeskissen for bilistene

Parlamentarisk leder Hans Fredrik Grøvan rykket tirsdag ut og avviste at partiet har hatt noen bompengeavtale å ta stilling til. KrF hadde et ekstraordinært telefonmøte søndag, men dette var ifølge Grøvan ren informasjon fra partiledelsen.

– Vi har ikke blitt presentert en fremforhandlet skisse eller et forslag som vi har tatt stilling til. Vi forventer at forhandlingene fortsetter, sa han til VG.

Høyre-leder og statsminister Erna Solberg har slått fast at hennes parti vil si ja til bompengeskissen såfremt de andre partiene gjør det.

DRO HJEM: Statsminister Erna Solberg (H) forlot Island tidligere enn planlagt tirsdag ettermiddag. Foto: Naina Helén Jåma/TT / TT NYHETSBYRÅN

Tirsdag kveld reiste hun hjem fra Island og avbrøt et møte mellom de nordiske statslederne og Tysklands statsminister Angela Merkel, etter alt å dømme for å mekle i bompengestriden.

21 milliarder

Blant hovedpunktene i skissen Venstre nå har avvist, er at ti milliarder kroner skal brukes på å øke statens andel av finansiering av storbypakkene fra 50 til 70 prosent.

I tillegg inneholder skissen:

  • Syv milliarder skal gå til å slette eller redusere gjelden til veiprosjekter, slik at bomstasjoner kan fjernes tidligere enn planlagt. Det vil særlig komme distriktene til gode.
  • Fire milliarder kroner skal brukes til økt satsing på kollektivtrafikken.

Samlet er det snakk om 21 milliarder kroner som skal tas over statsbudsjettene de neste ti årene.

Dette kommer i tillegg til tiltak som allerede ligger i regjeringserklæringen fra Granavolden, som å innføre skattefradrag for bompenger.

Bompengekaoset på 1–2–3

Statsminister Erna Solberg har de siste dagene uttalt at Høyre går for skissen, hvis alle partiene er enige.

Både hun og Høyre-nestleder Jan Tore Sanner har uttalt at det største regjeringspartiet vil avvente hva regjeringspartnerne KrF og Venstre mener, før videre samtaler fortsetter og skissen til løsning blir offentliggjort.

– Vi jobber på for å finne gode løsninger, sa Solberg til VG tirsdag ettermiddag.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder