TENKER NYTT: Instagram-gründer Kevin Systrom har varslet endringer i feeden vi er vant til. Foto: Lionel Bonaventure Afp

Stor motstand mot «nye» Instagram

Instagram gjør som eierselskapet Facebook og slutter med kronologisk fremvisning av bilder.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Hittil har du kunnet se alle oppdateringene til de du følger på Instagram i kronologisk rekkefølge - altså at de nyeste innleggene vises først når du klikker deg inn på profilen din.

Men nå vil Instagram gjøre endringer som betyr at det ikke nødvendigvis er de ferskeste innleggene som dukker opp først - men de bildene som du ifølge Instagrams nye algoritmer sannsynligvis vil sette mest pris på å få se.

I første omgang vil alle oppdateringene til de du følger fortsatt dukke opp i feeden din, men i en helt annen rekkefølge, opplyser Instagram i et blogginnlegg denne måneden.

Innlegget har tittelen «Se øyeblikkene du bryr deg om først», og det er nettopp det som er tanken; ved hjelp av algoritmer vil Instagram forsøke å sortere bildene etter betydning for brukeren. Endringen skyldes at den gjennomsnittlige brukeren går glipp av omtrent 70 prosent av bildene i sin feed, ifølge Instagram selv.

Lest denne? Slik får Andrea Insta-likes

«Hvis din favorittartist deler en video fra kveldens konsert, vil det vente på deg når du våkner opp, uansett hvor mange brukere du følger eller hvilken tidssone du bor i. Og når din beste venn publiserer et bilde av sin nye valp, vil du ikke gå glipp av det», heter det i blogginnlegget.

Men nyheten mottas nok ikke helt som Instagram-direktør Kevin Systrom hadde sett for seg. Emneknaggene #RIPInstagram og #keepinstagramchronological dukket raskt opp, og på kampanjenettstedet Change.org har 237.000 mennesker skrevet under på en protest.

Enkelt triks: Dette ordet kan gi deg flere Facebook-likes

I avstemningen til The Telegraph har 95 prosent av de snaue 8000 deltakerne svart at de ikke ønsker seg forandringen.

Fotograf Jasmine Star forklarer til USA Today hvorfor nyheten har møtt så stor motstand.

– Folk liker tanken på at de kan bla tilbake og se alle bildene som har kommet siden forrige gang. De liker ikke å gå glipp av noe, forklarer hun.

Aller størst på Instagram: Danket ut Kim Kardashian og Beyoncé

I september åpnet Instagram slusene for alle som vil annonsere på appen. Ifølge Star er det nettopp annonsørene som har mest å tjene på denne forandringen, fordi det nå blir mulig å betale for en god plassering uten å falle nedover listen når nye bilder dukker opp.

Hva synes du om algoritmenes inntog på Instagram? Si din mening i kommentarfeltet!

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder