FIKK SMS: Alexander Henningsen Moen ble redd etter å ha blitt spurt om å låne penger av en Unicare-ansatt. Foto: Privat

Unicare-pleier spurte bruker om penger privat - sluttet i jobben

En helsearbeider ansatt i Unicare kontaktet en bruker privat og spurte om å få låne penger. - Jeg ble redd, sier Alexander Henningsen Moen (29).

29-årige Alexander Henningsen Moen har en alvorlig ryggmargsskade og har behov for helsehjelp. Det har han til nå fått fra det private helseforestaket Unicare hjemmetjenester.

les også

Sykehjem klager på eldrebyråd: – Hun var uhøflig, aggressiv og nedlatende

En natt han var oppe for å gå på toalettet, fikk han en tekstmelding han reagerte på. En helsearbeider som hadde vært hos ham, sendte Moen en lang melding hvor helsearbeideren ba om å få låne penger. VG har sett SMS-en som ble sendt.

– Jeg ble redd, og føler meg utrygg når jeg får noe slikt. Jeg legger meg tidlig, og så meldingen først midt på natten. Jeg mister tilliten til Unicare, og det er ille, men jeg mister tilliten til folk og stoler ikke på dem som kommer hjem til meg, sier han.

Han har siden dette skjedde valgt å bytte leverandør av helsetjenester.

Daglig leder Henriette Nilssen i Unicare Hjemmetjenester bekrefter hendelsen. Hun sier vedkommende som kontaktet Moen hadde vært ansatt fast hos Unicare i ett år, men at helsearbeideren ikke lenger jobber hos dem.

– Vi ble kontaktet av brukeren og satte i gang tiltak med en gang. Den ansatte ble kalt inn til samtale og saken var avsluttet innen 24 timer. Den ansatte jobber ikke lenger i Unicare Hjemmetjenester.

– Alle våre ansatte er pliktig til å følge våre rutiner og regelverk, og dette er selvsagt ikke innenfor. Det er ikke lov å kontakte brukere privat, og det er selvsagt ikke lov å be om penger.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder