PILOTENE OMKOM: Det var dette West Air-flyet som forsvant fra radaren vest for innsjøen Akkajaure i Sverige 8. januar, på vei fra Gardermoen til Tromsø. Den spanske kapteinen (42) og den franske styrmannen (34) omkom.
PILOTENE OMKOM: Det var dette West Air-flyet som forsvant fra radaren vest for innsjøen Akkajaure i Sverige 8. januar, på vei fra Gardermoen til Tromsø. Den spanske kapteinen (42) og den franske styrmannen (34) omkom. Foto: Tom Gulbrandsen , NTB scanpix

Pilot i postfly-styrten: «Help me, please»

Les den dramatiske lydloggen

NYHETER

TROMSØ (VG) Samtaleloggen fra cockpit gir et innblikk i dramaet da pilotene forsøkte å forhindre at postflyet de styrte krasjet i Nord-Sverige.

Publisert: Oppdatert: 09.03.16 16:57

Desperat prøver de erfarne flyverne å rette opp flyet etter at de har mistet kontrollen på det. Les utskrift av samtalen litt lenger ned i saken.

Onsdag ble den foreløpige rapporten etter ulykken hvor et postfly styrtet på vei fra Gardermoen og Tromsø 8. januar i år presentert i Luleå.

Den foreløpige konklusjonen er at fire av parametrene registrert i den «svarte boksen» på postflyet som forsvant, ikke samsvarer med det reelle hendelsesforløpet.

Feilverdiene stammer fra en og samme tekniske enhet, en såkalt IRU (inertial reference unit) opplyser havariinspektør Nicolas Seger.

Enheten måler blant annet nese- og rollvinkel, hastighet samt magnetisk kurs.

Årsaken ikke klarlagt

Den svenske flyhavarikommisjonen kan foreløpig ikke fastslå årsaken til ulykken, hvor besetningen på to omkom. Den endelige rapporten vil være klar innen utløpet av desember måned.

Kommisjonen skal nå prøve å finne ut om pilotene på grunn av feilmeldingene kan ha blitt forledet til å håndtere flyet på en måte som forårsaket ulykken. Ifølge Seger var pilotene aktive helt til flyet traff bakken.

– Vi ønsker nå å finne ut hva som forårsaket disse feilverdiene, og hva de ledet til, sa Jonas Bäckstrand i Statens Haverikommission til Norrländska Socialdemokraten etter pressekonferansen.

Ukvemsord

I rapporten er det utskrift av samtalen mellom kapteinen (K) og styrmann (S) de siste dramatiske sekundene av flyturen, før flyet traff bakken i stor fart. (*) indikerer ord som kommisjonen ikke klarte å tyde, ( ) markerer usikker betydning, mens (!) indikerer et kraftuttrykk:

K: What (!)

S: Come On

K: Come on, help me, help me, help me

S: Turn right

S: What

K: Help me, help me

S: Yes, I’m trying. Turn left, turn left

S: Turn left

S: No

S: Mayday, mayday, mayday Air Sweden 294

S. Mayday, mayday, mayday

S: Mayday, mayday, mayday Air Sweden 294

S: We turning back, mayday, mayday

S: Trim, trim a lot

S Turn left, turn left

S: Mayday, mayday, mayday we turning back

K: We need to climb, we need to climb

S: Yes, we need to climb

S: Turn left, turn left

K: No, continue right, continue

K: Continue right.

S: Ok (*)

K: No, help me, help me please

S: I don’t know, I don’t see anything

S: I think you are the right to correct

K: Ok. Ok, ok, ya.

K: (!)

S: What (!) (*)

K: (*)(*)

Så er opptaket over, etter ett minutt og 15 sekunder.

Alt normalt på Gardermoen

Ulykken skjedde 8. januar i år. Det svenskregistrerte flyet av typen Canadair CRJ 200, som eies av selskapet West Atlantic AB, tok av fra Gardermoen klokken klokken 22.08 og satte kursen mot Tromsø med en Posten-last på 4,5 tonn.

Ifølge havarikommisjonen var alt som normalt da flyet forlot Gardermoen.

20 minutter etter midnatt norsk tid fikk Hovedredningssentralen i Nord-Norge melding om at flyet hadde sendt ut en nødmelding da det befant seg ved innsjøen Ritsemjaure, cirka 25 kilometer fra norskegrensen. Flyet forsvant omtrent samtidig fra radaren.

Dagen etter ulykken ble flyets «svarte boks» samt taleregistratoren funnet.

Hører «kraftuttrykk» i cockpiten

Ifølge den foreløpige havarirapporten hører man på taleregistratoren at kapteinen kommer med et kraftuttrykk.

Deretter koples autopiloten ut, og flyet begynner å tape høyde. 16 sekunder senere sender besetningen ut en kort nødmelding, uten informasjon om hva som har gått galt. Etter 17 sekunder når flyet høyest tillatte fart for denne flytypen, som er rundt 580 km/t.

Flyet lå i en høyde på 9500 meter da noe gikk galt. Bare ett minutt og 20 sekunder etter at man hører pilotens kraftutrykk, treffer flyet bakken med voldsom fart og lager et seks meter dypt krater med en diameter på 20 meter. Siste registrerte hastighet var 508 knop, eller rundt 940 km/t.

Les også: Flyet falt 6000 meter på ett minutt

– Ising ikke årsaken

En omfattende leteaksjon ble satt igang, og like etter klokken 03.00 ble havaristedet lokalisert av et norsk F16-fly ved Oajevágge i Jokkmokk kommune i Sverige, cirka 20 mil nordvest for Gällivare.

Så sent som i oktober i fjor kom Statens havarikommisjon for transport (SHT) med en sikkerhetstilråding, etter at et fraktfly fra samme selskap var involvert i en alvorlig luftfartshendelse over Oppland på vei fra Gardermoen til Værnes i september 2014.

Posten Norge: – Svært alvorlig og tragisk ulykke

Fartøyet, et propellfly av typen British Aerospace ATP, var i ferd med å steile på grunn av ising, men pilotene klarte å gjenvinne kontrollen. Undersøkelse avdekket det SHT karakteriserer som «kunnskapsbrist» hos operatøren, og tilrådingen gikk på at pilotene måtte gjøres bedre kjent med anbefalinger om å øke hastigheten ved ising på flyet.

Den svenske havarikommisjonen avviser imidlertid at ising var årsaken til ulykken i Sverige.

– Vi har ikke opplysninger som tyder på at ising var et problem, Tvert imot, det var godt vær, sier Jonas Bäckstrand i Statens Haverikommission i et TV-intervju med Norrländska Socialdemokraten.