Skal være billigst uansett

Til Lidl- kamp med øl-garanti

Rema garanterer at de fortsatt skal være billigst på øl. En mulig ny priskrig på øl kan komme med Lidl i slutten av september.

  • Øystein Larsen-Vonstett

Artikkelen er over 15 år gammel

- I Rema er det enkelt. Vi kommer til å være billigst på øl i Norge uansett. Hvis myndighetene skal bestemme, må de gi oss en minstepris, og den vil vi selvfølgelig respektere, sier Rema-sjef Geir Solstad.

Etter at Sosial- og helsedirektoratet sist grep inn og stoppet priskrigen på øl når prisene flere steder var på 6,50 kroner for en flaske, er 8,50 kroner nå en slags etablert minstepris. Denne kan raskt komme til å falle dersom Lidl begynner å selge øl for priser ned på syvtallet.

I gårsdagens VG åpnet Sosial- og helsedirektoratet for at såkalte lavpriskjeder som Lidl og Rema skal kunne få lov til å selge billigere øl enn fullsortimentskjeder som Meny og Mega.

- Ja, i prinsippet vil de kunne gjøre det, men dette må vi se nærmere på når Lidl har etablert seg og fastsatt sin prispolitikk, sa avdelingsdirektør Jens Guslund i Sosial- og helsedirektoratet.

- Stalinistisk

- Denne uttalelsen er litt sensasjonell og stalinistisk. Det Sosial- og helsedirektoratet egentlig sier, er at en aktør kan tillate seg noe de andre ikke kan gjøre. Dette kan bidra til å sette i gang en ny såkalt priskrig på øl. Vi fikk en slags opprydning sist, og dette ønsker ingen, raser direktør Thomas Angell i Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon.

Også informasjonsdirektør Vidar Ullenrød i Coop er overrasket over at myndighetene tillater forskjellige minstepriser i forskjellige butikkjeder.

- Veldig rart

- Det er veldig rart at vi ikke skal få lov til å selge øl like billig som konkurrentene våre. Skjer dette, vil vi strekke oss langt for å være konkurransedyktige. Vi vil ikke sitte stille og se på, sier Ullenrød til VG.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder