SKADET: USS «Fitzgerald» hadde store skader etter sammenstøtet med containerskipet «ACX Crystal». Foto: EUGENE HOSHIKO / TT NYHETSBYRÅN

USAs marine slo på sporingssystem etter ulykker

Amerikanske krigsskip slår på automatisk sporing i trafikkerte områder.

ARTIKKELEN ER OVER ETT ÅR GAMMEL

For å unngå ulykker, bruker sivile skip sporingssystemet Automatisk identifikasjonssystem (AIS). Dette gjør at skip kan sende og motta informasjon om hverandres posisjon, fart og kurs. Fartøy større en 300 brutto registertonn må ha utstyr for sending og mottak av AIS-signaler, hvis de skal gå i internasjonal fart.

Militære fartøy er fritatt for denne regelen. Fregatten KNM «Helge Ingstad» hadde etter all sannsynlighet slått av AIS da skipet kolliderte med tankeren «Sola» TS i Hjeltefjorden torsdag morgen. Militære skip bruker ofte AIS bare for å motta signaler, men lar være å sende dem ut selv. Marinefartøy ønsker gjerne ikke å spre sin nøyaktige posisjonen til alle og enhver.

les også

Tankskip og fregatt kolliderte: 20 mystiske minutter

– Jeg vil tro at de bare slår den på i spesielle tilfeller, sier den pensjonerte flaggkommandøren Jacob Børresen til VG.

Forsvaret bekrefter at det er vanlig å ha AIS slått av.

– Fregatter som driver daglig operasjoner har som vane å slå av AIS. Når det er alle bevegelser, retning og fart være åpent for alle, sier kapteinløytnant Thomas Gjesdal i Sjøforsvaret.

KNM «Helge Ingstad» er ikke det eneste krigsskipet som har vært involvert i ulykker med avslått AIS. Etter flere alvorlige ulykker, utstedte den amerikanske marinen i fjor ordre om å skru på sporingssystemet i tett trafikkerte områder.

MINDRE: Konstruksjonen av KNM «Helge Ingstad» gjør at den ser mindre ut enn den er på radar, sier Jacob Børresen. Foto: PRIVAT

Ulykker

I juni 2017 kolliderte den amerikanske jageren USS «Fitzgerald» med et filippinsk containerskip utenfor kysten av Japan. Syv av mannskapet om bord på jageren døde i ulykken, og skipet fikk en diger flenge i skroget.

To måneder senere kolliderte en annen jager, USS «John S. McCain», med et tankskip i nærheten av Singapore. Ti av sjømennene om bord mistet livet. Skipene kolliderte ved inngangen til Malakkastredet, en av verdens mest trafikkerte skipsleier.

USS «John S. McCain» hadde ikke skrudd på AIS da sammenstøtet skjedde. Det er uklart om USS «Fitzgerald» hadde slått på sporingssystemet da jageren kolliderte utenfor Japan.

Disse, og flere andre ulykker, førte til at den amerikanske marinen innførte nye regler for fartøyene sine i fjor. Blant annet ble det innført nye skiftordninger, som skal gi mannskapet mer regelmessig søvn.

SAMMENSTØT: USS «John S. McCain» etter en kollisjon i Malakkastredet. Skipet hadde ikke på AIS da det kolliderte. Foto: WONG MAYE-E / TT NYHETSBYRÅN

Nye regler

I tillegg kom det et direktiv om å skru på AIS i trafikkerte havområder.

«Jeg mener vi bør innse at vi kan bruke AIS, for å redusere faren for en kollisjon», uttalte den pensjonerte viseadmiral William Douglas Crowder til den amerikanske kringkasteren NPR i fjor.

Crowder har erfaring fra skip i samme klasse som «Fitzgerald» og «John S. McCain». Ifølge den pensjonerte viseadmiralen skal AIS være på i tett trafikkerte områder, om ikke flåtekommandøren beordrer noe annet.

les også

Slik skal de berge KNM «Helge Ingstad»

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder