Hovedinnhold

Staten får ikke se hvordan bompengene brukes

Nekter innsyn

TRONDHEIM (VG) Bompengeselskapenes forening nekter Vegdirektoratet å undersøke hva foreningen bruker bompenger til.

Denne saken handler om:

Fakta

  • Bompenger utgjør nå 35 prosent av investeringene i nye veier i Norge.
  • Vegdirektoratet mener de lokale bomveiselskapene bruker for mye av bompengene til andre ting enn vei.
  • Direktoratet har trukket tilbake en del av kritikken, men opprettholder 80 ankepunkter etter en gjennomgang av 13 selskaper i fjor. Blant de mest graverende forholdene er dyre utenlandsreiser med ektefeller på trafikantenes regning.
  • Norvegfinans er en interesseorganisasjon, og ikke et bomveiselskap.
PENGEMASKIN: Denne bomstasjonen utenfor Trondheim og lignende bommer over hele landet brakte inn til sammen 3,7 milliarder kroner i fjor. Foto: Øyvind Nordahl Næss
PENGEMASKIN: Denne bomstasjonen utenfor Trondheim og lignende bommer over hele landet brakte inn til sammen 3,7 milliarder kroner i fjor. Foto: Øyvind Nordahl Næss

Dermed ruller krangelen videre om påstått sløsing med bompengene dine.

Internrevisjonen i Vegdirektoratet ville kontrollere organisasjonen Norvegfinans, men Staten får ikke se «bompengeklubben» i kortene.

Norvegfinans består av 41 bompengeselskaper som punger ut med fra 15000 til drøyt 40000 kroner årlig i medlemskontingent. Kontingenten er betalt med bompenger. Foreningen arrangerer blant annet en årlig konferanse med festmiddag.

- Må tåle innsyn

Vegdirektoratet reagerer sterkt på innsynsnekten:

- Norvegfinans er finansiert av trafikantenes bompenger. Bompengene er en form for offentlig avgift, og da må de tåle innsyn av offentlige kontrollører. Bompenger går til medlemskontingent i stedet for veibygging. Vi ønsker å se nærmere på det, sier seniorrådgiver Harald Håkonsen i Vegdirektoratet.

Styreleder Sigmund Aasly i Norvegfinans mener Vegdirektoratet ikke har noen juridisk rett til å gjennomføre bilagskontroll i organisasjonen.

- Vi har ikke noe å skjule, men vi ønsker ikke å slippe dem til. De får årsregnskapene våre. Vi har egen revisor. Det får holde, sier Aasly.

- Ren sløsing

Vegdirektoratet mener bompengeselskapene bruker for mye penger på administrasjon, og mente å finne en rekke eksempler på ren sløsing ved en revisjon av 13 selskaper i fjor. Selskapene reagerte voldsomt både på innholdet i revisjonsrapporten og det at den kom raskt ut i mediene.

- Vegdirektoratet opptrådte på en uheldig måte. Vi fikk mye negativ presse som vi ikke fortjente, sier styreleder Sigmund Aasly i Norvegfinans.

En enorm pengestrøm passerer gjennom bompengeselskapene. I fjor tok de inn 3,7 milliarder kroner. Det kostet 415 millioner å kreve inn disse bompengene og drive selskapene.

Det betyr at for hver tikrone bu betalte, gikk mer enn en krone til noe annet enn veibygging.

- Det er for mye. Er det mulig å spare 400 millioner, så bør man gjøre det, sier seniorrådgiver Harald Håkonsen i Vegdirektoratet.

Siden 1990 har selskapene brukt over fem milliarder kroner på å kreve inn bompenger. For det beløpet kan man bygge hundre kilometer motorvei.

Direktoratet har ikke gitt opp forsøket på å få kontrollere bilagene i paraplyorganisasjonen Norvegfinans.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Nyheter

Se neste 5 fra Nyheter