Hovedinnhold

Rystende rapporter om feilbehandling

* Mann fikk kreftbeskjed for åpen avdeling
* Fikk lammelser etter uønsket operasjon
* «Evig problem» med pasientjournaler

SURR OG MANGLENDE KUNNSKAP: Rapporter fra pasientombudene rundt om i landet etterlyser større kuinnskap om pasientrettigheter blant helsepersonell. Foto: Illustrasjonsfoto: Scanpix
SURR OG MANGLENDE KUNNSKAP: Rapporter fra pasientombudene rundt om i landet etterlyser større kuinnskap om pasientrettigheter blant helsepersonell. Foto: Illustrasjonsfoto: Scanpix
(VG Nett) Slurv og dårlig kjennskap til loven hos helsepersonell torpederer grunnleggende rettigheter, mener pasientombudene. Skrekkeksemplene er mange.

Denne saken handler om:

De første årsrapportene fra pasientombudene i fylkene er nå klare og vitner om at pasienters lovfestede rettigheter ikke oppfylles.

Rapportene tar for seg klager på helsetjenester fra 2009 og suppleres med korte historier på grove feil og mangler som er meldt inn i fjor. Der finnes det rystende eksempler:

En pasient i Vestfold måtte vente et år på en rutineoperasjon, etter at sykehuset glemte å kalle ham inn.

Da han endelig kom på sykehuset, på avdeling med flere andre pasienter, kom det inn en lege og forkynte for alle at han hadde fått påvist kreft, og at svulsten nå var umulig å fjerne.

Har dine pasientrettigheter blitt oversett?Kontakt VG Netts journalist

Årsrapporten fra Vestfold slår fast at pasienten har fremmet erstatningskrav til Norsk Pasientskadeerstatning (NPE).

Sier ikke fra om pengeerstatning

Denne erstatningsmuligheten ved gal behandling er også noe helsepersonell ofte glemmer å informere om, selv om de er forpliktet til det, sier pasientombud i Vestfold, Anne-Birgitte Andersen.

- Helsepersonell er ikke tilstrekkelig klar over hvilke plikter de har. De skal for det første gi informasjon helt generelt, men også om erstatningsordningen hvis pasienter er påført skade. Der ser vi det svikter ofte, slik at pasienter ikke får en sjanse til å rette erstatningskrav fordi de ikke vet om det, sier hun til VG Nett.

Les også:Kripos etterforsker sykehusskandale i Bærum

På slutten av årsrapporten slår ombudet fast at rettigheter rett og slett forsvinner på grunn av uvitenhet:

«Pasienter og brukere får ikke sine rettigheter oppfylt fordi hjelpeapparatet ikke er tilstrekkelig kjent med forvaltningslovens bestemmelser og hva pasientrettighetene innebærer».

Les også:Mener regjeringen kan ha oversett helsealarmer

Det kommer også frem fra andre fylker at enkeltleger har lovet pasienter erstatning, eller at de tror det er ombudet, og ikke NPE, som betaler ut kompensasjon når feilbehandling skjer.

Brudd på taushetsplikten ved at sensitive opplysninger deles på fellesrom med flere pasienter går også igjen fra flere fylker.

SAMLESIDE:Les alt om sykehus-Norge

- Lederansvar og eget ansvar

Andersen mener det er to ting som må til for å sikre at helsepersonell kjenner pasientenes rettigheter godt nok:

- Det er et ledelsesansvar å sørge for å ha kompetente medarbeidere, og det er også et ansvar for helsepersonellet som individ å holde seg orientert om pasienters rettigheter, sier Andersen.

VGD:Diskuter sykehus og pasientinformasjon her

Hun sier dårlig kunnskap om pasientrettigheter ikke er forplantet til en bare del av helsevesenet.

- Det gjelder like mye fastleger som sykehus, sier Andersen.

Journal-trøbbel

I rapporten fra Østfold går det frem at problemer med mangelfulle eller gale journaler også er et problem.

«Journalproblematikk synes å være evig tilstedeværende» er hjertesukket i konklusjonen om sykehusene.

I rapporten fra Nord-Trøndelag har man fått noen svært få, men alvorlige meldinger om svikt i kreftbehandlingen. Problemene er knyttet til forsinket diagnose, forsinkelser i behandling og svikt i oppfølging.

Et annet problem understreket i rapporten fra Vestfold er at helsepersonell ikke er klar over at vanlige pasienter som er ved sine fulle fem faktisk har rett til å motsette seg behandling dersom de ønsker det.

Et annet eksempel viser til en pasient med en cyste i nakken som måtte fjernes, men pasienten var redd for lammelser.

Det brydde ikke kirurgen seg om, og gikk inn i ryggmargen uten å ha klarert dette med pasienten. Cysten ble aldri funnet, men pasienten våknet med omfattende lammelser.

Enkelte presiserer derimot i sine rapporter at det er svært mye positivt med helsetilbudene i sine fylker.

I enkelte tilfeller er også svært rosende tilbakemeldinger fra pasienter referert som regelrett hyller innstasen til helsepersonellet.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Helse

Se neste 5 fra Helse