Hovedinnhold

Sykehusskandalen: - Mediafokuset har gjort noe med folk

FORSKJELL: Pasientombudet i Akershus merker økt pågang. Foto: Krister Sørbø/VG
FORSKJELL: Pasientombudet i Akershus merker økt pågang. Foto: Krister Sørbø/VG
(VG Nett) Pasientombudet i Akershus opplever økt pågang av klager på helsetjenester etter sakene rundt Sykehuset Asker og Bærum (SAB).

Denne saken handler om:

Dette er saken

  • VG har avslørt at tusenvis av pasienter kan ha blitt utsatt for grove regelbrudd ved Sykehuset Asker og Bærum.

  • I sykehusets datasystem har juridisk bindende frister for når pasienter skal kalles inn til kontroller og behandling blitt endret. Slik kan sykehuset ha spart penger fordi pasienter med rett til nødvendig helsehjelp har rett til behandling ved andre sykehus når fristen brytes.

  • 3700 pasientjournaler må gjennomgås ved kirurgisk poliklinikk.

  • Helsetilsynet anmeldte Vestre Viken helseforetak, fordi de mistenker at manipulasjonen av datoer er gjort bevisst. Politiet har åpnet etterforskning.

  • Helseministeren har etter avsløringen beordret full gjennomgang av rutinene ved alle landets helseforetak.

Pasientombudene finnes i alle fylker og skal brukes av pasienter som er misfornøyd eller har spørsmål rundt helsehjelpen de har fått.

Ombud Janne Hjelm Gabrielsen merker at oppslagene rundt skandalen som ble avslørt av VG, får følger.

- Så langt i år er det registrert 178 saker, og det er ganske mye. Noen saker som har kommet inn er ennå ikke registrert, sier hun til VG Nett.

Har du tips om sykehussaken?Kontakt VGs journalister

- Mer oppmerksomme

Sakene er ikke bare fra SAB, men fra hele fylket.

- Jeg har et inntrykk av at folk har blitt mer oppmerksom på både sykehusenes virksomhet og at de kan si ifra til oss. Akkurat nå sitter jeg for eksempel med en sak, der en sier «Jeg har vært i tvil om jeg skal henvende meg til dere, men etter alt styret så gjør jeg det». Medias fokusering kan se ut til å ha gjort noe med folk, sier Gabrielsen.

Diskuter:Sykehusskandalen i Asker og Bærum

Pasientombudet sier de er glade for den ekstra jobben.

- Vårt kontor har nok fått mer å gjøre etter Bærum-saken. Vi er en slags bunnlinje der det skal være lett å henvende seg. Ingen spørsmål er for dumme og ingen er for enkle, understreker Gabrielsen.

Skrekkeksempler

Pasientombudene kan veilede pasienter, enten det gjelder feilbehandling, manglende behandling eller generelle spørsmål vedrørende helsetjenesten.

Fredag skrev VG Nett om at de første årsrapportene fra pasientombudene i fylkene viste til flere sjokkhistorier der eksempelvis kreftpasienter fikk mangelfull eller uriktig behandling.

Det skal i kveld avholdes et styremøte ved Vestre Viken HF, som er moderforetaket til SAB.

Både styret og foretakets ledelse ønsker nå full offentliggjøring av en interngranskning gjort av sykehuset selv, for å se på om bevisst datotriksing kan ha ført til at pasienter ikke fikk behandling i tide.

Politiet har derimot beslaglagt rapporten fordi de ikke ønsker at personer som avhøres i forbindelse med saken skal bli påvirket av innholdet.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Helse

Se neste 5 fra Helse