Hovedinnhold

Kål - kalorifattig supermat

Informasjonssjef Britt Kåsin ved Opplysningskontoret for frukt og grønt vil gjerne avlive myten om at all sunn mat er dyrt. - Kål er billig, sunt og lett tilgjengelig, sier hun. Foto: Line Møller
Informasjonssjef Britt Kåsin ved Opplysningskontoret for frukt og grønt vil gjerne avlive myten om at all sunn mat er dyrt. - Kål er billig, sunt og lett tilgjengelig, sier hun. Foto: Line Møller
Kål er i ferd med å bli kult! Forskning viser at verdens eldste grønnsak er gull verdt for helsen.

Denne saken handler om:

Nå spås den 6000 år gamle grønnsaken en lysende fremtid blant kostholdseksperter og forskere.

- Kål er billig, finnes over alt, og kan brukes til det meste, sier Britt Kåsin, informasjonssjef for Opplysningskontoret for frukt og grønt. Og i disse dager bugner butikkene av norsk kål i mange varianter.

Til tross for sitt noe trauste rykte, tyder flere studier på at hodekål, brokkoli, blomkål og rosenkål er blant de aller nyttigste næringsmidlene når det gjelder å hindre utvikling av flere former for kreft, diabetes, og hjerte- og karsykdommer.

I boken «Mat mot kreft» fremhever forfatterne Dr. Béliveau og Dr. Gingras kålfamilien som grønnsakene med flest kreftbekjempende egenskaper.

Gode oppskrifter med kål finner du lenger ned på siden.

- Folk vet jo at kål er sunt, men nå er det så mye ny forskning som viser at dette er et helt spesielt produkt som vil komme mer og mer på helseagendaen, sier Britt Kåsin.

Les også:Her er ekspert-tipsene om hvordan du kan spise sunnere

Hun får støtte av ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky:
- Det er mange gode grunner til å spise kål. Kål inneholder en rekke foryngende stoffer i tillegg til en spennende gruppe svovelstoffer. Disse er kreftforebyggende, men også nokså illeluktende, dersom du overkoker kålen, sier hun.

Arsky peker på at sulforafan, et svovelholdig stoff som gir den karakteristiske kålduften fra varm kål, ser ut til å være kreftforebyggende og kan styrke kroppens egne avgiftningsreaksjoner.

Kål inneholder en rekke kreftforebyggende stoffer. Foto: Line Møller
Kål inneholder en rekke kreftforebyggende stoffer. Foto: Line Møller

I tillegg finner vi glukosinolater i kål. Disse stoffene har i undersøkelser vist seg å kunne forebygge tarmkreft.
- Og på lik linje med alle grønnsaker er kål kalorifattig og rik på fiber, og derfor gunstig for alle som er opptatt av vekten, sier Gunn Helene Arsky.

Kål for folket
Ved Nofima Mat i Ås jobber de bokstavelig talt med å gjøre kålen mer spiselig for forbrukerne.

- Vi må lage produkter som folk vil ha. Det betyr at vi må tilby et større og mer spennende utvalg produkter basert på de norske kålartene, sier forsker Grethe Iren Borge.

VG-leserne diskuterer:- Noe er galt når det koster 19,50 for 1 1/2 l melk og man får fire halvannenlitere med billigcola for samme prisen

Minisorter av de ulike variantene kan gjøre det lettere å bruke mer kål, og kål kan bli mer eksotisk ved å få inn flere asiatiske sorter. Borge mener det er forståelig at folk kan vegre seg mot å kjøpe med seg store, tunge kålhoder fra butikken.

- Derfor kan vi også dele opp og pakke inn kål på måter som gjør disse grønnsakene mer fristende og enklere å bruke, sier hun.

Les også:20 matvarer for hjertet

Man kan lage mye godt og smakfullt av kål, og bli flinkere til å variere.

- Tenk også på at selve tilberedningen har mye å si for hvordan de helserelaterte kålstoffene bevares, sier Grethe Iren Borge. Her gjøres det mye forskning ved Nofima Mat.

Nofima Mat deltar også i et unikt prosjekt i Norden der personer med metabolsk syndrom, som blant annet er overvektige, skal settes på et kosthold som er rikt på gunstige plantestoffer og fiber, som kål og andre typiske nordiske grønnsaker. Deltagerne skal følge dette kostholdet i et halvt år for at man skal få vite mer om helseeffektene.

Tips for kål'huer
Kinakålrull

Foto: Line Møller
Foto: Line Møller

450 g kjøttdeig
1 ts garam masala
1 egg
1 kinakål
Salt og pepper
Ca 1 ss olje til steking
Slik gjør du:
Vask kinakålen og del den i to. Ta av et og et blad. Bland kjøttfarsen med garam masala, salt, pepper og egg. Form til små avlange ruller på 2 x 4 cm og stek dem i litt olje.
Kok opp vann med litt salt og forvell kinakålen i 1-2 minutter. Pakk kjøttrullen inn i kålen. Rullene kan også serveres i f. els. tomatsaus, og de kan også fylles med f. eks. potet, ratatouille eller selleripure.

Sjekk VGs oppskriftsbase og få flere gode oppskrifter med kinakål her!

Salat med rødkål

Foto: Line Møller
Foto: Line Møller

Snitt rødkål i fine strimler, og ha i en porsjonsbolle. Strø på ferske tyttebår, litt kruspersille, og et par teskjeer med lettrømme.

Salat med hvitkål

Foto: Line Møller
Foto: Line Møller

Snitt hvitkål i fine strimler, strø over rosiner (bløt rosinene i varmt vann dersom de er harde), skjær appelsinene i fine båter, og hell over litt appelsinjuice.

I Vektklubb.no finner du nærmere to tusen sunne og kaloriberegnede oppskrifter.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Helse

Se neste 5 fra Helse