Hovedinnhold

Trim med twist: Ny rockering-bølge over landet

ROCKER SEG SMALERE: Nabodamene på Torshov har som mål å bli fastere i fisken. Fra venstre Hilde Madsø Jacobsen, Ann Kristin Gjerde, Sajida Rasul, Maya Osvoll og Cathrine Rauan. Ann Kristin har allerede skrumpet inn 4 cm rundt midjen. Også Hilde føler seg betydelig strammere i kroppen etter tre måneders fast rockeringtrening. Foto: Anne Elisabeth Næss
ROCKER SEG SMALERE: Nabodamene på Torshov har som mål å bli fastere i fisken. Fra venstre Hilde Madsø Jacobsen, Ann Kristin Gjerde, Sajida Rasul, Maya Osvoll og Cathrine Rauan. Ann Kristin har allerede skrumpet inn 4 cm rundt midjen. Også Hilde føler seg betydelig strammere i kroppen etter tre måneders fast rockeringtrening. Foto: Anne Elisabeth Næss
Nabojentene i en bygård på Torshov i Oslo har startet bakgårdstrim med rockering.

Denne saken handler om:

Praktiske rocketips

  • Stå med beina i hoftebreddes avstand. Sett gjerne en fot litt foran den andre hvis du synes det gir bedre balanse.
  • Hold ringen parallelt med gulvet og fast inn mot ryggen.
  • Start med å svinge ringen fra side til side med armene, samtidig som du holder den vannrett.
  • En vanlig nybegynnerfeil er at ringen havner på skrå. Sving ringen med en bestemt bevegelse, samtidig som du beveger kroppen fra side til side, eller i sirkel, slik at ringen holder seg vannrett rundt livet ditt.
  • Varier ved å rocke begge veier og beveg kroppen på ulikt vis.
  • Hvis ringen begynner å falle ned, øk farten.
  • Forsøk å slappe av i skuldrene og forsøk å puste jevnt. Ikke hold pusten!
  • Det kan godt være du får blåmerker etter den første og andre gangen. Det er normalt og går over.

Av Torhild Ribe
Med løfter om strammere midje og sterkere rygg er det kanskje ikke så rart at rockeringen har gjort comeback i de tusen hjem.
- Vi gjør det ikke så avansert og har ingen fast koreografi. Alle kan gjøre sin greie, sier Hilde Madsø Jacobsen, og svinser med svansen.

På det grønne gresset i bakgården til Krystallpalasset bygård på Torshov står fem gode naboer med hver sin rockering. De både ler og rocker i utakt. Noen svinger mot høyre. Andre mot venstre. En har kjole på. To har fått på seg treningstøy.

LES:Vektklubb.nos treningsekspert tester rockering som treningsform

Gøy
For disse damene er det ikke noe som heter rett og galt når det kommer til rockeringtrening. Mest av alt handler det om å ha det gøy. I snart tre måneder har nabojentene svingt seg svette i bakgården.
Hver onsdag og søndag kl 21, etter at barna har lagt seg og ektemennene er parkert foran TV-en, samles Hilde Madsø Jacobsen, Cathrine Ravan, Ann Kristin Gjerde og Maja Osvoll like utenfor stuedøren. De fire utgjør den harde kjerne i blokkas treningsklubb.

På det meste er de dobbelt så mange. I dag er Sajida Rasul med for første gang. Hun ble raskt rekruttert inn i gruppen da hun nylig flyttet inn i gården.

LES:Fem styrkeøvelser for deg som skal ned i vekt

Lekte med rockering som barn
- Det er en veldig sosial bakgård med masse hyggelige folk. Barna leker sammen og de voksne drikker vin, forteller Hilde.

- Men vi kunne jo ikke bare hygge oss. Vi må jo trene også, skyter Maja inn. Alle jentene var venn med rockeringen i barndommen. Å finne rytmen igjen som voksen gikk fint med litt trening og tålmodighet.

- Det krevde litt å komme i gang igjen, men det som er så bra med rockeringstrening er at læringskurven går sånn, forklarer Maja og peker opp mot den blå himmelen.

- Det er kort vei fra sofaen. Du behøver ikke engang ha på joggesko, sier Cathrine.

- Ja, det er et skikkelig lavterskeltilbud, påpeker Hilde, og fremkaller latter hos de andre jentene. At treningstilbudet ligger like utenfor stuedøren er viktig.

- Da behøver man ikke å planlegge så mye, forklarer Cathrine. Hun måtte likevel overtales til å bli med.

- Først rynket jeg litt på nesen. Da sa de andre: Ja vel, hvis du er så fornøyd med midjen din, så bare sitt der du. Da var det gjort. Gruppepress, ler Cathrine.

LES:- Må ikke trene for å ha god helse

Avhengig

- Til høsten trekker vi inn i portrommet, sier initiativtager Maja Osvoll. Foto: Anne Elisabeth Næss
- Til høsten trekker vi inn i portrommet, sier initiativtager Maja Osvoll. Foto: Anne Elisabeth Næss

Det var Maja, som har bodd lengst i gården, som tok initiativet etter å ha testet en venninnes rockering. Løftet om smalere midje var nok til å overtale de andre jentene i gården. Flere av dem kombinerer rockeringen med annen kondisjons- og styrketrening.

- Nå har jeg holdt på med dette i tre måneder, og jeg er absolutt ikke lei. En halvtime ute på gresset går sånn, forklarer Maja, og knipser med fingrene.

Hilde mener rockeringen er avhengighetsdannende.

- Jeg får et lite sug hvis jeg ikke har rocket på en stund.

Jentene lar seg hverken stoppe av regn eller kjølige sommerkvelder og planlegger å fortsette treningen utover høsten.

VG-leser:Har endelig bestemt meg for å starte på et treningssenter, og kvitte meg med hengeflesket som henger overalt! Det jeg lurte på er... blir man sett ned på av de «buffa» karene på treningssenteret når man kommer vaklende inn som den runde bolla man er?Hva mener du? Delta i debatten her!

- Du kjenner det godt i magemusklene. Du blir både stiv, støl og svett, lover Ann Kristin. I tillegg til å slanke midjen, mener jentene at holdningen blir bedre og ryggene sterkere.

Treningskjeden Felicia har rockeringtrening på timeplanen ved sine sentre.

- Når du rocker, trener du kjernemuskulaturen, og for dem som er utrente, vil rockingen også være kondisjonstrening. Man blir fort anpusten og varm, sier Else B. W. Tveitan, leder av kjeden.

Vil du komme i bedre form? PrøvVektklubb.no.

Motiverende å trene sammen

Rockeringene er tunge, polstrede og slår såpass hardt rundt midjen at de fleste får noen blåmerker i begynnelsen. Foto: Anne Elisabeth Næss
Rockeringene er tunge, polstrede og slår såpass hardt rundt midjen at de fleste får noen blåmerker i begynnelsen. Foto: Anne Elisabeth Næss


- Mange sliter med å holde motivasjonen oppe, men har vi noen som venter på oss, noen man står ansvarlig overfor, blir det vanskeligere å droppe ut, hun.

Nettopp derfor er det så bra å trene sammen med noen og lage faste avtaler.

For at vennetreningen skal bli effektiv, er det lurt å sette opp noen kjøreregler slik at alle får utbytte av treningen. Her er hennes forslag:

* Bruk første samling til å bli enige om hvem skal ha hovedansvaret. En i gjengen som man sender en sms til hvis man er forsinket eller ikke kan komme, for eksempel.

* Snakk om hva dere skal trene. Hva liker dere? Er det noen av dere som har mer erfaring enn andre, noen som er i bedre form enn andre? Det er viktig at alle får et godt utbytte av treningen, og formen i en vennegjeng eller nabolag, kan variere kraftig.

* Velg en «lagleder» som er i god nok form til å holde gruppa samlet.

Dersom dere f.eks. vil legge ut på jogge- eller sykkeltur sammen, kan det gjøres på følgende mate: Alle starter rolig. De som er i best form løper / sykler av gårde i sitt tempo. Etter en stund tar lagleder igjen dem som er i front, disse må da snu og løpe eller sykle inn bak de siste. Så må de som har ligget sist lede gruppen en stund, og dermed presse seg litt ekstra. Deretter kan de som er i god form dra fra igjen. På den maten får alle en meget god økt.

Rocking på nettet

Det finnes flere varianter av rockeringer. På nettsiden www.rockeringer.no kan du kjøpe den «nye» rockeringen. Den koster 499 kroner og kommer i ulike vektstørrelser. Disse rockeringene er større og tyngre enn rockeringene barn leker med. De er også polstrede og sammenleggbare.

Du kan også kjøpe tynnere og billigere varianter i ulike sportsbutikker og på apotekene. Se blant annet nettsiden www.rockering.no for de ulike forhandlerne.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Helse

Se neste 5 fra Helse