Hovedinnhold

- Dropp sportsdrikken - drikk melk

Forskning: Melk er bra etter trening

DRIKKER MELK: Christine Thune er faglærer i idrett ved Hjelp24 NIMI. Hun er også en ivrig løper, og sverger personlig til melkeproduktet Biola som restitusjonsdrikke.
DRIKKER MELK: Christine Thune er faglærer i idrett ved Hjelp24 NIMI. Hun er også en ivrig løper, og sverger personlig til melkeproduktet Biola som restitusjonsdrikke.
Er du hobbymosjonist? Da kan du droppe den dyre og søte sportsdrikken. Vann og melk er bedre.

Denne saken handler om:

Fakta

  • Muskler er protein. Under hard styrke- og kondisjonstrening brytes protein ned. Det er derfor viktig å inkludere protein i restitusjonsinntaket.
  • Proteininntak stimulerer glykogenlagringen, og er med å bygge opp igjen musklene som brytes ned under trening.
  • Melk er rikholdig på protein. I tillegg til blant annet fett, sukker, kalk, vitaminer og mineraler. Kilder: Olympiatoppen, Hjelp 24 NIMI

- For barn og mosjonister er sportsdrikk helt unødig i hverdagen. Det er bedre å drikke vann under, og melk og vann etter treningsøkten, sier treningsekspert Christine Thune til VG.

Hun ber mosjonistene overlate sportsdrikkene til de som trener mye.

Britisk forskning sier melk er like bra, eller bedre, enn sportsdrikker etter trening. Melk inneholder myseprotein, som bygger opp muskler som slites under økten. Sportsdrikkene har ikke disse egenskapene.

Les også: Timeplan for et sunnere liv 

- Melk etter trening er spesielt viktig for personer som trener flere ganger om dagen, bekrefter ernæringsfysiolog Mette Svendsen hos Oslo Universitetssykehus.

Christine Thune er faglærer i idrett og leder for treningsavdelingen til Hjelp 24 NIMI (tidligere idrettsmedisinsk institutt).

Aldri sportsdrikk

Hun trener 8-10 timer hver uke og drikker aldri sportsdrikker, med mindre det er kraftanstrengelser som Birken eller Skarverennet.

Hun drikker imidlertid alltid melk. Etter trening.

- Jeg drikker Biola samtidig som jeg spiser grovt brød med magert pålegg. Det gir en komplett restitusjonspakke.

Under normal trening drikker hun vann. Det er også hennes anbefaling til mosjonister og barn.

Få råd om både kosthold og trening i VGs Vektklubb.no! 

- Det er viktig å drikke mer væske enn du mister. Blir du lei vann, kan utvannet juice eller saft være billige alternativ til sportsdrikker.

- Har sportsdrikkene ingen verdi?

- Jo. De har karbohydrater og salter som gir raskt energiopptak. Skal du trene mye eller lenge, og prestasjonen er viktig, har drikkene bra egenskaper, sier Thune, men understreker at det gjelder toppidrettsutøvere og folk som er aktiv over lang tid. For mosjonering i hverdagen anbefaler hun vann, eventuelt supplert med mat som bananer, epler eller druer.

Les også: - Tilfører du sukker etter trening, brytes forbrenningen tvert av 

Støtter melk

- Sportsdrikke er bra ved ekstrem svetting som gir tap av natrium, sier ernæringsfysiolog Mette Svendsen.

- Melk kan ikke erstatte sportsdrikke under trening og konkurranser, fordi melk kan gi fordøyelsesbesvær, sier Svendsen.

Unntaket er ekstreme økter, hvor energibehovet er stort.

- Melk kan erstatte eller være del av et drikkeregime under hard trening, sier Christine Thune.

Opplysningskontoret for Meieriprodukter støtter ikke overraskende opp under at melk er bra ved trening. Klinisk ernæringsfysiolog Ellen Hovland sier det er tre områder hvor melk har like god, eller bedre, effekt enn sportsdrikker og pulvertilskudd.

- Melk er egnet til å gjenopprette væskebalanse, kroppens karbohydratlager etter kondisjonstrening, og bygge større muskler etter styrketrening, sier hun.

FØLG VEKTKLUBB.NO PÅ FACEBOOK!

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Helse

Se neste 5 fra Helse