Hovedinnhold

Her får du et effektivt treningsprogram

Ble sprekere på fire uker!

Trener Yngvar Andersen (t.v) gjennomfører intervalløktene med Trine Bing (midten) og Knut Hillestad (t.h) i Frognerparken Foto: Linn Cathrin Olsen
Trener Yngvar Andersen (t.v) gjennomfører intervalløktene med Trine Bing (midten) og Knut Hillestad (t.h) i Frognerparken Foto: Linn Cathrin Olsen
Er det mulig å bli i mye bedre form på bare fire uker? VG utfordret fire medlemmer av VGs vektklubb til å forsøke. Slik gikk det med dem.

Denne saken handler om:

Kunderådgiver Trine Bing (32) fra Oslo, ingeniør Knut Hillestad (51) fra Slemmestad, kokk Tommy Svendsen (36) fra Ski og kiropraktorassistent Vivi Stryken (37) fra Drammen tok utfordringen.

Deltakerne ble, før treningen startet, testet for styrke og oksygenopptak på NIMI. Der fikk de utlevert et treningsprogram av personlig trener Yngvar Andersen. Andersen er kjent bl.a. fra Puls på NRK.

Programmet besto av tre treninger i uken, hver på en time.
To økter med kondisjon og en med styrke.
Sjekk treningsprogrammet selv her!

Alle fire testpersonene i «I form på 4 uker» hadde dårligere kondisjon enn gjennomsnittet av befolkningen da de startet.
Etter fire uker ble de igjen sjekker på NIMI - og fremgangen var stor.

Trener Yngvar Andersen klarte å bedre formkurven til de fire Vektklubb-medlemmene i løpet av bare fire uker. Foto: Linn Cathrin Olsen
Trener Yngvar Andersen klarte å bedre formkurven til de fire Vektklubb-medlemmene i løpet av bare fire uker. Foto: Linn Cathrin Olsen

Tre av de fire, Trine, Tommy og Knut, hadde nå bedre kondisjon enn gjennomsnittet på sitt alderstrinn, og hadde økt sitt oksygenopptak fra 5 til 9 prosent.

De to kvinnelige testpersonene hadde også nesten en sensasjonell fremgang på styrken.

Både Trine og Vivi økte nemlig sin muskulære utholdenhetsstyrke med over femti prosent på fire uker. Det er et kvantesprang.

Vekten derimot hadde ikke gått veldig mye ned, men det er ingen floskel at muskler veier mer enn fett. Tommy gikk ned 3,3 kilo, de tre andre cirka to kilo.

LES OGSÅ:Slik får du strammer armer

- 3,3 kilo på fire uker, det er 12 kilo på tre måneder, det er ikke ille, sier kokken Tommy.

Men alle følte seg i veldig mye bedre form nå enn bare fire uker tidligere.

- Det viser hvor lite det skal til for å bedre formen, og burde være en inspirasjon til alle om å begynne å trene litt. For alle har tid til å bruke fire uker av sitt liv til å gjøre det samme, sier Yngvar Andersen.

- Etter fire uker føler alle at de har blitt i radikalt bedre form, og de har også fått lyst til å fortsette å trene. Og jeg kan med det blotte øye se at alle har blitt mye strammere i kroppen.

- Men vekten har ikke gått dramatisk ned?

- Nei, men vekta er en fiende når du trener. Fordi når du trener riktig styrke bygger du muskler, og går ikke nødvendigvis ned i vekt. Men du blir smalere rundt midjen og får er mer velproposjonert kropp. Dessuten har alle gått ned litt, og vi snakker fortsatt bare om fire uker. Dessuten, dette har vært et treningsprogram, ikke et vektreduksjonsprogram, sier Andersen.

LES:Styrkeprogrammet som gir deg flatere mage

Blitt mye sterkere

Han mener også at flere av deltakerne har hatt større fremgang enn det er mulig å lese ut av oksygenopptaket.

- Knut kan for eksempel nå løpe tre kilometer i et ganske høyt tempo, det var han sjanseløs på da vi startet, sier Andersen.

Even Jarstad på NIMI på Ullevaal Stadion, som har vært testansvarlig, sier følgende:

- Noe av fremgangen er såpass liten at det kan falle inn under feilmarginer og dagsform. Men eksempelvis Vivi, som ikke har det vi statistisk kan si er fremgang i oksygenopptaket, er likevel mye sterkere nå. Hun økte arbeidstiden sin med over ett minutt, det er mye på en såpass hard test, og betyr at hun jobber mye mer økonomisk nå, sier Jarstad.

Vil du lære å spise sunt, og gå ned i vekt?Prøv Vektklubb.no!

Begge kvinnene i testen, Vivi og Trine, hadde fremgang på alle områder.

- Det er morsomt. De har hatt en ubrukt kropp som får prøvd seg. Fremgangen gjenspeiler også følelse, sier Andersen.

Både Knut og Tommy bedret sin kondisjon, og er nå bedre enn forventet for personer i sin aldersgruppe. De hadde ikke samme fremgang på styrken, men for Tommy del kom det av at han ikke prioriterte styrke, fordi han er naturlig sterk fra før. Og Knut har litt problemer med det ene kneet sitt.

- Totalt er jeg veldig fornøyd med resultatet. Dette burde inspirere andre, sier Yngvar Andersen.

LES OGSÅ:Her er Vektklubb.nos gå-program for utrente

Her er de fires egne kommentarer

Trine Bing (32), Oslo

Trine Bing har økt sine prestasjoner på alle områder. Foto:
Trine Bing har økt sine prestasjoner på alle områder. Foto:

- Jeg merker at kondisjonen er blitt bedre. Jeg har bedre pust og nå er det ikke et ork å komme seg på trening lenger. Men jeg hadde håpet å gå ned litt mer i vekt. Ikke at det er så viktig egentlig, men det er jo det alle spør meg om. Likevel merker jeg at det har skjedd noe med kroppen - og det bare etter en måned. Totalt er jeg veldig fornøyd med at det er mulig å få fremgang etter bare 4 økter med hver type trening. Styrketesten viste jo at jeg er blitt mye mer utholdende. Jeg kommer til å fortsette å trene, tror jeg.

VG-leser spør: Er det noen effektive øvelser jeg kan gjøre for å forebygge prolaps?Gi dine råd her!

Knut Hillestad (51), Slemmestad

Knut Hillestad nådde målet sitt. Foto:
Knut Hillestad nådde målet sitt. Foto:

- Jeg føler at jeg har hatt mye større fremgang enn resultatene viser. Nå kan jeg løpe tre kilometer på en tredemølle med en fart av 14 km/t, første gangen jeg klarte jeg bare 400 meter i det tempoet. Merker også en forskjell på enkle ting som eksempelvis å gå i trapper. Jeg har hatt som mål å bli i bedre form og det har jeg klart. Nå er jeg nesten blitt for sprek til å g på tur med hunden min, den er gammel og sliten... Jeg har ikke klart å øke styrken i det høyre beinet, men det skyldes trolig at jeg har for noen år siden fjernet brusken i kneet, det er ikke helt bra.

Tommy Svendsen (35), Ski

Tommy Svendsen hadde som mål å gå ned i vekt og få bedre kondisjon. Foto:
Tommy Svendsen hadde som mål å gå ned i vekt og få bedre kondisjon. Foto:

- Jeg er generelt veldig fornøyd med både gjennomføringen og resultatet. Jeg har brukt mest energi på å løpe. Det har ikke akkurat vært noen hobby for meg, og jeg synes det er moro at jeg nå har bedre kondisjon enn forventet av en person på min alder. Jeg har ikke hatt fremgang på styrken, men det skyldes en prolaps som gjør at jeg eksempelvis ikke turde å prøve å løfte 95 kilo i benkpress. Jeg har hatt to mål, få bedre kondis og gå ned i vekt. Det har jeg klart. Jeg har gått ned over tre kilo på en måned, på tre måneder blir det 10 kg... Jeg følger VGs vektklubb også og vil fortsette å trene.

I Vektklubb.no får du kontroll på forbrenningen din!

Vivi Stryken (37), Drammen

Vivi Stryken har økt sin muskulære utholdenhet vesentlig i løpet av bare fire uker. Foto:
Vivi Stryken har økt sin muskulære utholdenhet vesentlig i løpet av bare fire uker. Foto:

- Når jeg er ute og løper merker jeg at jeg er i mye bedre form enn da vi startet for fire uker siden. Er vel derfor litt overrasket over jeg ikke har særlig fremgang i oksygenopptaket. Men jeg merker at jeg er blitt strammere i kroppen og at jeg er blitt sterkere. Det viser jo testen også. For øvrig opplevde jeg noe morsomt nede i trimrommet her. En mann hadde med seg et gammelt VG der jeg viste fram styrkeøvelser, for så å gjøre øvelsene etter instruksene. Bra hvis noen blir inspirert til å trene av en slik serie. Jeg kommer til å fortsette nå som jeg har kommet så godt i gang.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Helse

Se neste 5 fra Helse