Hovedinnhold

Opptatt av vekten? Kos deg på 17. mai likevel

MYE MORO: Selv om du er opptatt av å gå ned i vekt, er det mye du kan gjøre på en dag som 17. mai - uten å risikere å bryte alle gode forsetter. Foto: VG/Scanpix
MYE MORO: Selv om du er opptatt av å gå ned i vekt, er det mye du kan gjøre på en dag som 17. mai - uten å risikere å bryte alle gode forsetter. Foto: VG/Scanpix
17. mai oppleves som en stor utfordring for mange som jobber med å gå ned i vekt. Her får du noen tips som kan hjelpe deg gjennom dagen.

Denne saken handler om:


17. mai er virkelig den store spisedagen: Pølsebodene åpner ofte før man har rukket å fordøye morgenkaffen, og isselgerne er i gang før toget er gått.

Dessuten føler mange at de bør ta for seg av hjemmebakte kaker som selges på arrangementer på skoler rundt forbi, slik at man er med på å sponse lokale aktiviteter.

På ettermiddagen møtes man kanskje med familie for å spise snitter, kransekake og bløtkake, og på kvelden settes grillen frem.

Les også:Gå ned i vekt - her er 50 enkle grep

Fortvil ikke

Det gjør ingen ting om du skeier ut - bare du tenker moderasjon, og sørger for å være tilbake på det sunne sporet igjen på tirsdag. Tenk livsstilsendring - ikke slanking. Da blir det lettere å minne seg selv om at man faktisk tåler en dag med større energiinntak, uten at alt er tapt av den grunn.

Her er noen kjappe råd som du kan ha i bakhodet:

EN PØLSE ER NOK
Spis for all del en pølse. Men du behøver jo ikke to, eller tre. Nyt hver munnfull!

NOEN SMÅ-IS ER KALORIBOMBER

KAN VÆRE KALORIBOMBE: Du behøver ikke å innta en stor is for å nyte smaken. Foto: Annemor Larsen
KAN VÆRE KALORIBOMBE: Du behøver ikke å innta en stor is for å nyte smaken. Foto: Annemor Larsen

Likeledes kan du kose deg med en is. Men velg saftis, eller yoghurtis. Da sparer du mange kalorier.

Les også:Lag din egen sunne fruktis

En Royal mandelis gir deg 276 kcal, mens en Lollipop bare gir deg 74 kcal. Det er en stor forskjell! Hold deg unna "isverstingen" Vaffelkroneis, den gir deg hele 398 kcal!

Oppskrift på mager dessert:Jordbærspyd med vaniljekesam og honning

EN LITEN OG GOD KAKE
Velg kaker som er små, og som ikke er for tunge og kremaktige. De har færre kalorier.

Les også:Her er slanke-ekspertenes sunne festkaker

VÆR AKTIV!
Har du lagt merke til at det ofte er mødrene som er mest passive når det arrangeres familieleker? Mødre tenker ofte at "jeg kan ikke". Ikke vær en passiv mamma eller pappa! Løp sekkeløp, trillebårlek, gå på stylter, i det hele tatt, rør deg. Det mer bevegelse du klarer å smette inn, jo bedre er det for helsen din.

GRILL NOE SUNT
Kylling, fisk og rent kjøtt er bedre å grille enn hamburgere, marmorert kjøtt og fete pølser.

Kostholdseksperten svarte Tett på nett:Lær å grille sunt

SUNT TILBEHØR
Glad i potetsalat? Lag den selv med kesam blandet med sennep og et strø sukker i stedet for med majones. Spis masse sunne grønnsaker som tilbehør - du kan for eksempel kutte grønnsaker som paprika, løk, tomater og sukkererter i biter og legge på et stort ark med folie. Drypp noen dråper olje over så grønnsakene ikke svir seg, og legg hele "brettet" på grillen til grønnsakene er møre. Snadder! Ha gjerne ferske urter og havsalt på.

FLYTENDE ENERGIBOMBER
Tenk moderasjon i forhold til alkohol. Du kan for eksempel drikke alkoholfritt øl i stedet for pils, eller drikke mer vann og mindre alkohol.

Vin gir gjerne færre kalorier enn øl, for selv om en halv liter vin gir dobbelt så mange kalorier som en halvliter øl, drikker man gjerne større mengder øl enn vin i løpet av en kveld.
For eksempel gir et glass rød eller hvit vin eller champagne cirka 100 kalorier, mens en halvliter øl gir 200.

En halvliter tørr hvitvin gir cirka 400 kalorier, mens en halvliter søt hvitvin gir cirka 500 kcal.
Alkohol inneholder omtrent like mange kalorier per gram som fett. Her er noen eksempler på energiinnholdet i noen populære drikker:
1 dl Cointreau (appelsinlikør) = 309 kcal
1 dl Baileys (kaffelikør) = 350 kcal
2 dl Irish Coffee = 232 kcal
3 dl Strawberry Daiquiri = 420 kcal

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Helse

Se neste 5 fra Helse