Hovedinnhold

Facebook vil lytte på hva du hører på

DELER SANGER: Facebooks nye funksjon aktiveter mikrofonen og identifiserer musikken du hører på, som du kan dele med venner. FOTO: ROBERT GALBRAITH, REUTERS og FACEBOOK
DELER SANGER: Facebooks nye funksjon aktiveter mikrofonen og identifiserer musikken du hører på, som du kan dele med venner. FOTO: ROBERT GALBRAITH, REUTERS og FACEBOOK
En ny funksjon på Facebook identifiserer musikken du hører på og lar deg dele en smakebit i statusoppdateringen. - Dette kan være nyttig for brukerne, sier mobilekspert Geir Sand Nilsen om nyheten.

Denne saken handler om:

Med over 1,2 milliarder brukere verden over, deles det millioner av statusoppdateringer på nettstedet hver dag.

Hva man kan dele i statusfeltet har utviklet seg fra ren tekst, til bilder, video og smiley-ansikter eller ikoner som forteller at du er på reise, spiser mat eller leser en bok.

Ifølge Facebook ble det i fjor delt fem milliarder statusoppdateringer utstyrt med ikoner om følelser eller aktiviteter.

Aktiverer mikrofonen

Nå lanserer nettsamfunnet en ny applikasjon, som aktiverer mikrofonen i mobiltelefonen eller datamaskinen til å ta opp bakgrunnslyd fra musikkanlegget eller TV-en. Lyden speiles så mot et enormt bibliotek som identifiserer artisten eller programmet i bakgrunnen.

Deretter kan du dele dette som din status. Vennene dine kan, ved å klikke på artisten du har delt, høre 30 sekunder av musikken du lytter til.

Funksjonen skal være klar «i løpet av noen uker», ifølge Facebook.

- Facebook gjør dette for å øke aktivitetsnivået blant brukere og for å få dem til å dele mer av seg selv, sier Geir Sand Nilsen.

Irriterende støy

Han er innovasjonssjef i Fanbooster og ekspert på smarttelefon-innhold. Selv er han positiv til den nye funksjonen.

- Alle som bruker Facebook blir møtt med annonser. Ved å vite hva slags musikk du hører på eller hvilke filmer du ser på, kan annonsene spisses til å treffe deg bedre enn hvis Facebook vet lite om deg. Da blir annonsene bare irriterende støy, sier Sand Nilsen.

Det finnes på markedet allerede andre applikasjoner og programmer som kan identifisere sanger du hører på TV eller radio, som Shazam og Soundhound.

Bransjenettstedet The Verge har testet den amerikanske versjonen av Facebooks nye funksjon. De mener den er dårligere enn konkurrentene til å gjenkjenne sanger fra reklamer.

Vinn-vinn

Sand Nilsen er ikke redd for at den nye funksjonen vil overlesse brukerne med flere annonser.

- I utgangspunktet er det ikke snakk om en endring av annonsevolumet, men heller et forsøk på å gjøre annonsene mer effektive. Det vil være en vinn-vinn situasjon, der annonsøren treffer bedre og der brukeren opplever annonsene som relevante, sier han.

Et tenkt eksempel er en konsertarrangør som nå kan annonsere målrettet mot brukere som har postet statusoppdatering med den aktuelle artisten de siste seks månedene.

Sand Nilsen legger til at den nye funksjonen blir brukerstyrt og ikke er et hemmelig lytteprosjekt fra nettgiganten.

- Er det ikke skummelt av Facebook etter hvert vet så mye om oss?

- Jeg har ikke spesielt mye å skjule og tenker at jo mer jeg deler, jo bedre blir brukeropplevelsen min. I den grad noe er skummelt, handler det om dataen brukes på måter brukerne ikke er klar over, sier han.

- Lettere å dele

TO SIDER: Øyvind Solstad er ansvarlig for leserinvolvering og sosiale medier i VG. Foto: MAGNAR KIRKNES
TO SIDER: Øyvind Solstad er ansvarlig for leserinvolvering og sosiale medier i VG. Foto: MAGNAR KIRKNES

Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG, mener den nye funksjonen handler om to ting:

- Dette handler om en bedret brukeropplevelse og mer data til Facebook. Hvis appen lytter på hva jeg ser på tv - og dermed kjapt vet hva jeg ser på - så blir det enklere for meg og snakke om det, dele det, kommentere det. Altså en bedre brukeropplevelse, sier han og legger til:

- På den annen side får Facebook mye data som de kan bruke for å rette annonser mot meg. Musikken du faktisk hører på sier svært mye om hvem du er: Hører du på ny musikk eller den som var populær da du var ung? Når hører du på musikk? Og hvor? Det blir nok diskusjoner om personvern igjen, sier han.

Betalte 115 milliarder

I februar ble det kjent at Facebook kjøper sms-applikasjonen WhatsApp for svimlende 115 milliarder kroner.

Dette var nettstedets største kjøp noensinne.

- Det har aldri noensinne vært et sosialt medium som har vært så stort som Facebook, og det har aldri vært et kommunikasjonsverktøy med så mye makt, siden de er både nettverket og tilbyderen, sa rådgiver i Netlife Research, Ida Aalen, til VG da kjøpet ble kjent.

EKSPANDERER: Facebook kjøpte opp meldingsklienten WhatsApp for 115 milliarder kroner. Foto: AP
EKSPANDERER: Facebook kjøpte opp meldingsklienten WhatsApp for 115 milliarder kroner. Foto: AP

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Teknologi

Se neste 5 fra Teknologi